Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

3 marketingcampagnes die voor meer klanten zorgen

Geschreven door

Social imageAls ik je één tip mag geven over het gebruik van marketingcampagnes dan zou het de volgende zijn: ‘Houd rekening met de verschillende doelgroepen en bestook niet iedereen met dezelfde boodschap.’

Indien je iedereen wel dezelfde boodschap stuurt, mis je marketing efficiëntie.

Niet iedereen die je wil aanspreken kent jouw verhaal even goed en dus is het noodzakelijk om elke doelgroep informatie op maat te sturen.

Elke campagne moet een specifiek doel hebben (hierover later meer),  zo kan je:

  • Een campagne opzetten om je naamsbekendheid te promoten voor mensen die nog nooit van jou hebben gehoord.
  • Een campagne opzetten die de bezoekers op de website zal omzetten naar leads.
  • Een campagne opzetten om je vaste klanten nog meer te laten kopen.

Zoals je merkt zijn dit 3 verschillende campagnes die elk een totaal andere doelgroep aanspreken.

Niet onbelangrijk, deze campagnes zijn op elkaar afgestemd zodat ze elkaar versterken en je op die manier snel en gemakkelijk een relatie kunt opbouwen met je prospects.

Zo kan je vreemden omvormen tot vrienden, van vrienden leads maken, van leads klanten maken en van klanten vaste klanten maken.

Tip: wanneer je een marketingcampagne opzet mag je niet vergeten dat je acties opzet voor mensen met emoties en niet voor computers. Hier wordt nog te vaak geen rekening mee gehouden. Speel dus in op emoties.

Goed om te weten

Vooraleer ik je ga uitleggen hoe je te werk moet gaan om deze verschillende campagnes op te zetten, heb ik goed nieuws voor jou: ‘Het opzetten van deze campagnes is helemaal niet moeilijk!’

Je moet gewoon goed weten wie zich in welke doelgroep bevindt vooraleer je iemand gaat aanspreken.

Denk aan het volgende:

  • Een vreemd persoon op straat komt naar jou toe en vraagt of je met hem of haar wilt trouwen. Ik denk dat het antwoord dat jij gaat geven ‘nee’ gaat zijn. Klopt toch of niet?
  • Hetzelfde geldt voor je marketingcampagnes. Iemand die jouw product of dienst voor de eerste keer leert kennen, vraag je ook niet meteen om dit te kopen.

Dit is de grote fout die veel mensen maken.

Wanneer je marketingcampagnes opzet moet je geduld hebben en niet direct voor de verkoop willen gaan. Kies voor de lange termijn oplossing en je zal zien dat dit veel meer effect gaat hebben.

Verschillende soorten campagnes

Je kan een doelgroep opdelen in 3 verschillende segmenten:

Koud:
Deze mensen hebben nog niet echt van jou gehoord.

Warm:
Deze mensen hebben al van jou gehoord, hebben al contact met jou gehad.

Heet:
Deze mensen kennen jou en staan op het punt om een bestelling te plaatsen.

Overzicht verkeerVoor deze 3 doelgroepen moeten specifieke campagnes op maat worden ontwikkeld.

Koud: niemand kent jou, zorg voor naamsbekendheid

In dit stadium ga je campagnes opzetten die in de toekomst voor nieuwe klanten moeten zorgen voor jouw bedrijf.

Als je een nieuw product of dienst op de markt brengt, is het een must om met dit soort campagnes te starten.

Tip: ook als je product of dienst al gekend is en je veel website bezoekers hebt, is het essentieel om dit soort campagnes op te stellen voor koude doelgroepen. Doe je dit niet dan zal je steeds in dezelfde vijver blijven vissen naar nieuwe klanten!

En wanneer die vijver leeg geraakt zal je groei afnemen.

Maar zoals eerder gezegd, is het niet de bedoeling om meteen je product of dienst te promoten bij deze doelgroep.

Eerst en vooral moet je trachten een win-win relatie op te bouwen met je doelgroep om zo in een later stadium te vragen of ze interesse hebben in jouw product of dienst.

Met campagnes bestemd voor koud verkeer ga je jezelf introduceren op de markt. Toon aan dat je weet waarover je spreekt en dwing zo het nodige respect af.

De verschillende doelen:

  • Introductie van je merk op de markt.
  • Zorg ervoor dat je een remarketingpixel hebt toegevoegd aan je website zodat je deze mensen later advertenties op maat kunt tonen.
  • Probeer dankzij statistieken te achterhalen wie interesse toont in welk product of in welke dienst. Segmenteer je doelgroep zodat je deze in de toekomst relevante aanbiedingen kunt tonen.

Enkele voorbeeld campagnes:

  • Deel een interessante blogpost op Facebook.
  • Deel tips via de website of social media.
  • Toon een lead magnet op jouw website om het e-mailadres van bezoekers te achterhalen.
  • Tweet getuigenissen van klanten op Twitter.

Warm: mensen kennen jou, maak ze nu nog nieuwsgierig

Mensen die terecht komen in deze doelgroep kennen jouw product of dienst al.

Het kan hier gaan om:

  • Leads die hun e-mailadres hebben achtergelaten op jouw website via de lead magnet.
  • Mensen die je website hebben bezocht en waarvan AdWords en/of Facebook nu weet dat ze dit gedaan hebben (remarketingpixel).
  • Facebook fans, Twitter volgers, mensen die zich ingeschreven hebben op de nieuwsbrief, ...

Deze mensen kennen jouw product of dienst al maar tonen nog niet voldoende interesse om over te gaan tot een aankoop. Ze moeten m.a.w. nog meer overtuigd worden!

In dit stadium ga je zoveel mogelijk advertenties tonen aan deze doelgroep om ze te converteren van lead naar klant.

De verschillende doelen:

  • Genereer zoveel mogelijk kwalitatieve leads.
  • Maak van zoveel mogelijk leads klanten door ze te verleiden tot een eerste kleine, laagdrempelige aankoop (een interessante aanbieding tegen een scherpe prijs).

Enkele voorbeeld campagnes:

  • Deel extra nuttige tips via e-mail, social media, lead magnets, …
  • Toon dankzij de remarketingpixel interessante aanbiedingen op maat via AdWords en/of Facebook.

Heet: informeer en beloon je trouwe klanten

De doelgroep voor dit soort campagnes heeft in het verleden al een aankoop bij jou gedaan. Ze kennen jou al!

Wat je nu wil doen, is hun waarde als klant verhogen.

Je moet mikken op 2 zaken:

  • Probeer hen via gerichte campagnes nog meer te laten kopen.
  • Tracht bestaande klanten terug te activeren indien ze al voor lange tijd niets meer bij jou hebben gekocht.

De meeste communicatie met deze doelgroep gaat verlopen via e-mailmarketing en remarketing advertenties.

Met betaald verkeer kan je de koude en warme doelgroep aanspreken maar met betaald verkeer kan je ook de hete doelgroep benaderen!

Zo kan je door remarketing slim in te zetten via betaald verkeer advertenties van relevante producten (producten waarvan je denkt dat je klanten ze interessant gaan vinden) tonen wanneer ze aan het surfen zijn op het inernet.

De verschillende doelen:

  • Probeer klanten meer te laten kopen.
  • Schud klanten die voor lange tijd niets meer hebben gekocht terug wakker en probeer hen opnieuw te activeren.

Enkele voorbeeld campagnes:

  • Geef via e-mail klantenkorting o.b.v. een klantenstatus.
  • Kondig events aan via e-mail.
  • Toon interessante remarketingadvertenties via AdWords en/of Facebook.

Een overzicht van de mogelijke campagnes

Via de volgende acties ga je elke doelgroep apart benaderen en informatie op maat tonen om zo de vooropgestelde doelen te halen.

Overzicht acties

Enkele interessante voorbeelden

Hier vind je enkele voorbeelden terug van campagnes die je kan uitwerken voor de verschillende doelgroepen. Doe inspiratie op zodat je zelf enkele succesvolle campagnes kan opzetten.

De koude doelgroep

Zoals je in het overzicht hebt gezien, bestaan er verschillende manieren om nieuwe mensen naar je website te leiden.

  • AdWords advertenties
  • Social Media updates
  • Blog posts
  • Case studies
  • Lead Magnet
  • Whitepaper

Inventis post wekelijks enkele interessante updates op Facebook en LinkedIn

Inventis FacebookVia deze social media updates proberen we onze blogposts en dus ook onze kennis te etaleren aan de koude doelgroep.

Wanneer de content die je post van een hoog niveau is, zal hier veel interactie op komen en gaat deze update weer nieuwe mensen bereiken die nog geen fan zijn van Inventis op Facebook.

Tip: Heb je niet voldoende fans op Facebook? Probeer dan je post te promoten zodat je tegen betaling nieuwe mensen (met gelijkaardige interesses als de Facebook fans) kan bereiken.

Vitrofix toont een simpele lead magnet op de website

Vitrofix pop-upVitrofix, een herstelkit om zelf sterretjes in je autoruit te herstellen werd een tijdje geleden onderworpen aan de reclametest van Volt op één.

Gevolg: het aantal bezoekers op de website is aanzienlijk gestegen en dus was dit het ideale moment om van deze bezoekers het e-mailadres te verzamelen.

En ik kan je zeggen deze lead magnet heeft zijn effect niet gemist!

De warme doelgroep

Deze doelgroep kent jouw product of dienst al, toont hier (misschien) interesse in en heeft dus nood aan meer informatie. Om dit te verwezenlijken kan je gebruik maken van de volgende campagnes:

  • Lead Magnet
  • Whitepaper
  • Advertenties op Facebook en/of Twitter
  • Flash aanbiedingen
  • Gratis tips
  • Remarketingadvertenties via Adwords en/of Facebook
  • Aankondiging van events
  • Proberen afspraken met de prospect vast te leggen

Inventis deelt gratis tips via e-mail

Inventis E-mailAangezien we via de vorige campagnes het e-mailadres van bezoekers hebben verzameld, proberen we in deze campagne verder te werken aan de vertrouwensrelatie met de bezoekers.

Dit doen we door elke week één e-mail met nuttige informatie of tips te sturen waar de lezer direct mee aan de slag kan.

Coolblue maakt vaak gebruik van remarketingadvertenties

Coolblue adBezoekers die op de website van Coolblue hebben gezocht naar fietscomputers krijgen wanneer ze Facebook bekijken de bovenstaande advertentie te zien.

Coolblue weet dat deze mensen interesse tonen in dit product en dus kan het tonen van deze advertentie het laatste duwtje in de rug zijn om van deze leads klanten te maken.

De hete doelgroep

Deze doelgroep heeft in het verleden al een aankoop bij jou gedaan en dus is het logisch dat er minder campagnes voor deze doelgroep worden opgezet als je dit vergelijkt met de koude en warme doelgroep.

Mogelijke acties voor deze doelgroep zijn:

  • Aankondiging van events
  • Proberen afspraken met de klant vast te leggen
  • Remarketingadvertenties via Adwords en/of Facebook
  • E-mailmarketing
  • Meer nuttige tips delen

Coolblue toont na een aankoop relevante producten aan de klanten (remarketing)

Coolblue remarketing

Wanneer een bezoeker zich door Coolblue heeft laten overtuigen om de fietscomputer te kopen, zal deze klant nadien advertenties van Coolblue te zien krijgen met relevante producten.

Zo is iemand die een fietscomputer aankocht bijna zeker een fietser, andere producten die te maken hebben met fietsen hebben dus een grotere kans om relevant te zijn. 

Coolblue toont daarom de bovenstaande advertentie met als bedoeling de klant nog meer te laten kopen (upselling). Deze advertentie zal gegarandeerd voor meer conversies zorgen dan bijvoorbeeld een campagne over broodroosters.

PGAC nodigt haar trouwe klanten uit voor events

PGAC E-mailEen mooie manier om klanten terug wakker te schudden en ze zo het vernieuwde aanbod van PGAC te laten ontdekken.

Zoals je kan zien, gaat het hier om een simpele e-mail die je klanten terug kan activeren.

Conclusie

Je internet marketing strategie moet afgesteld zijn op de juiste doelgroepen. Ontwikkel unieke campagnes per doelgroep om zo het beste resultaat te behalen.

Wees je ervan bewust dat klanten jouw product of dienst al kennen en dat hier campagnes om je naamsbekendheid te promoten geen zin hebben.

Ga aan de slag, verfijn je campagnes en segmenteer je doelpubliek! Je zal merken dat dit mooie resultaten oplevert.  Bij iedere klant die wij begeleiden om meer uit zijn website te halen werkt dit!

Heb je niet genoeg aan deze tips? Klik hier om nog meer tips te ontvangen over hoe je
via simpele aanpassingen je website sterk kunt verbeteren. Start nu en maak je website beter door wekelijks onze tips toe te passen.