Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

18 redenen waarom bezoekers van je website wegklikken!

Geschreven door
  1. Slechte lay-out
    De lay-out van je website neemt de eerste indruk van je online aanwezigheid voor zijn rekening. Wanneer de vormgeving van een website lelijk, chaotisch of oubollig is kan dit jouw online reputatie zwaar beïnvloeden. Het is ook logisch dat de lay-out in de lijn van de verwachting (of beter) moet liggen wanneer de bezoeker er naartoe surft. Vandaar dat het design niet enkel bij het product of dienst moet passen maar ook bij de doelgroep.
  2. Slechte teksten met schrijffouten
    Een website brengt zijn boodschap meestal over doormiddel van tekst, zorg dan ook voor degelijk geschreven en foutloze teksten. Informatie die stug geschreven is en bovendien fouten bevat, zet de lezer aan tot wantrouwen. Zal de kwaliteit van je product even goed zijn als je teksten?
  3. Irritante animaties
    Lezen op een beeldscherm kost meer moeite dan lezen op papier. Vergeet niet dat de online lezer tot 20% minder geconcentreerd is door alles wat er zich op en rond het scherm begeeft. Bespaar je bezoekers dus extra afleiding en laat overbodige animaties weg. Vergeet animated gifs en kies voor sobere afbeeldingen die een meerwaarde bieden (en in de lijn liggen van je teksten). Jouw bezoekers en lezers zullen je dankbaar zijn.
  4. Gezochte info niet direct te vinden
    Surfers hebben weinig tot geen geduld als ze op je website niet binnen enkele klikken vinden wat ze zoeken. Ze grijpen terug naar Google en zoeken verder bij één van je concurrenten. Een goede informatie architectuur is erorm belangrijk. Organiseer daarom je informatie op een duidelijke manier zodat iedereen snel zijn weg kan vinden naar datgene wat hij of zij zoekt.
  5. Verloren lopen op de splashpage of intropagina
    Arti-farty splashpages kunnen mooi ogen maar zijn meestal een aanslag op de gebruiksvriendelijkheid van een website. Mensen komen niet naar een website om naar de openingspagina te kijken, vermijd daarom het gebruik van een splash- of intropagina en breng je bezoekers direct naar je website. Wanneer een splashpage toch nodig is, opteer je best voor een eenvoudige en sobere pagina in de lijn van de rest van de website. Maak duidelijk tussen welke opties hij of zij kan kiezen en geef nodig kort een woordje uitleg erbij.
  6. Broken links
    Weinig dingen kunnen zo frustrerend zijn als links die niet werken op een website. Je denkt te hebben gevonden wat je zocht, en na het klikken op de link verschijnt… niets. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat alle links (zowel interne als externe) steeds up to date zijn en blijven werken.
  7. Slecht leesbare tekst
    Maak het de bezoekers niet te moeilijk om je teksten te lezen. Je mag al van geluk spreken dat ze uitgerekend op jouw website zijn om over jou en jouw diensten te lezen, maak het ze dan zo aangenaam mogelijk. Zwarte tekst op een witte achtergrond geeft ook op beeldscherm de meest aangename leeservaring. Laat je niet verleiden tot gewaagde contrasten en exotische lettertypes maar houd het sober en duidelijk.
  8. Website niet compatibel met browser van bezoeker
    Als je site niet werkt op de browser waarmee een toevallige bezoeker op uw site komt is de situatie zo goed als hopeloos. Surfers gaan heus niet van browser veranderen om je website te bekijken. Wanneer de site van jouw concurrent wel werkt in de favoriete browser van de bezoeker heeft uw concurrent een stap voor op jou. Zorg er dus voor dat je website in alle gangbare browsers bruikbaar is.
  9. Exotische plug-ins nodig
    Verwacht niet van je bezoekers dat ze over alle plug-ins beschikken en dat ze bereid zijn nieuwe plug-ins te installeren om je website te bezoeken. Niets is zo enerverend als gedwongen worden om plug-ins te downloaden. Een groot deel van de bezoekers haakt dan ook af wanneer ze niet in staat zijn om je website te bezoeken zonder extra software te installeren. Je verplicht ze immers te stoppen met wat ze bezig zijn, software te zoeken, deze te downloaden en vervolgens te installeren, te testen en tenslotte terug te keren naar de website. Zorg er dus voor dat je website toegankelijk is voor mensen die niet bereid zijn allerhande extra plug-ins te installeren.
  10. Storende achtergrondmuziek
    Wanneer je informatie opzoekt verwacht je niet bij iedere website een nieuw achtergrondmuziekje. De meeste bezoekers verwachten helemaal geen muziek tijdens het surfen. Het is dus voor de meeste sites af te raden om achtergrondmuziek te voorzien. Wanneer er toch muziek nodig is, geef je de bezoeker best de keuze om de site met of zonder muziek te bezoeken.
  11. Onnodig gebruik van Flash
    Flash is een fraai stukje software waar mooie concepten mee verwezenlijkt worden maar het moet gebruikt worden met de nodige voorzichtigheid. Niet iedereen staat te springen om door full flashsites te surfen. Wik en weeg daarom het gebruik van flash in je site om bezoekers niet nodeloos te verjagen. De combinatie is niet gewoon de gulden middenweg maar meestal gewoon de beste oplossing om informatie zowel niet te droog als niet te speels over te brengen.
  12. Onnodige registratie
    De bezoekers van je website staan heus niet te springen om een extra account. Bedenk zelf maar eens op hoeveel sites je al geregistreerd bent. Probeer daarom zoveel mogelijk van de informatie vrij toegankelijk te maken. Iedere registratie is een drempel en zorgt er voor dat bezoekers vroegtijdig afhaken.
  13. Externe links waar je ze niet verwacht
    Wees voorzichtig met het gebruik van externe links. Iedere keer dat een bezoeker onverwacht je site verlaat zonder het te weten bestaat de kans dat hij of zij niet meer terugkeert. Zorg er altijd voor dat uw bezoekers weten dat ze je website gaan verlaten wanneer ze op een externe link klikken.
  14. Trage server
    Iedereen beschikt tegenwoordig bijna over een snelle breedbandverbinding. Hoe sneller de internetverbinding hoe minder geduld mensen hebben. Iedereen verwacht een snelle site. Zorg er voor dat jouw site snel is en door iedereen vlot bezocht kan worden. De technologie laat tegenwoordig veel toe, maak er dan ook ten volle gebruik van.
  15. Teveel advertenties
    Tegenwoordig bevatten veel websites wel advertenties. Je vindt ze overal terug: links of rechts van de pagina, als een popup, onderaan als een banner of zelfs genesteld tussen de tekst op een pagina. Met het tonen van advertenties op zich is niets mis, het is vaak een noodzakelijk kwaad. Alleen moet er een gezond evenwicht bestaan tussen de inhoud van de website waarnaar de bezoeker op zoek is en de advertenties. Bombaardeer de bezoeker niet met advertenties want tenslotte komt de bezoeker nog steeds voor de inhoud naar je website.
  16. De site is niet aangepast aan de bezoeker zijn toestel
    Wanneer je aan het surfen bent met je smartphone wil je met één hand kunnen vinden wat je zoekt. Dit kan alleen wanneer je website responsive is! Wanneer de smartphonegebruiker teveel moeite moet doen om je website die niet aangepast is aan mobiel te doorzoeken, zal deze snel opgeven. Bovendien is de kans klein dat hij of zij je website op een later moment nog via desktop gaat bezoeken….
  17. Onhandige/onnodige paginatie
    In het algemeen geldt de volgende regel: probeer de inhoud van je website zo overzichtelijk mogelijk weer te geven. Dit betekent echter niet dat je elk item op een aparte pagina moet weergeven. Dit zorgt alleen maar voor frustraties bij de bezoeker. Het onnodig gebruik maken van paginatie wordt niet in dank afgenomen. Wees kort en bondig, gebruik bullet points en overdrijf niet door de inhoud van je website te verdelen over zoveel mogelijk pagina’s. Ook bij producten overzichten mag je meer dan 5 producten per pagina tonen, gebruikers kunnen scrollen!
  18. De website heeft oude en gedateerde content
    Maak je gebruik van een blog of nieuwsgedeelte op je website, zorg er dan voor dat je dit maandelijks of beter zelfs wekelijks update. Schrijf zoveel mogelijk blogposts of nieuwsberichten. Als het laatste nieuwsbericht dateert van januari 2010 zal dit niet goed overkomen bij de bezoeker. Je website zal als ‘dood’ aanzien worden.

Conclusie

Koester iedere bezoeker die tot op je website komt en leg hem zo weinig mogelijk in de weg. Bij de minste irritatie bestaat de kans dat de bezoeker je site voorgoed verlaat. Zorg er dus voor dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, enkel op die manier kan je bezoekers charmeren en verleiden tot de gewenste actie. Zorg ervoor dat je tijdens de ontwikkeling van de website steeds vanuit het standpunt van de bezoeker denkt want het draait immers om hem of haar!