Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

4 tips om meer leads te verzamelen met je website

Geschreven door

 

Social Image

Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt zijn mensen niet meer geneigd om hun e-mailadres achter te laten op jouw website zonder iets in de plaats te krijgen.

Het principe ‘voor wat hoort wat’ klinkt hier dus bekend in de oren.

Je moet vanaf het eerste moment werken aan de vertrouwensrelatie met jouw bezoekers. En dit alles start op één plaats, namelijk je website!

Maar voor je van start gaat, maak er geen zootje van. Neem even de tijd om dit artikel door te nemen.

Lees hier meer over tips waarmee je direct aan de slag kan. Deze tips werken voor ons, en dus is het nu jouw beurt om hiervan gebruik te maken.

1. Maak specifieke landingspagina’s per doelgroep

Een generiek formulier op jouw website dat werkt voor alle type bezoekers behoort definitief tot het verleden. Vandaag de dag komen bezoekers op jouw website terecht via een bepaalde campagne, actie of met een bepaald doel.

Elke bezoeker komt dus met een ander verwachtingspatroon op jouw website terecht.

Je moet jouw manier van werken aanpassen zodat je bezoekers die via een specifieke marketingcampagne terechtkomen op jouw website een gepersonaliseerde landingspagina kunt tonen.

Belangrijk: Hoe gepersonaliseerder en specifieker je landingspagina, hoe groter de kans dat bezoekers hun e-mailadres achterlaten op jouw website.

Profel ramen en deuren heeft bijvoorbeeld voor elk type product een aparte SEA campagne opgezet zodat ze deze mensen direct naar de juiste landingspagina kan sturen.

Wanneer je in Google zoekt naar ‘Aluminium ramen’ krijg je de volgende advertentie te zien:

Profel AdvertentieDe landingspagina voor deze bezoekers ziet er als volgt uit:

Profel LandingspaginaZoals je merkt, is dit hetgeen waarnaar deze mensen op zoek zijn. Probeer zoveel mogelijk te personaliseren zodat bezoekers zonder eerst verder te moeten klikken direct de informatie te zien krijgen waarnaar ze op zoek zijn.

Deze bezoekers hebben geen interesse in houten ramen, deuren of andere producten. Laat deze overbodige informatie dus achterwege op de landingspagina.

2. De “call-to-actions” op je landingspagina zijn belangrijk

Roep mensen op om contact met je op te nemen. Dat klinkt eenvoudig, maar wordt toch vaak vergeten.

De kleur, inhoud en plaats van je call-to-actions hebben een grote invloed op het conversiepercentage. Denk dus goed na over deze zaken vooraleer je deze op je landingspagina plaatst.

Design van je call to action

Contrasterende kleuren vallen sneller op voor het menselijk oog. Door de juiste combinaties van kleuren te gebruiken, kan je de aandacht van de bezoekers trekken.

Neem deze knoppen als simpel voorbeeld:

Knop A

Knop A

Knop B

Knop BOp welke knop ga jij klikken?

Ik denk dat het duidelijk is dat knop B veel meer in het oog springt als knop A. De knoppen die je toont op je website moeten in contrast staan met de achtergrondkleur van je pagina.

De kleur van de CTA’s maakt de bezoekers duidelijk waar ze moeten klikken. Maar om deze bezoekers nu effectief te laten klikken, is er meer nodig!

Tekst van de CTA

De tekst die je toont in je CTA is belangrijker dan je denkt. Deze gaat bezoekers wel of niet overtuigen om op de knop te klikken.

‘Waarom moet ik op deze knop klikken?’, dat is de vraag die bezoekers zich stellen wanneer ze een CTA op jouw website zien.

Tip: woorden zoals ‘Download’, ‘Submit’, … voegen geen meerwaarde toe aan je knop. Verbeter het conversiepercentage van deze CTA’s door de inhoud aan te passen.

Probeer de inhoud van de CTA af te stemmen op de rest van de pagina.

Stel je hebt een website waarop je bouwmateriaal verkoopt. Maak je CTA’s persoonlijker door deze aan te passen aan het product dat je wil verkopen.

Voorbeeld:

In plaats van overal ‘Koop nu’ te zetten kan je dit een pak persoonlijker maken door het volgende te doen:

  • Wanneer je een hamer wil verkopen: ‘Koop deze ijzersterke hamer’
  • Wanneer je een helm wil verkopen: ‘Werk veilig met deze helm’
  • Wanneer je een betonmixer verhuurt: ‘Kom je betonmixer huren’

Het gebruik van deze CTA’s zal je conversiepercentage zonder twijfel verhogen!

Plaats van de CTA

De plaats van je CTA’s is afhankelijk van het doel van je landingspagina.

Indien je zeker bent dat je bezoekers voldoende vertrouwen hebben in jouw product of dienst, dan kan je je CTA’s helemaal bovenaan de pagina plaatsen.

In het andere geval kan het zijn dat bezoekers nog graag meer willen weten over je product of dienst vooraleer ze overgaan tot een aankoop.

Dit type bezoekers zal eerst beginnen scrollen zodat ze meer kunnen lezen over jouw product of dienst.

Plaats daarom je CTA’s nogmaals onder je tekst zodat deze in het oog springen van de bezoekers.

Tip: Zorg voor voldoende contrast en witruimte bij je call-to-actions zodat deze opvallen!

3. Geef waardevolle informatie weg

Oké, je wilt je bezoekers dus overtuigen om met jou in zee te gaan. Je wil dat ze jouw product kopen of gebruikmaken van jouw dienst.

Zelf ben je helemaal overtuigd van het feit dat jij de ideale partner bent voor je bezoekers en dat je met zekerheid gaat voldoen aan de verwachtingen van deze bezoekers.

De bezoekers op je website weten echter niets af van jouw deskundigheid. Zij tonen wel interesse, maar ze hebben bewijs van jouw kennis nodig! Ze willen zeker weten dat jij hun verder kunt helpen.

En dus zit er maar één ding op: deel tips die werken, deel je succes, geef waardevolle informatie weg, …

Geef tips die bezoekers direct kunnen toepassen. Wanneer bezoekers merken dat deze tips werken, ga je hun vertrouwen winnen en gaan ze dus ook veel sneller geneigd zijn om met jou in zee te gaan.

Tip: Zit éénmaal per week samen met je team en vraag elk teamlid iets mee te brengen, iets wat ze die week hebben verwezenlijkt. Dit kan gaan van een succesvolle A/B test tot een post op social media die enorm veel respons heeft gekregen.

Bekijk samen met je team elk voorbeeld van elk teamlid en achterhaal wat nu het meest waardevol kan zijn voor de bezoekers. Werk dit verder uit door hier bijvoorbeeld een stappenplan rond te schrijven, een infographic van te maken, …

Zet het uitgewerkte voorbeeld op je website, idealiter in de vorm van een lead magnet, en trek zo de nodige aandacht van de bezoekers. Niet alleen win je op deze manier het vertrouwen, je kan hier ook nog eens veel e-mailadressen mee verzamelen.

Voorbeeld:

Greenforce heeft een inspiratiecatalogus samengesteld om bezoekers die op de website komen interessante ideeën te geven. Deze catalogus promoten zij op hun homepagina. Gevolg is dat hun e-maillijst elke dag opnieuw groter wordt.

Greenforce

4. Durf een vervelende pop-up gebruiken

Gebruik pop-ups wanneer je meer leads wilt verzamelen.

Ik hoor je al denken, toch niet die vervelende pop-ups gebruiken…

Wees gerust. Bezoekers vinden deze pop-ups minder erg dan je denkt. Bovendien zijn deze pop-ups in een mum van tijd opgezet en gaan ze je als je het goed aanpakt veel extra leads opleveren.

Eén van de pop-ups die je zeker moet uitproberen is de exit intent pop-up. Dit is een pop-up die op de website verschijnt wanneer de bezoeker je website wil verlaten.

De bedoeling van deze pop-up is om deze bezoeker nog net op je website te houden en het e-mailadres van de bezoeker te bemachtigen.

Het is toch logisch dat wanneer iemand op jouw website aan het surfen is en deze dus interesse toont in jouw product of dienst dat je wil weten met wie je te maken hebt?

Het zou zonde zijn om deze persoon zomaar te laten weg klikken van jouw website.

Voorbeeld:

Vitrofix, een handige doe-het-zelfkit om sterretjes in je autoruit te repareren, heeft op dit moment een actie lopen waarbij ze gratis Vitrofix herstelkits verloten onder mensen die de pop-up invullen.

Dit is de ideale manier om veel leads te verzamelen. Mensen hebben niets te verliezen en kunnen enkel en alleen maar winnen wanneer ze deze pop-up invullen.

Vitrofix pop-upDankzij deze pop-up kunnen we tot 5x meer leads per dag verzamelen.

Belangrijk! Let ook hier weer op de CTA ‘Ik wil winnen’ die aangepast is aan de inhoud van de pop-up.

Extra tip: Remarketing

Wanneer iemand weg klikt van je website betekent dit niet dat je deze persoon nooit meer gaat terugzien. Om de kans te vergroten dat deze persoon terugkeert naar jouw website, kan je gebruik maken van Facebook en/of AdWords remarketing.

Op deze manier kan je toch nog proberen om van de ‘verloren’ bezoekers leads te maken.

Het principe is simpel:

Facebook

  • Iemand bezoekt jouw website maar verlaat na een aantal minuten jouw website.
  • Facebook heeft in de tussentijd (via de remarketingpixel) gedetecteerd dat deze persoon jouw website heeft bezocht.
  • De volgende dag bekijkt deze persoon zijn Facebook nieuwsoverzicht en kan je er voor zorgen dat hij of zij “toevallig” een advertentie van jouw bedrijf ziet voorbijkomen.

Tip: Lees de blogpost 'Meer conversie dankzij targeted verkeer via Facebook' indien je meer wil weten over adverteren op Facebook.

AdWords

  • Iemand bezoekt jouw website maar verlaat na een aantal minuten jouw website.
  • AdWords heeft in de tussentijd (via de remarketingpixel) gedetecteerd dat deze persoon jouw website heeft bezocht.
  • De volgende dag is deze persoon opnieuw aan het surfen op het internet en kan je er voor zorgen dat hij of zij “toevallig” een advertentie van jouw bedrijf ziet voorbijkomen op Google of een andere website binnen het display network (hiermee bereik je 90% van de internet gebruikers).

Dit is de beste manier om deze bezoekers met interesse terug te laten herinneren aan jouw product of dienst.

Tip: Je kan ook hier weer advertenties op maat maken. Toon advertenties met producten of diensten van jouw bedrijf waarvan je weet dat de bezoeker deze heeft bekeken op jouw website. Of nog beter: geef tips waar mensen iets aan hebben.

Om terug te komen op het eerste voorbeeld. Iemand die op de Profel website de aluminium ramen heeft bekeken, krijgt op Facebook een advertentie te zien die meer informatie geeft over aluminium ramen.

Iemand die interesse toonde in de houten ramen laat je dus niet de advertentie over aluminium ramen zien, maar toon je een advertentie over houten ramen.

Probeer dit gewoon en je zal zien dat ook deze bezoekers (met een klein beetje hulp) graag terugkeren naar jouw website.

Conclusie

Pas deze 4 simpele technieken toe om meer leads te verzamelen via jouw website. Als je dit niet doet, is de kans groot dat je een aantal interessante opportuniteiten links laat liggen.

Deze technieken zijn helemaal niet moeilijk om toe te passen. Een dosis gezond verstand in combinatie met een portie creativiteit gaan je al héél ver brengen.

Probeer bezoekers te triggeren, nieuwsgierig te maken en maak tegelijkertijd gebruik van de statistieken om het gedrag te analyseren zodat je kan bijsturen waar nodig.