Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Boek NU meer resultaten met deze marketing kalender

Geschreven door

Social ImageIn de ‘ideale wereld’ is het marketing departement van jouw bedrijf een productieve machine. Marketeers werken met plezier samen op verschillende projecten en communiceren dagelijks met het sales team om alles binnen het bedrijf zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Maar zoals ik al zei, dit gebeurt slechts in de ‘ideale wereld’. Op vele plaatsen gaat het er anders aan toe.

Marketing projecten zijn vaak héél moeilijk om te coördineren. Elk project heeft zijn eigen deadline, partners leveren vaak niet op tijd content aan, er zijn problemen met het budget, … Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan.

Helemaal geen fijne situatie!

Maar voor deze problemen bestaat er een oplossing, maak gebruik van een marketing kalender om alles vlotter te laten verlopen! Lees hier welke voordelen het gebruik van een marketing kalender allemaal voor jou kan opleveren.

Waarom gebruik maken van een marketing kalender?

Denk aan een piloot van een passagiersvliegtuig. Deze moet communiceren met de luchtverkeersleider, samenwerken met de co-piloot en tenslotte beroep doen op een goede strategie om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten.

Wanneer je deel uitmaakt van het marketing departement klinken de volgende 3 waarden je hoogstwaarschijnlijk ook bekend in de oren:

  • Communicatie
  • Coördinatie
  • Samenwerking

Dankzij het gebruik van een marketing kalender kan je iedereen op één lijn krijgen en zo verwarring en miscommunicatie vermijden.

We noemen dit ook wel ‘marketing with a view’. Maak gebruik van een duidelijk plan zodat de samenwerking met andere medewerkers vlot verloopt.

Wat als je geen gebruik maakt van een marketing kalender?

Natuurlijk is het uitwerken van marketingcampagnes een leerproces. Je moet vaak testen wat wel of niet werkt. En soms is je strategie die 6 maanden geleden succesvol was, de dag van vandaag een flop.

Wanneer je marketingcampagnes opzet, zijn er tal van factoren die een invloed hebben op het resultaat van zo een marketingcampagne.

Deze factoren kunnen afkomstig zijn uit verschillende domeinen:

  • Culturele factoren
    • Wanneer je een marketingcampagne opzet over meerdere landen moet je je ervan bewust zijn dat elk land zijn eigen normen en waarden heeft.
    • Zo zal McDonald’s geen dubbele steakburger gaan promoten in de Arabische landen…
  • Sociale klasse van een maatschappij
    • Iedere maatschappij bestaat uit een lage, midden en hoge klasse.
    • Een consument uit de lage klasse houdt meer rekening met de prijs terwijl een consument uit de hogere klasse meer zal kijken naar kwaliteit en innovatie van het product.
  • Persoonlijke factoren
    • Iedereen heeft zijn eigen manier van leven.
    • Zo zullen mensen die leven in een grote stad andere behoeften hebben dan mensen die wonen op het platteland.
  • Psychologische factoren
    • Wanneer iemand van een product houdt, zal deze persoon enkel de voordelen van dit product onthouden.
    • De consument zal m.a.w. geen rekening houden met de nadelen van zijn favoriete product.
    • Denk aan de vele Apple fans die je zéér moeilijk kan overtuigen om over te stappen naar een ander merk.

Er bestaan nog tal van factoren die een invloed hebben op jouw marketingcampagne. Het stopt niet bij het aantal factoren die hierboven staan opgesomd.

Als je al deze factoren niet in beeld brengt, verlies je gegarandeerd het overzicht en vergroot je de kans op het mislukken van je marketingcampagne.

Wees dus voorbereid wanneer je een nieuwe marketingcampagne gaat ontwikkelen en breng alles duidelijk in beeld via een marketing kalender.

Voordeel 1: definieer alle doelen

Dit is één van de meest voorkomende fouten die vaak gemaakt wordt, het niet definiëren van realistische, concrete doelen.

Hoe past deze marketingcampagne in de strategie voor het komende half jaar? Hoe past deze campagne in de visie van het bedrijf?

Als je deze vragen kan beantwoorden, ben je goed bezig! Maar bij vele onder ons blijven deze vragen onbeantwoord.

Als je niet kan communiceren wat de doelen zijn van je marketingcampagne, dan zal het ook héél moeilijk worden om medewerkers vlot te laten samenwerken om de campagne tot een goed einde te brengen.

Gebruik daarom een marketing kalender waarmee je simpelweg kunt definiëren welke de doelen zijn van de verschillende marketingcampagnes. Hoe duidelijker de doelen zijn, hoe beter de samenwerking tussen alle teamleden gaat verlopen.

Beantwoord de volgende 3  vragen wanneer je een nieuwe campagne gaat toevoegen aan de marketing kalender:

  • Op welke manier zal deze marketingcampagne de customer journey van een klant beïnvloeden?
  • Hoe zal deze marketingcampagne ons merk versterken?
  • Hoe zal deze marketingcampagne de aandacht van de klant behouden?

Voordeel 2: verzamel essentiële data

Slechte of niet-kwalitatieve data is jammer genoeg ook een veel voorkomende reden waarom marketingcampagnes falen.

Als je niet weet wie je leads of klanten zijn, hoe kan je deze doelgroepen dan juist aanspreken?

Indien je geen antwoord kunt geven op de bovenstaande vraag, bestaat de kans dat je bepaalde doelgroepen gaat bombarderen met marketingcampagnes terwijl je andere (zonder dat je het beseft) helemaal negeert.

Onderzoek dus welke doelgroepen aangesproken moeten worden en voeg dit toe aan de marketing kalender.

Beantwoord de volgende 3 vragen om dit beter in beeld te brengen:

  • Welke data is essentieel om van een bezoeker een lead te maken?
  • Hoe ga ik de overige data van deze leads verder aanvullen?
  • Welke velden kunnen uniform worden gemaakt zodat de database overzichtelijk blijft?

Voordeel 3: je hebt een follow-up plan

Bereid alles tot in de puntjes voor en wees vooral niet vergeetachtig.

Wanneer je iemand uitnodigt voor een product demo dan is het logisch dat je na deze demo de persoon in kwestie een e-mail stuurt met een uitgewerkt verkoopsvoorstel.

Of wanneer je iemand een ‘save the date’ e-mail voor een evenement stuurt, moet je deze persoon nadien ook een officiële uitnodiging sturen. Anders gaat je event weinig bezoekers krijgen, denk ik!

Deze stappen maken allemaal deel uit van het follow-up plan. Dit plan is essentieel om je marketingcampagne tot een goed einde te brengen. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat de vooropgestelde doelen niet behaald worden.

Stel de volgende 3 vragen aan je team wanneer je het follow-up plan wil verwerken in je marketing kalender:

  • Welk type content moet er volgen na de eerste stap?
  • Hoelang heeft het sales team nodig om deze inhoud uit te werken?
  • Op welke manier heeft deze stap een invloed op de customer journey van de klant?

Tip: het is niet erg om meerdere kalenders te gebruiken

Het is onmogelijk om alle afspraken met klanten, projecten van klanten en marketingcampagnes overzichtelijk weer te geven in één kalender.

Maak voor elk onderdeel gebruik van een aparte kalender zodat het gebruik van een kalender de moeite waard is.

Voordeel 4: plannen was nog nooit zo gemakkelijk

Stel je hebt een e-mailcampagne klaar staan in jouw favoriete e-mailtool. Het gaat om een e-mailcampagne die vanavond automatisch wordt uitgestuurd.

Maar om de een of andere reden vraagt de klant om deze e-mailcampagne met 2 dagen uit te stellen.

Wat doe je? Je opent de e-mailtool en je herplant deze e-mailcampagne. Probleem opgelost!

Maar wat je nu zeker niet mag vergeten, is om ook je marketing kalender aan te passen.

Het uitstellen van deze e-mailcampagne heeft hoogstwaarschijnlijk ook een invloed op andere marketingcampagnes die hierop volgen. Pas dit dus ook aan in de marketing kalender zodat iedereen binnen het team hiervan op de hoogte is!

Een voorbeeld van een succesvolle marketing kalender

Een succesvolle marketing kalender kan er als volgt uitzien. In een simpel Excel bestand kan je gemakkelijk een overzicht weergeven van de belangrijkste elementen die nodig zijn bij de ontwikkeling van een marketingcampagne.

Een marketingcampagne bestaat uit een verzameling van acties die allemaal toewerken naar hetzelfde doel. De individuele acties oftewel programma’s (zoals een e-mail, event, …) helpen je om je doel te bereiken.

In onderstaand voorbeeld zie je het volgende terug:

  • Het doel van de marketingcampagne:  de consument een nieuwe auto laten kopen
  • De programma’s die deel uitmaken van deze marketingcampagne zijn voorlopig:
    • Een ‘Save the date e-mail’
    • Een ‘Officiële uitnodiging via e-mail’

Marketing Kalender

Deze marketing kalender is natuurlijk eenvoudig uitbreidbaar maar denk eraan dat je het overzicht niet mag verliezen.

Gebruik deze kalender als basis om je toekomstige marketingcampagnes te ontwikkelen.

Tip: Stip belangrijke data maanden op voorhand aan in je kalender. Denk bijvoorbeeld aan het begin van de solden, moeder- en vaderdag, een bepaalde beurs, … allemaal reminders waar je op tijd naartoe moet werken.

Het is niet ongewoon voor grote merken om in Juli al te starten met de voorbereidingen van de Kerstmis campagne.

Extra tip: Als al je concurrenten al een actie voor vaderdag doen, doe dan een extra inspanning om uit de massa te springen! Doe bijvoorbeeld een campagne op internationale mannendag (19 november).

Leer van je resultaten

Was een bepaalde marketingcampagne succesvol? Herhaal deze dan en zet hem op de kalender voor volgend jaar.

Heb je echter een marketingcampagne uitgewerkt die helemaal geflopt is? Leer hieruit: bekijk je marketing kalender grondig na en probeer te achterhalen welke factoren ervoor hebben gezorgd dat de marketingcampagne geen succes was.

Conclusie

Een marketing kalender moet interactief zijn, deze moet m.a.w. eenvoudig te gebruiken zijn door de medewerkers van het marketing departement.

Bovendien moet deze duidelijk in kaart brengen waar de focus op ligt bij het ontwikkelen van een marketingcampagne en wat er nadien voor de follow-up nog belangrijk is.

Deze kalender moet de start zijn voor alle toekomstige marketingcampagnes zodat de beoogde doelen met zekerheid worden behaald.

Heb je niet genoeg aan deze tips? Klik hier om nog meer tips te ontvangen over hoe je via simpele tools het marketingverhaal rond je website snel kunt verbeteren. Start nu en pas onze tips toe!