Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

11 goede voornemens voor iedereen met een website

Geschreven door

1. Analyseer je bezoekersstatistieken van afgelopen jaar

Hoe was afgelopen jaar op vlak van websitebezoekers? Zie je een stijgende trend, stagnatie of een dalende trend? Als de trend dalende is, is een nieuw jaar het moment bij uitstek om in actie te schieten en die dalende trend te doorbreken.

Welke pagina’s werden het meest bezocht? Welke pagina’s helemaal niet? Pagina’s die zelden bezocht worden mogen misschien weg? Meet je conversies op je website? Was het resultaat vorig jaar positief? Wanneer je je conversies niet meet, is het nu het moment om die wel te gaan meten. Dan heb je bijna een heel jaar data op het einde van dit jaar.

2. Doe user tests

User tests moeten niet moeilijk zijn. Zoek gewoon enkele mensen die tot je doelgroep behoren en laat ze enkele opdrachten op je website uitvoeren. Laat ze bij een webshop bijvoorbeeld een bepaald product zoeken en bestellen. Bij een informatieve site kan je ze bijvoorbeeld de openingsuren laten zoeken of bepaalde informatie laten zoeken.

Eenvoudige user tests brengen heel vaak interessante zaken aan het licht, want soms zijn dingen die voor jou als website-eigenaar heel evident zijn net moeilijk voor een gebruiker van de website.
Observeer de testpersonen goed, leer uit hun gedragingen en vraag achteraf wat ze goed en/of slecht vonden aan je website.

3. Lees je eigen teksten nog eens na

Wanneer heb je de tekst van je eigen website nog eens nagelezen? Nog nooit? Ik moet toegeven dat ik ook niet meer weet wanneer ik onze teksten nog eens heb gelezen. Het nieuwe jaar is een uitstekend moment om dat eens te doen. Vaak sta je versteld van de “zever” en “marketing-bullshit” die je ooit zelf geschreven hebt.

Herschrijf je teksten, maak ze hedendaags en draai vooral niet rond de pot. Zeg duidelijk wat je te zeggen hebt en nog belangrijker: schrijf wat je bezoekers willen lezen!

4. Kijk je SEO na

Scoren in Google blijft belangrijk. Organisch verkeer zorgt voor veel websites voor het grootste deel van de bezoekers. Af en toe eens nakijken of je de juiste keywords gebruikt, is geen overbodige luxe. Vraag je eerst af op welke termen je potentiële bezoekers zouden zoeken en vraag je af op welke zoektermen je zou willen scoren. Lijst dit op en ga per keyword na of er een pagina op je website is die hoog zou kunnen scoren op die term. Weer een eenvoudige oefening die maar al te vaak aan het licht brengt dat er heel belangrijke zoektermen niet aan bod komen op een website.

5. Houd je website GDPR compliant

GDPR staat voor General Data Protection Regulation of in het Nederlands voor de Algemene Verordening Gegevensberscherming (AVG). Het gaat hier om een geheel van regels (ongeveer een 100 artikels) die van kracht gingen op 25 mei 2018 en die de gegevens van de Europese burger beter willen beschermen. Als je gegevens verzamelt met je website of aan e-mailmarketing doet, is het dus belangrijk dat je steeds GDPR compliant bent. Ben je niet zeker of je website wel in orde is? Neem even contact met ons op en we helpen je hier graag mee verder.

6. Is het tijd voor een redesign?

Een website die goed onderhouden wordt, kan gerust enkele jaren mee. Maar als je website nog stamt uit het tijdperk dat alles zoveel mogelijk moest bewegen, is het hoog tijd om na te denken over een redesign. De inhoud van je website is heel belangrijk, maar ook het design bepaalt voor een groot deel je uitstraling en succes.

7. Bekijk je website helemaal vanop je smartphone

Heb je je eigen website al eens volledig bekeken met je smartphone? En met volledig bedoel ik: iedere pagina! Vaak bekijken we onze eigen website enkel als we aan het werk zijn en surfen via een laptop of desktop computer. Maar mensen surfen meer en meer mobiel. Gebruik daarom je eigen website eens volledig met je smartphone en kijk wat er handig is en wat net niet.

8. Verander je wachtwoorden

Een goed voornemen voor ieder account dat je online gebruikt: verander regelmatig je wachtwoord en vermijd om voor al je accounts dezelfde logingegevens te gebruiken. In dit artikel kan je meer tips over wachtwoorden terugvinden.

9. Update je online marketing

Heb je een online marketing plan? Ja? Goed bezig! Maar het begin van het jaar is het ideale moment om nog eens door je Adwords- en facebookadvertentie account te gaan en oude campagnes af te stoffen.

De kosten per conversie evalueren, (als je nog geen conversies hebt, dit asap doen als het mogelijk is).

Alle keywords en doelgroepen nog eens overlopen. Op welke keywords scoren we, op welke niet, op welke willen we niet scoren? Deze eventueel toevoegen aan de negatieve keywords.

Zijn er nieuwe campagnes voor nieuwe producten nodig?

Welk budget gaan we dit jaar spenderen?

Allemaal zaken waar je best in het begin van het jaar over nadenkt.

10. Schrijf artikels!

Content is king, daar bestaat geen twijfel over. Ook in het nieuwe jaar zullen er duizenden artikels online verschijnen. Neem je voor om op vaste tijdstippen artikels te schrijven en te publiceren. Geloof me, dat loont!

Tip: werk met een contentkalender en plan alles weken vooruit, anders komt er waarschijnlijk weinig in huis van je goede voornemens.

11. Laat een website audit doen

Wanneer je altijd zelf met je website bezig bent, zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Een paar externe ogen kunnen dan soms verhelderende inzichten brengen. Je zit zelf zo diep in je materie en alles lijkt voor jou duidelijk, maar misschien is dat voor iemand extern niet het geval. Een frisse kijk kan wonderen doen.

Het nieuwe jaar is dus ideaal om goede voornemens te nemen om met je website en online marketing een versnelling hoger te schakelen. Stilstaan is achteruit gaan! Begin er vandaag nog aan. Kan je ergens hulp bij gebruiken? Laat het ons weten, misschien kunnen we je helpen.

Als je dit jaar meer uit je website wil halen, schrijf je dan in op onze mailinglijst met internetstrategie tips.