Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

13 e-mails die iedere maand 2000 euro opleveren

Geschreven door

Het nadeel van een nieuwsbrief is dat het rendement daarvan beperkt is in de tijd. Als je vandaag een nieuwsbrief stuurt, wordt die (als je geluk hebt) vandaag gelezen, morgen ook nog een beetje en de dagen daarna sterft je nieuwsbrief een stille dood.

Ook krijgen nieuwe leden van je e-maillijst deze nieuwsbrief nooit meer te zien, een beetje zonde van het werk.

Hoe kan je dit anders aanpakken?

Marketing automation of autoresponders

Voor Blabloom.com hebben we een serie van e-mails opgezet die automatisch naar ieder nieuw e-mailadres op de e-maillijst verstuurd wordt. We stelden 13 e-mails op die ieder nieuw lid van de mailinglijst ontvangt. Iedere 2 weken ontvangt een nieuw lid een e-mail zodat er 26 weken lang automatisch e-mails verstuurd worden.

De meeste mailapplicaties bieden de mogelijkheid aan om aan mail automation te doen. Voor Blabloom worden de automatische mails via Mailchimp verstuurd.

Wat zijn de voordelen van een autoresponder?

  • Iedereen krijgt dezelfde e-mails, ook iedere nieuwe inschrijving
  • Je kan een “verhaal” vertellen over alle e-mails heen
  • Een mail met tijdloze inhoud kan blijven renderen
  • 1 keer werk, maanden profijt

Hoe zijn we voor Blabloom specifiek tewerk gegaan?

Er bestaan tal van verschillende autoresponders of automatische mails die getriggerd kunnen worden door verschillende triggers. Je kan mails automatisch versturen op basis van een datum, een verjaardag bvb. Of op basis van aankoopgedrag, je kan het zo gek niet bedenken, met autoresponders is veel mogelijk. Maar bij Blabloom hebben we het eenvoudig gehouden, gewoon een serie van e-mails de om de 14 dagen automatisch verstuurd worden naar iedereen die in de e-maillijst terecht komt.

Welke inhoud bevatten de e-mails?

Als eerste hebben we een welkomstmail opgesteld. Een welkomstmail is eigenlijk een autoresponder die iedereen die aan e-mailmarketing doet moet hebben.
In die mail kan je jezelf en je bedrijf voorstellen. Vertel aan je lezers eerlijk wie je bent en waarvoor je staat.

In de welkomstmail spreken we de lezers aan en vertellen we waar Blabloom voor staat.

Een autoresponder serie is ideaal om je missie te vertellen. (Als je bedrijf geen missie heeft kan je best stoppen met dit artikel te lezen en beginnen nadenken over een duidelijke missie) Veel bedrijven hebben een missiepagina op hun website staan maar heel weinig mensen gaan deze pagina lezen.

Een autoresponder serie is ideaal om telkens een klein beetje van deze missie te communiceren.

De onderwerpen van de volgende mails in de reeks zijn onder andere:

  • Vochtige doekjes
  • Tandverzorging
  • Puzzelen

Iedere mail vertelt het verhaal van een product of productgroep waarvan Blabloom vindt dat iedere nieuwe klant op de hoogte moet zijn.
Als je in je gewone nieuwsbrief 5 keer een product vermeld hebt denk je vast dat je genoeg over dit product gecommuniceerd hebt en dat iedereen ondertussen dit product wel kent.

Voor bestaande lezers is dit waarschijnlijk wel het geval maar nieuwe lezers in te toekomst gaan 0 keer van dit product horen.

Dit moet je goed begrijpen en beseffen.

Breng dus met je autoresponders een verhaal dat iedere klant zou moeten horen, breng je producten onder de aandacht zoals je wil dat iedere klant ze zou zien.

Hieronder kan je de e-mail zien waar Blabloom haar aanbod van ergonomische dragers onder de aandacht brengt.

Is het je opgevallen dat het geen platte reclame mail is?

Het is een informatieve tekstmail.

De Blabloom autoresponder is geen serie van platte reclame mails met enkel “koop vandaag een drager en krijg 10% korting” “dragers aan de beste prijs” “meest verkochte dragers” … Integendeel, we willen lezers informeren. We reiken het concept dragen aan en voorzien daar rond de nodige inhoud met een meerwaarde.
Doordat we naar bestaande content linken wordt de ROI van deze content ook weer verhoogd en blijven er voortduren bezoekers naar deze pagina’s doorheen de Blabloom-website gaan.

De huidige autoresponder serie van Blabloom bevat 13 van dergelijke mails die stap voor stap de missie verkondigen en stap voor stap klanten doorheen het productengamma begeleidt.

Wat zijn de resultaten?

Voortdurende stroom van extra bezoekers

Iedere dag worden er automatisch mails uitgestuurd en komen er via deze mails bezoekers naar de website. Een 50 tal mensen vinden iedere dag hun weg via de autoresponder naar de website, dat zijn meer dan 1000 bezoekers per maand.

Extra inkomsten

Voor een webshop zijn inkomsten natuurlijk belangrijk. Brengt een autoresponder wel degelijk iets op?

Bovenstaande grafiek tonen de inkomsten die rechtstreeks aan de autoresponder mails gelinkt kunnen worden. Dan zie je dat sinds het begin van de autoresponder in augustus 2015, de inkomsten gestaag gestegen zijn tot februari 2016.

Deze inkomsten zijn afkomstig van mensen die via een klik op een link in 1 van de mail naar de website van Blabloom gaan en dan direct een bestelling plaatsen.

Van waar deze stijging en het plateau?

De verklaring is simpel we hebben de autoresponder systematisch uitgebouwd door 2 mails per maand toe te voegen en in maart en april hebben we even een pauze genomen. In mei hebben we weer een extra mail toegevoegd.
Dat is ook het leuke aan autoresponders, je kan ze aan je eigen tempo uitbreiden en wanneer je stopt met uitbreiden blijven de inkomsten ongeveer op hetzelfde niveau.

Dat de inkomsten blijven doorlopen maakt tijd investeren in een autoresponder zeker de moeite waard. De beste mail in deze reeks is meer dan 6000 keer verzonden ondertussen en heeft € 1.759,36 opgebracht tot op de dag van vandaag. Zolang de inhoud relevant is zal dit bedrag oplopen. Als je dan weet dat een dergelijke mail opstellen op een paar uurtjes gedaan kan worden is dat de investering zeker waard.

Een betere relatie met klanten

Ik ben er van overtuigd dat de autoresponder onrechtstreeks voor nog meer bezoekers en omzet zorgt. Er zijn zeker nog bezoeken en verkopen die Google Analytics niet rechtstreeks kan linken aan de automatische mails.
Iedere mail met goede informatie bouwt aan je relatie met de lezer en die relatie komt van pas bij toekomstige aankopen en dat is vaak niet meetbaar in Google Analytics.

Conclusie

Mailautomation is zeker iets om over na te denken. Een goede relatie met je doelpubliek opbouwen is 1 van de belangrijkste doelen van je marketing en een autoresponder is daar zeer sterk in.
Is je interesse gewekt? Inventis helpt bedrijven met het bedenken en opzetten van mail automation, neem contact met ons op en wie weet kunnen we wel iets voor elkaar betekenen.

PS: ook interessant om eens te lezen: “9 autoresponders die voor meer omzet zorgen