Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Doe jij "extra miles" met jouw website?

Geschreven door

"Extra miles" doen is eigenlijk niet meer dan net iets extra doen dan de rest om het verschil te maken. Niet op 1 vlak maar op verschillende vlakken.

Dit gaat eigenlijk verder dan het bouwen van een goede website of internetstrategie.

Dit kan je eigenlijk toepassen op zowat alles in je leven.

Ik gaf laatst een lezing op de ecommerceXPO in Kortijk over onze case: "Blabloom - een webshop opstarten van 0 tot 5000 bestellingen".

Tijdens het maken van mijn presentatie kwam ik tot de vaststelling dat we voor Blabloom op verschillende vlakken iets extra doen dan onze concurrenten. We doen vele "extra miles". Dat was mijn hoofdboodschap tijdens mijn presentatie, wees geen 13 in een dozijn webshop maar ga voor die "extra miles"!

Wat bedoel ik met extra miles?

Een extra mile is alles wat je extra kan doen waar je concurrenten stoppen. Wat kan een extra mile voor je online strategie zijn?

Blabloom.com doet op volgende manieren een extra mile:

1. De website goed en zorgvuldig invullen = extra mile

De inhoud van je website is iets waar je niet licht over mag gaan, het mag geen rushjob worden om snel online te gaan. Probeer iedere pagina goed in te vullen. Als je een webshop hebt loont het absoluut de moeite om ieder product te voorzien van een unieke goede omschrijving. Dat kost tijd maar uiteindelijk loont omdat je de lezers goed informeert en Google houdt van unieke goedgeschreven productinformatie. En willen we niet allemaal hoog scoren in Google?

2. Een blogpost schrijven = extra mile

Veel website eigenaars zijn al blij dat er teksten op hun gewone pagina's staan, maar bloggen? Nee daar heb ik geen tijd voor. Zonde voor degene die er geen tijd voor maakt, een kans om het verschil te maken voor anderen. Onder 1 voorwaarde, blog niet om te bloggen maar schrijf waardevolle artikels! Ieder waardevol artikel is weer een extra mile. Bij Blabloom houden ze zich strikt aan een contentkalender en iedere week wordt er een nieuw artikel geschreven voor de blog.

Meer weten over de voordelen van een contentkalender? Lees dan zeker "Waarom je een contentkalender moet hebben" even.

3. AB-testing = extra mile

Een website kan altijd beter, daar moet je van uitgaan. Door de moeite te doen om je website te A/B testen grijp je weer een kans om het beter te doen dan je concurrenten want heel weinig mensen verbeteren hun website voortdurend. Voor Blabloom.com hebben met behulp van A/B testing de conversie van 0,68% in oktober 2014 kunnen opkrikken naar 2,57% in november 2015, dat lijken misschien kleine cijfers maar dat betekent wel dat meer dan 3 keer meer bezoekers iets kopen!

Lees zeker ook "Verdubbeling van omzet met 1 simpele A/B test" als je meer wil weten over A/B testing.

4. Video content maken = extra mile 

Video's van je producten of diensten aanbieden is ook iets waar je een verschil kan maken met je concurrenten. Wist je dat mensen die een video van een bedrijf bekijken tussen 64 en 85% meer kans maken om effectief klant te worden? Dat is een gigantisch verschil! Zo werd deze video van Blabloom al meer dan 2000 keer bekeken.

Dus als je het verschil wil maken is video inzetten zeker een te overwegen optie.

5. Extra service bieden = extra mile

De wet verplicht webshops om klanten 14 dagen bedenktijd te geven, maar de wet verbiedt je niet om die service uit te breiden. Blabloom.com biedt 365 dagen bedenktijd en gratis retourneren! Dat is weer een "extra mile" om het verschil te maken.

6. Marketing automation = extra mile

E-mailmarketing wordt waarschijnlijk door heel wat van je concurrenten toegepast, nieuwsbrieven versturen raakt stillaan ingeburgerd. Maar om een "extra mile" te doen in je marketing automation toepassen. Door een reeks van e-mails op te stellen die automatisch naar leden van je mailinglijst verstuurd worden kan je je concurrenten de loef afsteken. 

Een reeks van e-mails die automatisch naar je e-maillijst verstuurd wordt, noemen we ook een autoresponder. Ieder nieuw lid van de Blabloom e-maillijst krijgt een reeks van e-mails waarin we de missie van Blabloom duidelijk maken.

Lees zeker "9 autoresponders die voor meer omzet zorgen" eens als je meer wil weten over marketing automation.

7. Klanten helpen zonder er direct iets aan te verdienen... = extra mile

Gewoon oprecht zonder iets in de plaats te verwachten klanten helpen kan al wonderen doen. Ook dit is een "extra mile" die kan tellen. Klanten op zondagavond een mailtje sturen met advies zonder een aankoop in de plaats te verwachten is een simpele daad die wonderen kan doen op lange termijn.

Bovenstaande "extra miles" zijn niet enkel toepasbaar op een webshop maar eigenlijk op iedere business.

Er zijn nog tal van dingen waarmee je het verschil kan maken, maar 1 ding telt: Doen, doen en volhouden!

Bij het opstarten en begeleiden van verschillende webprojecten heb ik gemerkt dat mensen die bereid zijn om op verschillende vlakken "the extra mile" te doen hun kans op slagen aanzienlijk vergroten.

Wie denk je dat wint? De marathonloper die net genoeg doet om een marathon uit te lopen of degene die wat "extra miles" en trainingen doet?

Ps. Kosteloos van Limburg naar Kortrijk rijden om daar gratis tips weg te geven aan startende e-commerce bedrijven is ook een extra mile die ik gedaan heb voor Inventis, ik had ook lekker in m'n comfortzone achter m'n bureau kunnen blijven zitten.

PS. de slides van de presentatie die ik gaf kan je vinden op: http://www.slideshare.net/JenteKasprowski/blabloom-van-0-tot-5000-bestellingen-ecommercexpo

Doe jij vaak extra miles? Of is goed, goed genoeg voor jou? Dat wil ik wel eens weten. Reageer hieronder, ik ben benieuwd.

PPS. Iedere week stuur ik een nieuwsbrief, als je niets wil missen, schrijf je dan hier in.