Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Het belang van goede foto's in webdesign

Geschreven door

foto's in webdesign

Een beeld is niet zomaar een beeld, er zijn tal van punten waar je op moet letten bij de keuze van een beeld. Verschillende studies hebben immers bewezen dat de bezoeker van je site elke afbeelding bewust of onbewust heeft gezien voordat hij of zij de eerste letter heeft gelezen.

Aan wat moet een goede foto voldoen?

  • Goeie kwaliteit: De foto moet van goede kwaliteit zijn, deze moet professioneel overkomen. De bedoeling is dat de mensen een goed beeld krijgen van wat je aanbiedt. Als de foto geen kwaliteit toont, knapt de bezoeker af en sluit hij de website. Een slechte foto geeft een onprofessioneel beeld.
  • Voldoende groot: Als de bezoeker een bepaald product wil kopen op je website, zorg er dan voor dat de afbeelding groot genoeg is. Als men bijvoorbeeld een juweel wilt kopen, moet het product groot genoeg te zien zijn, eventueel met een zoomfunctie werken is hierbij een oplossing.
  • Goede scherptediepte: Spelen met scherptediepte is altijd zeer mooi. Dit toont wat belangrijk is op de foto. De aandacht van de bezoekers wordt onmiddellijk naar het voorwerp getrokken. Alle storende elementen rondom het voorwerp zijn onscherp, dus alle aandacht gaat naar het voorwerp dat scherp wordt weergegeven.
  • Goede belichting: Belichting is ook een cruciaal punt als het gaat over goeie kwaliteit. De belichting van het juiste onderwerp in een foto, toont de bezoeker het focuspunt.

 

Welke onderwerpen? Enkele voorbeelden:

Sfeer scheppen Sfeer scheppen:
http://www.ushmm.org/genocide/take_action
Deze website geeft onmiddellijk weer over wat de website gaat. Met de donkere achtergrond en de veelzeggende foto's schept men hier een duidelijke sfeer van de website.




Product voorstellen Product voorstellen
http://www.deuter.com
http://www.vaude.com
Mensen willen een duidelijk beeld krijgen van wat ze online kopen. We vergelijken twee websites, Deuter en Vaude. Hier is een duidelijk verschil te zien bij het voorstellen van de producten.

Deuter: een kleine zoom van het product, niet echt duidelijk weergegeven.
Vaude: een grote afbeelding van het product, zodat je elke detail duidelijk kan zien.


Op ons gemoed werken (gevoelens) Op ons gemoed werken (gevoelens)
http://www.msf-azg.be
Hier speelt men in op de gevoelens van de mensen. Shockerende beelden roepen op tot actie.







Extra informatie bij tekstuele content Extra informatie bij tekstuele content (infografiek, schema)
http://www.whatsapp.com
De afbeelding en de titel geven onmiddellijk weer over wat de website gaat. Er staat een titel en daaronder tekst, de afbeelding rechts illustreert wat ze beschrijven in de tekst. De drie kleine afbeeldingen onder de tekst geven nog een beter beeld van het onderwerp. In één oogopslag weet je waarover het gaat.



De aandacht in de pagina sturen De aandacht in de pagina sturen
http://www.ergpa.com.au
Op de derde foto kijkt de man naar de tekst. Mensen kijken altijd eerst naar de foto, deze foto leidt je naar de tekst van de pagina.






Afleiden Afleiden
http://www.beerenberg.com.au
Deze website is veel te druk. Je weet niet onmiddellijk naar wat je moet kijken en wat belangrijk is. Hier gaat veel informatie verloren waardoor wegklikken het gevolg is.




 

Conclusie

  • Het gebruik van goed uitgekozen afbeeldingen is dus belangrijk, maar ook het gebruik van de afbeelding speelt een belangrijke rol.
  • Neem niet zomaar de eerste de beste afbeelding, kijk goed naar de afbeelding en kijk naar wat hij vertelt. Een afbeelding moet ook aansluiten bij het onderwerp.
  • Zorg dat foto's bij shops voldoende groot kunnen bekeken worden. Mensen willen zien wat ze kopen.
  • Goed gebruikte afbeeldingen bieden ondersteuning voor de tekstuele boodschap van je website.