Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

AnySurfer Certified - De dagopleiding rond webtoegankelijkheid

Geschreven door

Anysurfer logo - Gelijke Kansen in Vlaanderen logo - screenshot van de checklist

Het "AnySurfer Certified" kwaliteislabel kenmerkt webbureaus die de expertise hebben om websites en webapplicaties te bouwen die voor alle bezoekers toegankelijk zijn, ook voor de mensen met een functiebeperking. Via een dagopleiding "webtoegankelijkheid" en een begeleidingstraject wordt een webbureau bijgestaan van begin tot het einde van de ontwikkeling van een toegankelijke website van een klant. Hierna, mits alles ijkpunten gevolgd werden, zal de klant kosteloos het AnySurferlabel verkrijgen en mogen wij, na het toegankelijk maken van onze eigen website, het label "AnySurfer Certified Partner" dragen.

De dagopleiding "Webtoegankelijkheid"

Gisteren startte het ganse AnySurfer Certified verhaal met de dagopleiding in het Boudewijngebouw in Brussel. Samen met de collega’s van Robarov en Lithium kregen wij als eerste deel van Gijs Veyfeyken, naast de uitleg waar toegankelijkheid voor staat, een sensibiliserende voorstelling over hoe mensen met een functiebeperking zich moeten behelpen om websites te raadplegen. In feite mogen wij niet veronderstellen dat deze mensen de website wel zullen kunnen bezoeken/ervaren. De mogelijkheid bestaat trouwens dat men geen toetsenbord heeft, geen muis kan gebruiken, via een brailleleesregel moet werken. Indien onze websites niet toegankelijk gebouwd zijn, heeft het voor deze mensen geen zin om hun hulpmiddelen te gebruiken. Ook gaf Bart Simons, zelf blind sinds zijn geboorte, een voorstelling over hoe hij bepaalde websites goed of slecht ervaart mits behulp van de brailleleesregel en een screenreader. Net op dat moment kreeg ik een enorm respect voor Bart, die tevens veel sneller met de PC kan werken dan de meesten onder ons, dit gaf voor mij de doorslag dat webtoegankelijkheid heel belangrijk is en dat als website-eigenaar de mensen met functiebeperking ook automatisch binnen je doelgroep dienen te horen.

De checklist

Na de lunchpauze kwam de nieuwe AnySurfer checklist aan de beurt waarin de blokken navigatie, inhoud, vormgeving, interactiviteit en plug-ins en downloadbare documenten ter sprake kwamen. Aan de hand van goede en slechte voorbeelden beargumenteerden Gijs, Bart en Roel van Gils waarom we elementen in een website beter opbouwden volgens de wijze vermeld in de checklist. De meest logische oplossingen kwamen naar voor, maar ook hier bleek weer dat deze grotendeels niet toegepast worden. Voor 75% is het volgen van de checklist gewoon het juist toepassen van de webstandaarden.

ondertitels en transcripts

Eén van de nieuwigheden in de checklist is het toevoegen van ondertitels en transcripts aan video -en geluidfragmenten. Op zich een uiterst logisch ijkpunt wanneer je even nadenkt, maar dit kan naar mijn mening voor sommige klanten, die het AnySurfer label wensen, toch een struikelblok worden. Je kan voor je bedrijfsfilm dan wel door de ontwikkelaars de ondertiteling laten toevoegen en het script aanpassen en online plaatsen, maar of de klant die extra tijd en kosten ervoor over heeft betwijfel ik soms. Hier is dan ook de goede wil van de klant nodig om zijn functiebeperkte bezoekers niet te discrimineren en dit dan ook vol te houden. Er zijn momenteel voldoende tools voorradig om je videofragmenten zelf te ondertitelen.

Conclusie

Webtoegankelijkheid is nodig. Deze dag opent je de ogen en laat zien waar je verbeteringen kan aanbrengen in je werkwijze én je denkwijze tijdens de ontwikkeling van een website. Opmerkingen als: “ja, maar dan kunnen we beter altijd dezelfde sites bouwen”, “dat is onze doelgroep niet”, … zijn verkeerd. Als jij morgen door één of andere reden in de schoenen van een mens met een handicap komt te staan, sta je waarschijnlijk op de eerste rij om opmerkingen te geven rondom de ontoegankelijkheid van een website wanneer je het nieuws wilde lezen, een reis wilde boeken, een online aankoop wilde doen … . Wij en onze nakomelingen (met of zonder handicap) zijn de internetgeneratie, probeer een beetje moeite te doen en maak ook hun ervaring met het internet wat aangenamer.

Resources