Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

3 e-mailcampagnes die de omzet via e-mailmarketing 500% deden stijgen!

Geschreven door

Eerst de cijfers

We zijn met Blabloom vanaf dag 1 (april 2014) gestart met e-mailmarketing. Eerst met een kleine lijst en een (volgens ons) interessante traditionele nieuwsbrief. De inkomsten via e-mailmarketing stegen langzaam.
In juli was er een bescheiden piek dankzij een solden/sales campagne. Maar vanaf november kwamen de verkopen via e-mailmarketing pas echt op gang.
We bleven gewoon de nieuwsbrief verzenden maar vulden deze aan met enkele campagnes met opmerkelijke resultaten. In januari stegen de inkomsten vergaard via e-mailmarketing al tot € 3.645,83!

3 maanden met elkaar vergeleken

Als we bovenstaande grafiek uit Google Analytics bekijken is het verschil duidelijk te zien. De maanden november, december en januari doen het op bijna ieder vlak beter dan de 3 maanden die daar aan vooraf gingen. Enkel de gemiddelde bestelwaarde moest 6,64% inboeten.
Dat de inkomsten stegen is een beetje normaal. De eindejaarsperiode is nu eenmaal een periode waarin veel mensen online hun cadeautjes kopen maar in januari hebben we de stijgende trend mooi kunnen verderzetten. Daarnaast steeg de conversieratio ook aanzienlijk met 71,21% en dat is vooral te wijten aan de volgende e-mailcampagnes:

1. Annelies en Kim trakteren

Toeval wil dat Annelies en Kim, de gezichten van Blabloom respectievelijk in november en december jarig zijn. Dat is een ideaal moment om een e-mailcampagne te doen die niet opdringerig over komt. We stuurden voor Annelies haar verjaardag volgende mail:

Onderwerp: Hey *|FNAME|*, ik trakteer vandaag!

Met een open rate van 51,8%, niet slecht als je weet dat de gemiddelde open rate van e-commerce mails 17,19% is (bron: http://mailchimp.com/resources/research/email-marketing-benchmarks/) en een conversie van 4,56% was deze mail een schot in de roos. Waarom?

  • Hey, ik trakteer vandaag! Wat? Nieuwsgierige lezer openen de mail zeker.
  • Iedereen viert toch graag mee, niet?
  • Geen opdringerige sales mail
  • Korting, wie doet er niet graag een koopje?
  • Korting slechts 1 dag geldig = dringend bestellen om van het voordeel te genieten.

Voor de verjaardag van Kim verzonden we een gelijkaardige campagne met zelfs nog iets betere resultaten!

2. Speelgoed inspiratie voor Sint en Kerst

Met Sinterklaas en Kerstmis voor de deur worden er heel wat cadeautjes gekocht en voor kinderen is dat meestal speelgoed. Met een inspiratie mail en een actie voor het goede doel haalden we een open rate van 41,9% en conversie van 3,05%.

Onderwerp: Speelgoed inspiratie voor Sint en Kerst

In deze mail geven we wat inspiratie en vroegen we onrechtstreeks aan onze leden om bij te dragen aan een goed doel.
Doordat Blabloom zich engageert om een deel van de inkomsten aan een goed doel te schenken kon deze mail op heel wat sympathie rekenen. Zeker in de eindejaarsperiode kunnen goede doelen een extra zetje gebruiken.

3. Last but not least: Iets extra voor onze testpersonen

Bij Blabloom wordt er gewerkt met een concept van testouders. Ouders kunnen zich inschrijven om producten te testen die ze dan gratis mogen houden in ruil voor hun advies en testverslag. Omdat het aantal testouders op korte tijd sterk gestegen was en we niet iedereen konden laten testen kregen we het idee om iedereen die tot de groep van blabloomtestouders behoort een gratis cadeautje te geven bij hun volgende bestelling.
Met een open rate van 57,9% en een conversie van 4,23% was dit de winnaar! Ook al was de waarde van het cadeautje vaak veel minder waard dan de 10% korting uit de verjaardagsmails werd dit warmer onthaald! Smijt dus niet altijd gewoon met kortingen, doe eens iets anders.

Onderwerp: Iets extra voor onze testouders

Waarom was deze mail zo succesvol?

  • We stellen de mening van testouders op prijs, we richten ons rechtstreeks naar onze meest geengageerde leden.
  • Iets extra voor een selecte groep, bestemmelingen voelen zich terecht speciaal en "uitverkoren".
  • Solden aankondigen zonder te pushen! Bij de start van de solden puilen mailboxen uit met koop nu, -50%, SOLDEN, val op en stuur iets onverwachts!

Conclusie:

Zorg er voor dat je e-mailmarketing uit meer bestaat dan platte commerciële mails waar producten worden gepusht. Doe iets extra voor je leden en krijg er iets voor terug.
Voor iedere periode in het jaar kan je wel iets origineels verzinnen, grijp altijd de kans om vernieuwend uit de hoek te komen! Door telkens vanuit een andere invalshoek te werken, verhoog je de open rate van al je mails. Lezers zijn namelijk benieuwd naar welke meerwaarde een nieuwe mail voor hun kan brengen.

PS: is het opgevallen dat 2 van de 3 mails gewone tekstmails zijn? Dat is geen toeval ;) Tekstmails worden over het algemeen beter gelezen.

Wil je eens brainstormen om je e-mailmarketing naar een hoger niveau te brengen mail dan eens vrijblijvend naar jente@inventis.be.