Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Het design van je website is belangrijk!

Geschreven door

Design websiteIs het design van je website belangrijk?

NATUURLIJK, is dit belangrijk. Vaak beoordelen mensen je bedrijf of zaak op basis van de look & feel van je website. Ook al is dit niet altijd eerlijk.

Als het design van je website niet betrouwbaar overkomt, is het vertrouwen winnen van mensen bijna onmogelijk. Ook al heb je de beste copy, de beste testimonials,  ...  Als het design wantrouwen uitstraalt, is al je moeite voor niets.

Opgelet: we zeggen hier niet dat de inhoud van je website niet belangrijk is, zeker niet. Maar de verpakking van je website, het design, geeft bezoekers de eerste indruk.

Boeken worden bvb. ook in de meeste gevallen beoordeeld op basis van het design van de cover. Waarom? Het is gewoon veel gemakkelijker om oppervlakkig op ‘uiterlijk’ te beoordelen dan op inhoud.

Foto’s, kleuren, logo’s, een mooi design, … spreken veel meer aan dan enkel tekst. Het is dus logisch dat we het design van een website belangrijk vinden.

Volgens Google hebben we slechts 1/10e van een seconde nodig om een eerste indruk te vormen over een persoon, website, … noem maar op. (Bron: http://research.google.com/pubs/pub38315.html)

Sterker nog! Binnen de 50 milliseconden (dat is 0,05 seconden) weet de persoon in kwestie of hij/zij je website leuk vindt of niet.

De eerste indruk die websitebezoekers zich vormen, is afhankelijk van vele factoren: structuur, kleur, witruimte, hoeveelheid tekst, lettertype, …

De eerste indruk blijft voor lange tijd dezelfde.

Wanneer mensen een mening vormen over jouw website, is het héél moeilijk om deze te veranderen. De eerste indruk van mensen zal voor lange tijd standhouden!

Vooral onze hersenen zijn hier de grootste verantwoordelijke voor. Wanneer de eerste indruk slecht is, zullen onze hersenen dit onthouden en dit meer zien als een waardeschaal waarmee ze andere websites kunnen vergelijken.

Hoe belangrijk is het design voor de websitebezoeker?

Een studie van Derek Halpern van Social Triggers bewijst duidelijk dat de impact van het design niet onderschat mag worden.

Tijdens een test mochten 15 deelnemers op het internet zoeken naar informatie in verband met hun persoonlijke gezondheid.

Nadien werden zij gevraagd om hun eerste indruk over de verschillende websites op papier te zetten. Van alle opmerkingen die genoteerd werden, waren er maar liefst 94% design gerelateerd.

Slechts 6% van de opmerkingen hadden betrekking op de inhoud van de website.

We focussen dus 15x meer op het design van een website dan op de inhoud.

Welke opmerkingen kwamen het vaakst voor?

  • Slechte naam voor de website
  • Te drukke lay-out
  • Onduidelijke navigatie
  • ‘Saaie’ website, te weinig kleur
  • Te veel tekst

Het design, en niet de inhoud, bepaalt of mensen je website vertrouwen of wantrouwen!

Een logische redenering?

Wanneer mensen een nieuwe website zien met een goed design gaan ze automatisch denken dat dit bedrijf of die zaak financieel gezond is, aangezien ze zich een mooie website kunnen permitteren.

Vrij logisch toch, niet?

Toch mag je niet altijd een besluit nemen op basis van het design van een website. De inhoud van de website en niet te vergeten de customer service zijn ook enorm belangrijk.

Je kan dit vergelijken met de verpakking van een product. Mensen kopen een product maar laten zich bewust of onbewust ook beïnvloeden door de verpakking van dat product.

Voeg iets meer oranje toe aan een blikje Sprite en mensen zullen denken dat er een sinaasappelsmaak aan is toegevoegd terwijl de smaak van Sprite zelf niet is veranderd.

Goed design ondersteunt de user experience!

ConversionXL voerde een test uit waaruit bleek dat een goed design ook een invloed heeft op de manier waarop een gebruiker de gebruiksvriendelijkheid van een website ervaart.

Tijdens een klein experiment werd een groep mensen uitgenodigd om een aantal handelingen uit te voeren op een eerste website die visueel héél erg mooi was maar qua gebruiksvriendelijkheid minder goed in elkaar stak.

Nadien mochten zij hetzelfde doen op een tweede website die visueel minder mooi was, maar wel veel gebruiksvriendelijker was.

Vervolgens mochten zij beide websites beoordelen en kwam er een verrassend resultaat uit de bus.

De testpersonen gaven een hoge score voor gebruiksvriendelijkheid aan de eerste, mooie website en een lage score voor gebruiksvriendelijkheid aan de tweede, lelijke website.

Zo zie je maar dat het design van een website een sterke invloed heeft op de ervaring die mensen hebben wanneer ze op jouw website aan het rondkijken zijn.

Niet alles is wat het lijkt. Al blijft het heel moeilijk om het perspectief van mensen aan te passen.

Hoe ziet een goed design er dan wel uit?

Maak het design van je website simpel, toegankelijk en herkenbaar. Als je gaat voor iets innovatiefs of iets extraordinairs, dan zullen mensen minder snel geneigd zijn om dit leuk te vinden.

We houden niet altijd van nieuwe dingen…

Denk jij dat je een nieuwe creatieve navigatie hebt uitgevonden die op geen enkele andere website gebruikt wordt? Denk 2 keer na voor dat je zo vernieuwend uit de hoek wil komen, veel mensen zijn namelijk “bang” van vernieuwende dingen.

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat design niet primeert. Het doel van een goed design is het ondersteunen van de inhoud. Laat design dus vooral niet in de weg staan van de inhoud van je website.

Hanteer volgende regel: Goed design valt niet op, slecht design valt wel op!

Focus op de sleutelelementen

Hoe beter de eerste indruk, hoe langer dat de bezoeker op de website blijft rondkijken.

Het duurt slechts 2,6 seconden voor de bezoeker om zijn focus te leggen op de belangrijkste sleutelelementen van je website.

De volgende sleutelelementen zijn hierbij cruciaal:

  • Navigatie
  • Logo
  • Afbeeldingen
  • Kleuren
  • Titels
  • Introductieteksten

Pas wanneer ze deze elementen van naderbij hebben kunnen bekijken en deze een goede indruk hebben nagelaten, gaan ze verder lezen, klikken of scrollen naar ander gedeeltes van de website.

Is de eerste indruk niet goed, dan zal de bezoeker snel wegklikken van jouw website.

Tip: wanneer je een reiswebsite beheert, moet je je bezoekers overladen met inspiratie. Toon hen een mooie foto van een (droom)bestemming en laat de bezoeker dromen.

Sommige mensen kunnen zich geen beeld vormen van hoe zo een droombestemming eruit ziet. Help dus deze mensen!

Webdesign

Moet iedere website een grote foto bevatten? Nee natuurlijk niet, sommige onderwerpen hebben meer baat aan visuele ondersteuning dan andere.

Wat met het gebruik van kleuren, fonts, witruimte, ...?

Het ontwikkelen van een goed design kan soms erg moeilijk zijn. Het design van een website is nu éénmaal sterk afhankelijk van de sector van je bedrijf of zaak en de doelgroep die je wil aanspreken.

Pas de volgende tips toe om een aantrekkelijk design te ontwikkelen voor jouw websitebezoeker.

Kleurgebruik

Op elke website zijn er een bepaald aantal kleuren die steeds blijven terugkomen. Dit oogt niet alleen mooi maar dit zorgt ook voor rust bij de bezoeker.

Maak er geen kleurboek van en start met het samenstellen van een klassevol kleurenschema. De kleur die het meest dominant is in je logo, wordt de basiskleur in jouw kleurenschema.

Denk eraan dat elke kleur een andere emotie opwekt bij de bezoeker! Klik op de volgende link en ontdek wat de betekenis is van elke kleur. Op die manier ben je zeker dat je de juiste keuzes maakt!

Heb je geen inspiratie? Begin te surfen op het web en maak een lijstje van de kleuren die je het mooist vindt.

Tips:

  • Kies voor 2 contrasterende kleuren wanneer je een maximaal contrast effect wil creëren en iets wil laten opvallen.
  • Maak gebruik van 2 kleuren die in dezelfde lijn liggen wanneer je wil zorgen voor rust op een bepaald gedeelte van je website.
  • Hoe meer foto’s of kleurrijke afbeeldingen je website bevat, hoe minder verschillende kleuren je op je website mag gebruiken.

Gebruik de gratis online tool van Adobe om een kleurenschema samen te stellen: http://kuler.adobe.com/

Fonts

Regel n°1: gebruik nooit Comic Sans, nooit! Dit lettertype is initieel ontworpen voor komische teksten en programma’s zoals Microsoft Word. Dit lettertype is helemaal niet geschikt om tekst netjes weer te geven via het web.

Regel n°2: beperk het aantal verschillende fonts. Gebruik maximaal 3 verschillende fonts op één pagina. Je kan het proberen met 1 font, maar de meeste websites gebruiken 2 à 3 verschillende fonts per pagina.

Tips:

  • Sans Serif fonts zoals Arial en Verdana zijn de fonts die online gemakkelijk leesbaar zijn. Dit zijn de fonts die niet decoratief afgewerkt zijn zoals Comic Sans.
  • Gebruik een bepaald type font voor al je titels en gebruik een ander type font voor de resterende teksten.

Welke kleur tekst leest het best?

Voor tekstkleuren en zeker zo belangrijk, de achtergrond, ben je best niet te creatief. Er is niets mis met zwarte of donkergrijze tekst op een witte achtergrond. Dat leest gewoon het aangenaamst.

Maak de lezer het gemakkelijk om te lezen. Je inhoud is belangrijk, dus laat mensen met rust als ze deze willen lezen. Maak het hen niet moeilijker door bijvoorbeeld een zwarte achtergrond te gebruiken met groene letters...

Witruimte

Zorg voor voldoende witruimte! Wanneer we het over witruimte hebben, dan spreken we over een deel van de website dat geen tekst, foto’s of afbeeldingen bevat. Witruimte moet niet per se wit zijn. Dit deel moet gewoon geen inhoud bevatten.

‘Amateurs’ durven hun website nog wel eens volproppen met tekst en afbeeldingen. Doe dit vooral niet! Maak gebruik van witruimte om je website overzichtelijk te maken. Geef de bezoeker ruimte om te ‘ademen’.

Tip: een handige manier om voldoende witruimte toe te voegen aan je website is door de line-height van je font op minstens 150% te zetten. Je kan zelfs verder gaan tot 175% als je meer witruimte wil.

En af en toe een extra witregel in een tekst kan geen kwaad!

Echt niet!

Foto's en afbeeldingen

Beelden zeggen vaak zoveel meer dan woorden. Durf dus gebruik te maken van mooie foto’s om de boodschap die je wil overbrengen extra kracht bij te zetten.

Als je niet beschikt over kwalitatieve foto’s, dan moet je eens gaan zoeken naar stockfoto’s op het internet. Shutterstock en iStock zijn hier de meest bekende en gebruikte websites.

Maar let op met te typische stockfoto's! Te professionele "gemaakte" foto's komen niet natuurlijk over, mensen ruiken het van ver wanneer foto's te gemaakt zijn.

Consistentie

Zorg ervoor dat alles matcht met elkaar. Wanneer een gebruiker aan het klikken is op je website, mag deze niet plots het gevoel krijgen dat hij of zij een andere website aan het bekijken is. Alles moet een mooi geheel vormen.

Ook al ziet het design van je website er slecht uit, zorg er tenminste voor dat het design consistent is.

KISS

‘Keep it short and simple’! Dit is en blijft de belangrijkste tip. Probeer niet al je ideeën te gebruiken in het design van je website. Het risico om van je website een bont kunstwerk te maken, wordt dan veel te groot.

Denk aan de user experience en zorg ervoor dat de website mooi oogt (maar niet opvalt) en de inhoud gemakkelijk leesbaar is. Als deze twee zaken in orde zijn, ben je gegarandeerd goed bezig!

Scrollen of niet scrollen?

Het idee dat mensen niet scrollen wanneer ze een website aan het bekijken zijn, klopt niet. Mensen bekijken websites op desktop, tablet of smartphone. En vooral op de laatste twee toestellen is het scrollen een pure gewoonte geworden.

Probeer op de verschillende toestellen de belangrijkste informatie bovenaan te tonen. Dit moet het beste gedeelte van je website zijn.

Geef mensen een reden om verder te scrollen!

Schrijf iets interessants, hou het spannend, ... Lezers moeten aan je lippen hangen.

Mensen lezen van links naar rechts en van boven naar beneden. Houd hier dus rekening mee wanneer je belangrijke informatie een goede plaats wil geven op je website.

Denk eraan: de eerste indruk wordt binnen de 0,10 seconden gevormd.

Op basis van deze eerste indruk gaan mensen zelf bepalen of ze verder scrollen of niet.

Grijp de aandacht van je bezoeker dus linksboven aan de pagina en neem hem mee tot rechtsbeneden als je kan!

Conclusie

Het visuele aspect van een website is enorm belangrijk. Probeer geen geld te besparen op het design van jouw website. Het design en niet de inhoud van jouw website bepaalt welke de eerste indruk is van jouw bedrijf of zaak. 

De inhoud komt helaas pas later MAAAAAR zal uiteindelijk wel de grootste invloed hebben op de keuzes die de klant maakt.

Maar een slecht design kan er al voor zorgen dat mensen je goede inhoud nog niet eens beginnen te lezen.

Onthoud vooral dit: wanneer de eerste indruk slecht is, lezen mensen niet verder op jouw website en zijn de teksten op de website dus voor niets geschreven.

Mensen vormen binnen enkele milliseconden een mening over jouw website. Die eerste seconde op jouw website is dus misschien belangrijker dan alle andere seconden die daarna volgen.

Zorg ervoor dat die ene seconde een goede eerste indruk geeft.

Naast deze tips vind je op onze blog nog veel meer tips terug over het design en de inhoud van een website! Klik hier en krijg onze tips gratis toegestuurd. Start nu en maak je website beter!