Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Hoe kan je de open rate van je e-mails verbeteren?

Geschreven door

Open rate

Wanneer je een e-mailcampagne hebt gelanceerd, is het eerste wat je gaat doen naar de statistieken kijken! Klopt toch of niet?

Wanneer de cijfers positief zijn, geeft je dit vaak een enorme voldoening! Een tegenovergesteld effect krijg je wanneer de e-mailcampagne ondermaats presteert…

Dan is het jouw taak om volgende keer beter te doen!

Maar wat is nu juist een goede open rate voor je e-mailcampagnes?

Eerst en vooral bestaan er voor het meten van een e-mailcampagne 4 belangrijke parameters:

  • Open rate
  • Bounce rate
  • Click-Through rate
  • De directe inkomsten van je campagje meten via Google Analytics of via eCommerce360 is zeker ook interessant maar nu beperken we ons tot de basics

In deze blogpost ga ik het alleen hebben over de open rate. Ik ga je uitleggen hoe belangrijk deze juist is en hoe je deze eenvoudig kunt verbeteren!

Hoe wordt de open rate berekend?

In elk rapport dat over je e-mailcampagnes verschijnt, vind je de open rate terug. Deze wordt berekend aan de hand van de volgende formule:

Open Rate = Unieke Opens / (Aantal verzonden e-mails - E-mails die gebounced zijn)

Wat is een goede open rate?

De open rate van je e-mailcampagnes is verschillend van sector tot sector.

Volgens MailChimp is een open rate onder 20% te laag, een open rate tussen 20-25% héél normaal en een open rate boven 30% zéér goed voor bedrijven die e-mails rondsturen over vrije tijd, hobby’s, …

Anderzijds is een open rate van 18% zéér goed voor bedrijven die mailen over marketing en adverteren.

Over alle sectoren heen kunnen we stellen dat een open rate van 21% een goed vergelijkingspunt is voor jouw e-mailcampagnes!

Elk jaar verandert dit cijfer wel en dus is het moeilijk om je op een bepaald cijfer te richten. Focus je daarom niet op die 21% maar probeer je huidige statistieken gewoon te verbeteren.

Op die manier ben je altijd zeker dat je vooruitgang aan het maken bent.

Het doel moet zijn om een open rate tussen de 20% en 25% te bereiken voor je e-mailcampagnes.

Om je een beter beeld te geven, toon ik je hieronder de statistieken per sector.

Sector Open Click Soft Bounce
Landbouw 28,83%      3,54%      0,68%           
Architectuur & Constructie      25,92% 3,21% 1,67%
Kunst 28,06% 3,04% 0,81%
Verzorging 19,58% 2,31% 0,52%
Financieel 21,57% 2,97% 0,81%
Computers & Elektronica 21,82% 2,71% 1,15% 
Consulting 19,96% 2,59% 1,08% 
Reclame 23,49% 3,09% 1,24%

Bron: http://mailchimp.com/resources/research/email-marketing-benchmarks/

Welke factoren hebben een invloed op jouw open rate?

Onderstaande redenen kunnen ervoor zorgen dat je open rate lager scoort dan gemiddeld.

Niet gesegementeerde e-maillijst

Als je dezelfde e-mail naar je volledige e-maillijst stuurt, zal je nooit het ‘engagement’ van je lezers krijgen waar je op hoopt.

Tip: Segmenteer daarom je lijst en onderzoek wat de verschillende interesses zijn van je segmenten! Stem je communicatie hier op af en de open rate zal aanzienlijk stijgen.

Voorbeeld: Stel je hebt een winkel met sportartikelen en je stuurt e-mails rond over de verschillende producten in je assortiment.

Persoon A: leest enkel en alleen de artikels die gerelateerd zijn aan voetbal.
Persoon B: leest enkel en alleen artikels die gerelateerd zijn aan tennis en zwemmen.

3 totaal verschillende sporten en dus ook 3 totaal verschillende lezers met elk zijn of haar interesse.

Voeg persoon A toe aan het segment ‘voetbal’ en stuur deze persoon nieuwsbrieven die meer informatie over voetbal bevatten.

Hetzelfde kan je doen met persoon B voor de segmenten 'tennis' en 'zwemmen'.

Je kan zo dynamische nieuwsbrieven opstellen die specifieke artikels tonen voor elk segment. Op die manier voldoe je aan ieder zijn verwachtingen.

Slechte kwaliteit van e-mailadressen

Als je een e-maillijst hebt aangekocht, is de kans groot dat je open rate onder het gemiddelde voor jouw sector gaat blijven.

Tip: Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen via jouw website.

Wanneer je e-mailadressen aankoopt, weet je niet zeker of deze mensen ook wel interesse hebben in jouw product of dienst. Het is dus niet meer dan logisch dat je e-mails niet geopend worden door deze mensen.

Verzamel nieuwe leads

Bedrijven die veel nieuwe e-mailadressen verzamelen via hun website hebben vaak ook een hoge open rate voor hun e-mailcampagnes.

Tip: Maak gebruik van Lead Magnets om nieuwe e-mailadressen te verzamelen.

Een enorme lijst van inactieve gebruikers

Sommige mensen schrijven zich in op je nieuwsbrief maar openen nadien geen enkele e-mail… Laat deze mensen niet je e-maillijst ‘verzieken’ want dit zorgt voor een sterke daling van je open rate.

Tip: Verwijder inactieve gebruikers van je e-maillijst.

Voorbeeld: Verwijder iedereen van je lijst die de laatste 6 maanden je e-mails niet meer heeft geopend. Deze mensen hebben geen interesse meer in jouw e-mails en zorgen jammer genoeg voor minder goede statistieken.

Hoe de open rate verbeteren?

Deze tips gaan zeker van pas komen wanneer je de open rate van je e-mailcampagnes wil verbeteren.

Kies een origineel onderwerp

Kies voor een onderwerp dat mensen nieuwsgierig maakt wanneer ze jouw e-mail in hun mailbox zien verschijnen.

Mensen moeten het gevoel hebben dat ze jouw e-mail zeker niet mogen missen!

Tip: Kies voor een kort en to the point onderwerp.

Voorbeeld: Een bedrijf dat mensen wil informeren over het onderhoud van huishoudapparaten.

‘1 zaak die belangrijk is voor het onderhoud van je wasmachine’

Dit onderwerp geeft aan waarover het gaat ‘het onderhoud van je wasmachine’ en bovendien krijgt de lezer direct een goed gevoel omdat hij of zij leest dat het slechts om ‘1 zaak’ gaat. Dit gaat dus niet veel tijd van de lezer eisen.

Bonustip: Personaliseer je onderwerp! Zet de voornaam van je bestemmeling in het onderwerp.

Zie hieronder de openrate van een onderwerp met voornaam vergeleken met een onderwerp zonder personalisatie.

Ik hoor je al zeggen:"ja maar dat onderwerp is helemaal anders, misschien ligt het niet aan de voornaam".  Wees gerust we hebben eerst getest zonder voornaam in het onderwerp en daar lagen de resultaten veel dichter bij elkaar. Zie hieronder:

Hier liggen de resultaten slechts 1,1% uit elkaar tegenover bij 6% met voornaam.

Maar let op: ga vanaf nu niet iedere keer je onderwerp starten met de voornaam. Mensen raken dit gewoon/beu, gebruik dit spaarzaam!

Ruim je e-maillijst op

Een hard bounce wil zeggen dat het e-mailadres in je lijst niet klopt. Verwijder dit e-mailadres van je e-maillijst want het heeft geen zin om hier e-mails naar te blijven sturen…

Denk aan de mobiele weergave van je e-mails

Denk eraan om je e-mails responsive te maken. Wanneer mensen hun e-mail bekijken op hun smartphone of tablet en je e-mail niet goed wordt weergegeven, scoor je geen goede punten.

De volgende keer dat je een e-mail gaat verzenden naar deze mensen gaan deze niet meer de moeite doen om deze te bekijken via smartphone of tablet.

Geraak voorbij de spam filters

Een eerste vereiste om in de inbox van je lezers te verschijnen, is om voorbij de spam filters te geraken. Wanneer je een e-mailcampagne hebt met een hoge bounce rate wil dit vaak zeggen dat je e-mail als spam wordt aanzien.

Tip: Vermijd woorden die geassocieerd worden met spam. Denk aan de woorden ‘Koop nu’, ‘Prijs’, …
Daarnaast is het ook geen goed idee om alleen maar hoofdletters te gebruiken of te werken met veel uitroeptekens.

Het lijkt dan of je aan het roepen bent in je mailbox ;)

Extra Tip: Een opgeruimde, geëngageerde lijst zorgt er ook voor dat het risico op een spam melding wordt verkleind. Lezers gaan je e-mails niet markeren als spam wanneer deze interessant zijn!

Zorg ervoor dat mensen je kennen

Als mensen de afzender (‘From’) van je e-mails niet kennen, is de kans groot dat deze e-mail gerapporteerd wordt als spam.

Tip: Zorg er dus voor dat je naam of bedrijfsnaam als afzender staat ingesteld.

Last but not least: schrijf goede content!

Wanneer je al x mails geen interessante content naar je e-maillijst hebt gestuurd. Dan gaan je contacten echt geen moeite meer doen om je e-mails te openen en te lezen.

Zorg er dus voor dat je interessante verhalen, tips, advies, … naar je e-maillijst stuurt. Onderwerpen waarvan je weet dat je lezers deze met veel plezier gaan lezen.

Tip: Kijk ook zeker na in de statistieken of je e-mails wel gelezen worden. Het is niet omdat jij denkt dat je e-mails interessant zijn dat je lezers hier hetzelfde over denken.

Conclusie

Aan de hand van deze tips kan je je open rate van je e-mailcampagnes al voor een groot stuk verbeteren. Het gaat hier om kleine aanpassingen die weinig tijd kosten.

Ga dus aan de slag en bekijk met welke problemen jouw e-mailcampagnes te maken hebben. Pas onze tips toe en streef naar een betere open rate!

Belangrijk: E-mailmarketing verdient zijn plaats in iedere goede internet strategie. Download hier het internet strategie schema en pas dit toe op jouw website!