Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Het belang van interne linkbuilding in zoekmachineoptimalisatie

Geschreven door

Wanneer er wordt gelinkt naar een bepaalde site is dit in de meeste gevallen naar de homepage van de bewuste site, door deze inkomende links kan je website populairder worden. Het positieve resultaat hiervan is dat de website na verloop van termijn hoger zal scoren in de zoekmachines (Iedere inkomende link wordt door zoekmachines gezien als een positieve stem voor je website, hoe meer stemmen hoe hoger je in Google kan komen te staan). Je wil echter met meer dan alleen je homepage goed scoren in Google, daarom is interne linkbuilding belangrijk. Veel pagina’s van een website hebben namelijk geen inkomende links van externe sites, en hangen dus volledig af van de interne linkstructuur van je website.

Interne linkbuilding

Interne linkstrategie bepalen

  • Welke pagina’s van mijn website wil ik promoten?
    Je kan best vooraf bepalen met welke pagina’s je wil scoren in zoekmachines, het is dan belangrijk om deze pagina’s een vooraanstaande plaats te geven in je sitestructuur met veel interne links naar deze pagina met de juiste ankertekst.
  • Wat zijn de zoekwoorden waarmee ik wil scoren?
    Deze vraag is heel belangrijk, je moet eerst bepalen op welke zoekwoorden je wil gaan scoren om een goede interne linkstrategie uit te denken. Doe een zorgvuldig onderzoek naar de juiste zoekwoorden waarop je wil scoren en verzamel deze in een lijstje dat je eventueel opdeelt in primaire en secundaire keywords. Primaire keywords krijgen later een belangrijke plaats in de sitestructuur. Ieder primair keyword kan best zijn eigen pagina hebben in de website waarnaar interne links naar kunnen verwijzen.

Hoe een goede interne linkstructuur uitbouwen?

Maak je site bruikbaar en leesbaar voor mensen en de zoekmachines volgen. Deze stelling moet je altijd in het achterhoofd houden als je een site aan het optimaliseren bent voor Google. Optimaliseer je site eerst voor je bezoekers en daarna voor zoekmachines.
Lees de teksten als een bezoeker, over welke woorden wil hij meer kunnen lezen? Deze woorden verdienen een link naar een pagina met meer uitleg over de desbetreffende term.

  • Hoofdnavigatie
    De hoofdnavigatie van een site heeft als taak de bezoeker te leiden naar de informatie die hij zoekt. Net zoals een bezoeker volgt ook de spiderbot van een zoekmachine de links in de navigatie van een site. Zorg voor een tekstlink navigatie met de juiste omschrijvende ankertekst. Zoekmachines hechten veel waarde aan de woorden die de ankertekst van een link bevat, deze woorden bepalen voor een groot deel de ranking van de doelpagina. In een ideale navigatiestructuur zijn alle belangrijke pagina’s van een website bereikbaar met max 3 klikken vanaf homepagina.
  • Sitemap
    Een sitemap is een goede manier om de inhoud van je website in kaart te brengen voor de bezoekers van de website en voor de zoekmachines. Via de sitemap zouden alle belangrijke pagina’s van een site bereikbaar moeten zijn. Wanneer een spiderbot op de sitemap van de site terechtkomt kunnen alle belangrijke pagina’s van hier uit geïndexeerd worden.
  • Breadcrumbs
    Het gebruik van breadcumbs of een broodkruimelnavigatie is niet alleen voor menselijke bezoekers van een site handig om niet te verdwalen in een grote website, ook spiders van zoekmachines kunnen zich via breadcrumbs beter een weg banen om een site te indexeren. De links die worden gebruikt zorgen voor een extra link naar ieder niveau in de site.
  • Links in footer
    Via links in de footer of voetnoot van een website kan je de belangrijke informatie van je website toegankelijk maken. Zoekmachines hechten echter steeds minder waarde aan links in een footer die over de hele site gebruikt wordt. Zorg er daarom voor dat belangrijke pagina’s in je website zeker via andere wegen bereikbaar zijn dan enkel via de footer.
  • Interne tekstlinks in content
    Links in de bodytekst van een website hebben voor zoekmachines een grote waarde, men gaat er van uit dat dit een van de “eerlijkste” links zijn die linken naar waardevolle informatie die meer duiding biedt over de gelinkte tekst (ankertekst).
  • Tags
    Het werken met Tags of sleutelwoorden per pagina is een goede manier om pagina’s die over éénzelfde onderwerp gaan aan elkaar te linken. Via de tags kunnen de zoekmachine bots zich een weg banen doorheen alle pagina’s van de site rond 1 onderwerp. Er wordt aangenomen dat een site die veel verschillende pagina’s over 1 onderwerp heeft, beter zal kunnen scoren in zoekmachines dan een website die slechts 1 pagina over dat onderwerp heeft.
  • Gerelateerde pagina’s of producten
    Zowel voor de bezoeker van je site als voor zoekmachines zijn links naar gerelateerde pagina’s van een bepaald onderwerp interessant. Wanneer er bijvoorbeeld in een webshop op de pagina van een digitale camera ook wordt verwezen naar de bijpassende batterijen en geheugenkaartjes is dit zowel voor de bezoekers als de zoekmachines interessant.

Het belang van de juiste ankertekst

Klik hier, volg de link, lees meer… zijn  eigenlijk niet de ideale manieren om naar andere pagina’s te verwijzen. Zoekmachines kunnen dan immers denken dat de pagina waarnaar gelinkt wordt over “klik hier” kan gaan. Het is veel beter om de juiste keywords te voorzien in de ankertekst zodat de zoekmachines aan de hand daarvan kunnen achterhalen over wat de gelinkte pagina gaat.
Aangezien zoekmachines vrij veel belang hechten aan de ankertekst van links is het belangrijk om tijdens de ontwikkeling van een website grondig na te denken over de gebruikte ankertekst en niet zomaar een “lees meer” te gebruiken.

Tip: Wanneer je toch “lees meer” of iets dergelijks wil gebruiken is het aan te raden om bvb de titel van het artikel die meestal toch boven de samenvatting staat te voozien van een link naar het volledige artikel. Zoekmachines gebruiken deze link dan en negeren de “lees meer” link.

Hints en tips

  • bij meer dan 1 link op een pagina naar eenzelfde pagina zal enkel de eerste ankertekst gebruikt worden door Google, zorg er dus voor dat deze eerste link de juiste ankertekst bevat.
  • Gebruik het Nofollow attribuut om onbelangrijke pagina’s te negeren. Sommige pagina’s in je site zijn niet bedoeld om te scoren in een zoekmachine, je kan het Nofollow attribuut om geen Pagerank aan deze pagina’s te “verkwisten”.
  • Gebruik maximum 100 links per pagina
  • Maak optimaal gebruik van interne tekstlinks tussen pagina’s van je website.

Conclusie:

Je wil niet enkel met je homepage scoren in zoekmachines, daarom is een goede interne linkstructuur belangrijk. Vaak zijn interne pagina’s van een website enkel en alleen afhankelijk van interne links. Het is dus zeer belangrijk om de interne linkstructuur van je website degelijk uit te bouwen.