Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Google gaat je website vanaf 21 april nog strenger beoordelen!

Geschreven door

Google

Wanneer iemand op zoek is naar een dienst, een product of informatie dan is de kans groot dat deze persoon Google als zoekmachine gebruikt. Om het in cijfers uit te drukken: 85% van alle internet gebruikers kiest voor Google wanneer ze aan het surfen zijn.

Google op zijn beurt wil deze gebruikers zoveel mogelijk relevante resultaten teruggeven. Daarom hebben ze in 2011 al sterk ingezet op ‘mobile-first’. De voorbije jaren heeft dit voor enkele kleine veranderingen gezorgd op het gebied van zoekmachine marketing. Veranderingen waar wij weinig of niets van hebben gemerkt.

Maar Google zou Google niet zijn door nu met een grote aanpassing te komen! Lees hier wat er ons allemaal te wachten staat en welke invloed dit heeft op jouw website!

In het kort: wat gaat er veranderen?

Vanaf 21 april 2015 gaat Google rekening houden met de mobielvriendelijkheid van je website. Is je website responsive of niet? De score die je krijgt van Google zal voor een groot stuk bepalen op welke plaats je website verschijnt in de mobiele zoekresultaten.

Waarom doet Google dit?

Voor het eerst in de geschiedenis van het internet zullen dit jaar het aantal zoekopdrachten via mobiel hoger liggen dan het aantal zoekopdrachten via desktop.

Studies wijzen bovendien uit dat 66% van de consumenten meer geneigd is om iets te kopen op een mobielvriendelijke website. Een responsive website straalt meer professionalisme uit. Iets wat consumenten steeds belangrijker vinden!

Bovendien wil Google ons de meest relevante resultaten teruggeven wanneer we een zoekopdracht ingeven. Het heeft dus geen zin om websites te tonen die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik tussen de mobiele zoekresultaten.

Al bij al is het dus logisch dat Google resoluut kiest voor ‘mobile-first’.

Ook wij als consumenten zijn aan het veranderen

Sinds de opkomst van de smartphones en tablets zijn we veel minder geneigd om een vaste computer of laptop te gebruiken voor allerhande toepassingen op het internet. Cijfers tonen aan dat deze gebruikers zeker niet genegeerd mogen worden.

De volgende toepassingen worden het meest gebruikt op smartphone:

  • 28% gebruikt zoekmachines om informatie te vinden
  • 25% bezoekt social media
  • 29% leest zijn of haar e-mail
  • 8% speelt spelletjes
  • 16% bekijkt online video’s
  • 1% doet online aankopen

Deze cijfers zullen de komende jaren enkel alleen maar stijgen.

De toepassingen die we gebruiken zijn nog steeds dezelfde als een aantal jaar geleden.
De tool die we gebruiken voor deze toepassingen, is wel aan het veranderen! Zeker iets om te onthouden!

Vooral de 28% die hun smartphone gebruikt om informatie op te zoeken over diensten en producten zijn belangrijk. Veel aankopen die via desktop gebeuren worden vooraf gegaan door het opzoeken van informatie op een smartphone.

Als je website dan niet scoort in Google omdat deze niet geoptimaliseerd is, is dat zonde!

Hoe beïnvloedt het nieuwe algoritme van Google jouw website?

Wel, heel simpel! Wordt je website door Google gelabeld als ‘voor mobiel’ dan zal je website hoger getoond worden in de mobiele zoekresultaten.

Op smartphones zal nu duidelijk worden aangegeven of een website mobielvriendelijk is of niet.

Inventis MobielMaar let op! Dit heeft geen invloed op de zoekresultaten voor desktop. Het wel of niet responsive zijn van je website zal hier niet beoordeeld worden.

Google wil dankzij deze verandering voor een evolutie zorgen in de ontwikkeling van websites. Zij verwachten dan ook dat het merendeel van de websites op korte tijd responsive zal zijn.

Als je dit bekijkt vanuit het standpunt van de consument kan je alleen maar zeggen dat ook zij hier veel voordeel uit halen. Zij zullen meer relevante zoekresultaten te zien krijgen op smartphone of tablet. De websites die niet responsive zijn, zullen op deze toestellen een minder prominente rol gaan spelen.

Wat als je website niet responsive is voor 21 april?

Google indexeert bijna dagelijks websites. Dit betekent dat je op elk moment na 21 april je website alsnog responsive kan maken. Wanneer Google je website opnieuw indexeert zal je vanaf dat moment wel goed kunnen scoren bij mobiele zoekopdrachten.

Hoe dan ook is het beter om vanaf dag 1 hier voordeel uit te halen. Dus hoe langer je wacht met je website responsive te maken hoe meer potentiële klanten je verliest.

Wanneer weet ik of ik voldoe aan de eisen van Google?

Je kan op een eenvoudige manier testen of jouw website wel of niet voldoet aan de verwachtingen van een mobiele website. Door op deze link te klikken, kan je gebruik maken van een tool ontwikkeld door Google.

  • Geef de url van je website in en Google zal je zeggen of je website voldoet aan de eisen van een mobielvriendelijke website.
  • Als je niet aan de eisen voldoet, krijg je in een kort overzicht te zien waarom jouw website niet mobielvriendelijk is. Bovendien krijg je een screenshot te zien van hoe ‘Googlebot’ deze website ziet op mobiel.
  • Daarnaast geeft Google je ook een aantal instappunten die je meer informatie geven over het responsive maken van een website.

Tip: Als je gebruik maakt van Google Webmaster Tools dan zal je automatisch meldingen ontvangen over het feit dat je website niet mobielvriendelijk is. Deze tool checkt automatisch of je website voldoet aan alle eisen voor mobiel.

Is jouw website niet responsive? Dit zijn de gevolgen!

Jouw website zal voor mobiel niet goed scoren met als gevolg dat je website niet of minder getoond wordt bij de mobiele zoekresultaten.

Een praktisch voorbeeld:

Corendon scoort uitstekend wanneer je ‘zomervakantie’ ingeeft als zoekopdracht op Google. Zowel voor mobiel als dekstop staan zij op plaats nummer 1. Aangezien de website van Corendon niet responsive is, bestaat de kans dat ze vanaf 21 april veel lager gaan scoren voor mobiel. Op welke plaats ze zullen staan na 21 april, is niet te voorspellen. Maar dat ze door deze actie een groot aantal bezoekers gaan mislopen in de toekomst, staat wel vast.

Conclusie

Pas je internet strategie aan en laat mobiele websites niet langer links liggen. Het aantal bezoekers dat jaarlijks via mobiel surft, gaat de komende jaren alleen maar toenemen.

Maak het jezelf gemakkelijk en zorg voor een mobielvriendelijke website. Een website die met andere woorden hoog scoort in de mobiele zoekresultaten van Google en dus ook veel bezoekers gaat aantrekken.