Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Een webshop, ook voor uw zaak?

Geschreven door

Als antwoord op de vraag “Een webshop, ook voor uw zaak?” is ons antwoord: Niet noodzakelijk “Ja”.
E-commerce is naar onze mening niet iets wat iedere ondernemer er vanzelfsprekend bij moet nemen. We hebben met Inventis in de loop der jaren al heel wat webshops gebouwd en als we eerlijk zijn is de meerderheid geen succes geworden.

Een webshop ook voor uw zaak?

Waarom niet?

E-commerce is een specialiteit op zich en heeft meestal enkel kans als het degelijk en met voldoende kennis van online zaken wordt aangepakt. Consistent hard werken in de juiste richting en geduld worden het vaakst beloond.

Enkele cijfers over ecommerce

“De komende jaren zullen er in ons land jaarlijks zo'n 5.000 nieuwe webshops openen, verwacht sectorfederatie BeCommerce, of zo'n 14 per dag. Dat betekent dat de Belgische consument tegen 2020 zijn kooplust voor het eerst in meer webwinkels dan fysieke winkels kan botvieren.

Het aantal Belgische webshops groeit in snel tempo. Terwijl er vijf jaar geleden zo'n 10.000 waren, zijn dat er volgens cijfers van sectorfederatie BeCommerce intussen al bijna 25.000.”
Bron: BeCommerce

Dus als je van plan bent om een webshop te starten ben je zeker niet uniek. Het is iedere dag een beetje harder knokken tegen de concurrentie. Iedereen wil zijn deel van de koek en op internet ligt de kleine markt die Vlaanderen is, voor iedereen binnen handbereik. De meeste webshops vissen in dezelfde vijver van consumenten.

“Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel.
Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro.
En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt. Dit zijn enkele conclusies van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020.”
Bron:  Shopping2020

Dit zijn misschien Nederlandse cijfers maar de Belgische cijfers gaan zeker niet beter zijn. Nederland is een ecommerce-land en staat steeds een paar jaar voor op België.

“Wie de stap zet naar e-commerce, moet gemiddeld zes jaar wachten tot zijn online inspanningen worden terugbetaald.
Die termijn is langer dan de handelaars vooraf hadden ingeschat, en ligt tot twee keer zo hoog als bij fysieke winkels.”
Bron: Comeos

Een webshop starten en er geld mee verdienen is dus niet vanzelfsprekend. Hou hier als starter zeker rekening mee. e-commerce is vooral jaren investeren of je nu groot of klein bent. Kijk maar naar de Zalando's en Bol's van deze wereld, ook zij investeren jaren in marktaandeel en maken geen winst.

Ik wil met deze cijfers mensen niet ontmoedigen om aan e-commerce te doen, er zijn zeker mogelijkheden. Maar ik wil je wel vanaf de start met de voeten op de grond zetten. Een webshop is niet vanzelfsprekend het wondermiddel voor iedere ondernemer.

Wanneer is een webshop waarschijnlijk geen goed idee?

  • Als je denkt een webshop er eventjes bij te nemen
  • Als je geen kennis hebt van Internet marketing
  • Als je geen uniek aanbod hebt
  • Als je het eerste jaar winst wil maken

De boodschap die we willen meegeven aan iedereen die van plan is om een webshop te starten is er 1 van hard en juist werken en geduld.

We hebben met Blabloom.com een case neergezet waar we mee kunnen aantonen dat er wel degelijk mogelijkheden tot succes zijn en die ervaring willen we graag delen.

Mocht je de presentatie zelf nog willen bijwonen, dat kan nog op 12 april in Mol en op 14 april in Hoogstraten.

Je kan onze presentatie vinden op slideshare, de presentatie bestaat uit 3 delen:

  1. Het internet als promotiekanaal van uw fysieke winkel
  2. Een webshop, ook voor uw zaak?
  3. Case Blabloom

Een Fysieke winkel via het internet promoten en een webshop voor iedereen? from Jente Kasprowski