Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

9 autoresponders die voor meer omzet zorgen

Geschreven door

Autoresponders

Of je nu producten verkoopt, een dienst aanbiedt of gratis je kennis wil delen! Een autoresponder is het ideale verbindingsstuk tussen jouw bedrijf en je doelpubliek.

In het kort: wat is een autoresponder?

Een autoresponder is een e-mail die automatisch wordt uitgestuurd op basis van bepaalde criteria. Zo kan je automatisch een e-mail versturen wanneer iemand een formulier invult, je klant jarig is, iemand een aankoop bij jou doet, ...

Er bestaan ontelbaar veel mogelijkheden. Maar in de meeste gevallen wordt een autoresponder gebruikt om interessante e-mails met een bepaald tijdsinterval naar je e-maillijst te sturen.

Autoresponder VS Nieuwsbrief

Wanneer iemand zich inschrijft op jouw nieuwsbrief dan zal deze persoon enkel toekomstige edities van je nieuwsbrief ontvangen.

Wanneer je gebruik maakt van een autoresponder kan je zelf bepalen wie wanneer welke content ontvangt. Heb je 10 e-mails opgesteld binnen je autoresponder campagne? Wel dan zal elke persoon die zich inschrijft, starten met e-mail 1, nadien e-mail 2 ontvangen, ...

Er gaat dus geen waardevolle content verloren!

Tip: Maak van je nieuwsbrief een autoresponder en stuur zo elke nieuwsbrief naar elk nieuw contact op je e-maillijst. Let hierbij wel op dat je je nieuwsbrief tijdsloos schrijft anders kan je deze niet hergebruiken.

Geen inspiratie? Hier vind je 9 interessante ideeën terug!

1. Verwelkom nieuwe inschrijvingen

Een welkomstmail is de ideale gelegenheid om meer te vertellen over wat de lezers nog te wachten staat!

Maak je lezers dankzij deze eerste e-mail nieuwsgierig en vertel wat jij voor hun kunt betekenen.

2. Stuur na een aankoop een enquête door

Wanneer  een klant een product van jou heeft gekocht of gebruik heeft gemaakt van jouw dienst, stuur deze dan een enquête door.

Verstuur een dag of een week na het laatste klantencontact een korte enquête naar de klant via een autoresponder.

Wees persoonlijk en leer uit de feedback van je klanten om verbeteringen door te voeren binnen je bedrijf.

3. Abandonned shoppingcart / Verlaten winkelmandjes

Stuur een geautomatiseerde e-mail naar klanten die hun aankoop niet afronden. Héél vaak wordt een aankoop niet afgerond omdat de persoon in kwestie gestoord wordt door bijvoorbeeld zijn of haar telefoon, e-mails, ...!

Dit betekent dus niet altijd dat deze persoon je product niet wil kopen. Stuur hem of haar daarom een ‘Verlaat je winkelwagen’ e-mail en geef de consument de kans om terug verder te gaan met het koopproces.

Je zal zien dat héél veel van deze mensen de aankoop alsnog gaan afronden!

4. Stel interessante relevante producten voor

Voeg nieuwe mensen toe aan je e-maillijst wanneer deze een product bij je aankopen. Analyseer op welke links deze mensen klikken en stuur hen aanbiedingen van relevante producten door!

Dit klinkt héél complex maar als je het simpel houdt, kan je dit snel opzetten! Dit gaat je zonder twijfel resultaten opleveren.

5. Geef een e-mail cursus cadeau

Autoresponders vormen de ideale manier om e-cursussen aan te bieden. Stuur regelmatig een interessante aanbieding van een cursus naar je e-maillijst en van zodra dat iemand zich inschrijft, ontvangt hij of zij al het leermateriaal!

Dit is een winnaar!

6. Bevestig registraties voor een event

Wanneer je een event organiseert, kan je mensen die zich inschrijven voor je event automatisch een bevestigingsmail sturen. Mensen houden hiervan omdat ze dan zeker weten dat het inschrijfproces succesvol is afgerond.

7. Geef mensen een duwtje in de rug

Moedig mensen aan om zich in te schrijven op jouw e-maillijst door hen iets gratis aan te bieden. Geef iets weg in de vorm van een whitepaper, video, …

Bijvoorbeeld: ‘Schrijf je in voor mijn gratis tips en krijg een samenvatting van mijn e-book cadeau’

Als er zich dus iemand inschrijft op je e-maillijst kan je automatisch een samenvatting van je e-book cadeau doen aan deze nieuwe lead.

Meer hierover kan je lezen in de volgende blogpost: http://www.inventis.be/blog/internet-marketing/snel-een-e-maillijst-uitbouwen-via-lead-magnets/420/

8. Maak van je e-book een serie van e-mails

Een e-book  is de ideale manier om van lezers leads en van leads klanten te maken. Stuur hen elke week een hoofdstuk uit je e-book op en geef hen op deze manier waardevolle informatie waarmee ze aan de slag kunnen!

9. Stuur een 'Thank you e-mail'

Stuur je klanten een ‘Thank you’ e-mail wanneer ze bijvoorbeeld 1 jaar klant zijn bij jouw bedrijf. Een simpele manier om aan te geven dat je je klant apprecieert!

Welke tool kan je hiervoor gebruiken?

Er bestaan verschillende tools op het internet waarmee je autoresponders kunt opzetten. Een veelgebruikte tool is MailChimp! Met MailChimp kan je zéér snel en eenvoudig e-mailcampagnes opzetten.

Het gebruik van MailChimp is gratis, al zijn wel enkele functies betalend. Het gebruik van autoresponders is hier jammer genoeg één van. Maar voor slechts 9,37 euro/maand kan je al gebruik maken van deze betalende features.

Een verwaarloosbaar bedrag als je weet dat het gebruik van autoresponders je veel klanten kan opleveren!

Conclusie

Wanneer je een autoresponder wil opzetten, moet je gewoon een beetje creatief zijn. Kies niet voor het stereotype maar stuur originele, interessante content naar je lezers door gebruik te maken van een geautomatiseerde e-mailcampagne.

Dit maakt het bovendien ook leuk voor jou! Want jij moet de autoresponder natuurlijk wel onderhouden en aanpassen waar nodig!

Ik zou zeggen, twijfel niet en begin met het ontwikkelen van een autoresponder voor jouw e-maillijst.