Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Hoe je website promoten via een mix van verkeersbronnen?

Geschreven door

Mix van verkeersbronnenWeet jij waar jouw website bezoekers vandaan komen? Zijn ze afkomstig van verschillende bronnen of is er één bron verantwoordelijk voor het grootste deel van het verkeer op jouw website?

Het is belangrijk dat je weet via welke bronnen of kanalen bezoekers op jouw website terechtkomen. Op die manier kan je campagnes ontwikkelen voor die bronnen die het net ietsje minder doen als de rest.

Waarom zeg ik dit?

Je mag niet teren op het succes van één bron maar je moet zorgen voor een gezonde mix van bronnen. Verkeer dat via verschillende bronnen de weg naar jouw website vindt, zal op lange termijn voor meer succes zorgen!

Nog niet overtuigd? Lees dan zeker verder en ontdek waarom het gebruik van verschillende bronnen zo belangrijk is.

De meest voorkomende fout

Wanneer bedrijven of organisaties een daling merken in het aantal website bezoekers kiezen ze meestal in paniek voor de snelste (en meest gemakkelijke) oplossing, nl. Google AdWords.

Het adverteren via Google Adwords zal op korte tijd misschien wel voor meer bezoekers zorgen, maar dit zal het echte probleem niet oplossen.

Gevolg is dat je geld moet investeren in Google AdWords om het bezoekersaantal op peil te houden. Dit is op korte termijn misschien een goede oplossing, maar probeer ook op lange termijn te denken.

Wat is dan wel een goede oplossing?

In plaats van te kiezen voor betalend verkeer (Google AdWords), kan je je best verdiepen in de cijfers van je website via Google Analytics.

Kijk niet alleen naar het totale bezoekersaantal van jouw website maar bekijk elke bron van verkeer individueel. Op die manier kan je snel zien welke bronnen goed of niet goed scoren.

De verschillende soorten bronnen

Om je op weg te helpen, vind je hier meer informatie terug over welke soorten bronnen er allemaal bestaan en wat je kan doen om meer bezoekers aan te trekken.

Overzicht verkeersbronnen

Direct verkeer

Google gebruikt deze term voor bezoekers die op jouw website terechtkomen door de url in de browser in te geven.

Direct verkeerGrote bedrijven of bekende merknamen krijgen via deze bron het meeste verkeer op hun website.

Hoe kan jij dit verbeteren?

Wanneer je meer direct verkeer wil op jouw website moet je meer promotie gaan voeren. Werk aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf, merk of product en zorg ervoor dat overal de url van jouw website te zien is.

Vermeld je website zeker op naamkaartjes, brochures, briefpapier, …

Wanneer mensen tevreden zijn over jouw product of dienst zullen ze dit zeker tegen anderen willen vertellen! Zorg dus dat je voldoende kwaliteit levert en je naam zal vanzelf op een positieve manier verspreid worden.

Organisch verkeer

Dit is verkeer dat op jouw website terechtkomt via het zoeken op Google, Yahoo of Bing. Verkeer dat van elke zoekmachine afkomstig kan zijn.

Organisch verkeerWanneer je meer verkeer wil aantrekken via de zoekmachines is het noodzakelijk dat je je website regelmatig update met relevante content. Dit kan je doen door bvb. interessante blogposts te schrijven.

Dit betekent niet dat je nieuwe content moet schrijven over steeds dezelfde onderwerpen! Schrijf artikels over een breed spectrum van onderwerpen zodat je ook een groot bereik hebt op het web.

Mensen zoeken meestal via sleutelwoorden, dus probeer zeker de sleutelwoorden die voor jou belangrijk zijn te vermelden in je blogpost of artikel.

Hoe weet je of je goed bezig bent?

Je bent goed bezig als je een stijging ziet van het aantal bezoekers die via deze bron je website bezoeken (logisch).

Maar een ander positief signaal is het volgende: bekijk welke pagina’s het meest bezocht zijn. Als je merkt dat de blogposts hier bij de meest populaire landingspagina’s staan vermeld, ben je goed bezig!

Populaire landingspagina'sZo zorgt de blog van Inventis voor meer dan 50% van het organisch verkeer. Wanneer mensen dus terechtkomen op de website van Inventis, is er een kans van 1 op 2 dat ze via een artikel op onze blog bij ons terechtkomen.

Referral verkeer

Dit zijn de bezoekers die op jouw website terechtkomen via een andere website. Al worden de links van andere websites niet meer zo hoog gewaardeerd als vroeger, toch blijven deze nog steeds belangrijk.

Zorg ervoor dat je website wordt vermeld op andere websites en je zal snel een stijging van het verkeer via deze bron merken.

Hoe ga je te werk?

Héél simpel, net zoals in de echte wereld moet je vrienden maken. Werk samen met partners en link naar elkaars website.

Schrijf blogposts op websites van je partners en laat gastbloggers interessante content schrijven op jouw website.

Enkel een gezonde wisselwerking zal voor meer bezoekers zorgen!

Sociaal verkeer

Verkeer dat via social media op jouw website terechtkomt wordt ook wel ‘sociaal verkeer’ genoemd.

Sociaal verkeerWil je via deze bron meer bezoekers aantrekken? Post dan niet steeds dezelfde link in de hoop dat iemand op deze link gaat klikken.

Wees actief en deel een uitgebreid spectrum aan informatie! Je moet creatief te werk gaan. Schrijf over verschillende onderwerpen zodat je niet als de ‘saaie’ social media spammer wordt gezien.

Enkele interessante tips

Wanneer je een nieuw artikel wil posten, zeg dan niet ‘Lees dit nieuwe artikel’. Vertel de social media gebruiker welke voordelen hij heeft wanneer hij jouw nieuw artikel leest.

Mensen zijn enkel op zoek naar de voordelen voor zichzelf!

Kies bovendien voor een mix van de verschillende social media kanalen. Je enkel focussen op Facebook is niet voldoende. Denk ook aan LinkedIn, Twitter of Pinterest.

Wil je nog meer weten over het schrijven van de ideale Facebook post? Lees dan de blogpost ‘Meer interactie dankzij deze 6 types van Facebook posts!’.

E-mail verkeer

Dit is het verkeer dat op jouw website terechtkomt via de nieuwsbrief die je verstuurt.

Stuur jij geen nieuwsbrief? Dan moet je hier dringend mee beginnen! Het uitbouwen van een grote e-maillijst is noodzakelijk om op termijn je klantenbestand te vergroten. E-mailmarketing is nog lang niet dood!

Hoe kan je je lijst vergroten?

Een simpele ‘Schrijf je in’ knop zal niet meer volstaan. Je moet mensen een reden geven om zich in te schrijven op jouw e-maillijst.

Probeer waardevolle, nuttige inhoud te schrijven waar de lezer iets aan heeft. Geef duidelijk aan wat de voordelen zijn voor de bezoeker op de website en toon getuigenissen van andere klanten zodat hij of zij niet twijfelt om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief.

Zorg vervolgens voor voldoende links in je nieuwsbrief naar je website zodat mensen snel kunnen doorklikken naar jouw website wanneer ze de nieuwsbrief aan het lezen zijn.

Betaald verkeer

Gebruik maken van Google AdWords moet deel uitmaken van je internet strategie. Deze bron van verkeer hoort gewoon thuis in de gezonde mix van bronnen.

Betaald verkeerZet in op AdWords zodat je advertenties bovenaan in Google verschijnen of op andere websites binnen het Google Display Network getoond worden.

Op die manier ga je gegarandeerd meer verkeer krijgen op jouw website.

Maar let op! Dit alleen is niet voldoende.

Indien je enkel inzet op betaald verkeer en de rest links laat liggen, kies je voor een dure oplossing die op lange termijn niet voor het nodige succes gaat zorgen.

Je moet blijven inzetten op de andere bronnen, zodat je niet afhankelijk bent van één bron maar je kunt rekenen op een gezonde mix van verschillende bronnen waar je verkeer vandaan komt.

Denk bijvoorbeeld aan oude blogposts die, omdat ze interessante content bevatten, echte lead generators kunnen worden. De perfecte manier om veel leads te verzamelen zonder dat je hiervoor iets moet doen.

Conclusie

Als er één ding is wat je moet onthouden van deze blogpost dan is het wel het volgende: focus niet op één bron maar zorg ervoor dat de bezoekers op jouw website afkomstig zijn van verschillende bronnen.

Kies niet enkel voor de gemakkelijke weg (het betaald verkeer), maar steek voldoende tijd in het verhaal rond jouw website. Het schrijven van waardevolle content is belangrijker dan ooit!

We hebben nog meer advies voor jou! Klik hier om nog meer tips te ontvangen over hoe je met enkele simpele technieken meer verkeer naar jouw website kunt sturen.