Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Hoe we in 2015 50% meer bezoekers naar onze website kregen en meer leads verzamelden

Geschreven door

Want dat is toch wat een website moet doen, voor goede leads en sales zorgen?

We hebben sinds 2007 een blog op Inventis.be en schrijven op regelmatige basis artikelen over ons vakgebied. Deze artikels zorgen er voor dat onze website “vers” blijft want: “blogs are hard-working SEO machines”.
De artikels zorgden jarenlang via SEO voor een groeiende stroom van relevante bezoekers.

Wat ging er mis?

In 2013 werd het met 5 blogartikels "rustig" op onze website en met 3 artikels in 2014 ging het van kwaad naar erger. Met het uitblijven van verse content daalde ook het aantal bezoekers op onze website.

Eind 2014 haalden we nog maar 3500 bezoekers per maand, waar we in 2010 vlot het viervoudige van dat aantal scoorden.

Tijd voor actie!

Begin 2015 trokken we aan de alarmbel en schoten we in actie. Onze website kreeg een facelift, we pasten het design aan en we stelden een contentplan op.

Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van iedere internet strategie en als bedrijf dat internetstrategieën uittekent moesten we ons schamen dat onze eigen contentstrategie beneden alle peil was en totaal verwaarloosd werd.

We werkten voor onszelf een degelijke contentkalender uit, (lees hier meer over het hoe en waarom van een content kalender) en gingen aan de slag.

We schreven in 2015 in totaal 34 artikels, 1 om de 11 dagen ongeveer dus.

Niet super veel artikels, we kozen bewust voor kwaliteit boven kwantiteit.
Het heeft geen zin om dagelijks artikels te posten wanneer de kwaliteit van je artikels niet gewaarborgd blijft.
Hoe meer artikels je schrijf hoe beter maar de kwaliteit primeert, voor ons was 34 artikels het hoogst haalbare.

De top 15 meest gelezen artikels van 2015 op de Inventis blog:

Wat levert dat schrijven nu allemaal op?

Meer content om Inventis te promoten

Extra content betekent niet meteen extra bezoekers, extra content moet je promoten. We promootten onze content via Twitter, Facebook en Linkedin.
Eindelijk nog eens verse content op deze kanalen, het was al meer dan een jaar akelig stil op social media rond Inventis en met nieuwe content waaide er een nieuwe, frisse wind.

Naast de gratis opties om content te verspreiden via Twitter en Facebook hebben we ook advertentiebudget besteed om onze content te promoten want artikels schrijven die door nagenoeg niemand gelezen worden is niet echt motiverend.

Op Facebook “sponsorden” of “boostten” we enkele van onze artikels om via die manier nieuwe bezoekers aan te trekken. Zo hebben we via Facebook 14.000 bezoekers naar het artikel “13 zaken om op te letten wanneer je een webdesign bureau zoekt” gestuurd en meer dan 160.000 mensen hebben dit bericht gezien.

Inventis op Facebook

Maar is Facebook wel geschikt voor B2B marketing?

Natuurlijk, Facebook zit vol met mensen vanuit alle lagen van de bevolking dus ook zaakvoerders van bedrijven en marketing verantwoordelijken die de website voor hun werkgever beheren.

"So, whether your target audience is college students or CEOs, they're probably using Facebook."

En adverteren op Twitter?

Ook op Twitter deden we enkele bescheiden pogingen om onze content betaald te delen maar daar boekten we nog niet het gewenste resultaat mee, misschien experimenteren we dit jaar daar weer opnieuw mee.

In de periode januari tot maart 2015 slaagden we er door onze content te delen en te promoten al in om 34% extra bezoekers naar Inventis.be te lokken ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De negatieve spiraal was doorbroken!

Meer bezoekers via Google

Google houdt van nieuwe en goede content. In januari 2015 begonnen we op regelmatige basis artikelen te publiceren en dat leverde ook resultaat in Google op.

Kregen we op dag 1 al meer bezoekers via Google?

Nee natuurlijk niet, content marketing en SEO is een lange termijn strategie. Maar wat is lange termijn? Dat zien we in onderstaande grafiek:

SEO

In Google Analytics kunnen we mooi zien dat vanaf de maand mei we meer bezoekers via zoekmachine haalden dan in dezelfde periode een jaar eerder.

We kunnen dus stellen dat we na 4 maanden ongeveer de vruchten begonnen te plukken van onze content strategie. De vruchten zijn gratis bezoekers via zoekmachines.

In 2015 mochten we 10% meer bezoekers via zoekmachines verwelkomen dan in 2014.

Wees dus geduldig en trek niet na 1 maand al conclusies, een contentstrategie is een werk van lange adem. 1 groot voordeel van content marketing is dat goede artikels jaren lang blijven scoren in Google, de investering die je vandaag doet loont mogelijk nog jaren.

Retargeting

Een e-maillijst is mooi maar via Facebook en Google Adwords kan je ook lijsten maken van bezoekers die op je website geweest zijn.

Door een retargeting pixel te installeren weet Facebook wie er op onze website geweest is. Aangezien deze bezoekers al op onze website geweest zijn zijn deze “warmer” dan bezoekers die nog nooit van Inventis gehoord hebben.

Retargeting is veel meer dan die “vervelende” advertenties die je blijven achtervolgen.

Wanneer je je bezoekers via retargeting interessante informatie aanbiedt stoor je je publiek veel minder dan met opdringerige advertenties.

Maar stoort retargeting niet enorm?

Natuurlijk zal niet iedereen het leuk vinden om geretarget te worden maar uit onderzoek is gebleken dat 30% van je publiek positief staat tegenover retargeting, 11% negatief en het grote deel, 59% heeft een neutrale houding tegenover retargeting.

“Thirty percent of consumers have a positive or very positive reaction to retargeted ads, vs. 11 percent who feel negatively about them. The greatest percentage, though—59 percent—had a neutral reaction.”
bron: emarketer.com

Laat die 11% die negatief staat tegenover retargeting je niet afschrikken, retargeting werkt!

Via Facebook kan je via retargeting gemakkelijk je content promoten naar je bestaande bloglezers waar je geen e-mailadres van hebt.

Wanneer je een nieuw artikel online zet kan je dit via retargeting op Facebook tonen aan je publiek om zo mensen weer terug naar je website te halen.
Ieder artikel dat een potentiële klant leest kan hem mogelijk dichter bij jouw brengen.
Retargeting is een ideaal middel om op de radar van je bezoekers te blijven van op het internet geldt meer dan ooit: uit het oog, uit het hart.

Hoe maken we van die bezoekers leads?

Bezoekers van een website zijn nog geen leads, dat weten we beter dan wie dan ook. Meer dan 98% van die bezoekers hoor of zie je nooit meer als je strategie stopt bij het louter genereren van verkeer naar je website.

Verkeer genereren naar je website kost geld en energie, probeer daar het maximum uit te halen door leads te verzamelen. Als je in 2016 nog niet actief leads verzamelt via leadmagnets  en dergelijke loop je hopeloos achter.

Om van bezoekers leads te maken moet je waarde leveren, iedere keer opnieuw.

E-mailadressen verzamelen

We startten in 2015 ook een nieuwsbrief waarin we wekelijks onze beste tips & trics geven om websites beter te maken en via een link in onze artikels of via een popup proberen we mensen op onze mailinglijst te krijgen.

Ook delen we ons internet strategie schema en interessante e-books met iedereen die een e-mailadres in ruil wil geven. Zowel het internet strategie schema als de e-books zijn zaken waar we veel tijd en energie in hebben gestoken om ze zo waardevol mogelijk te maken, je kan ze vinden in onze downloadsectie.

Waarom geven we deze dan gratis weg in ruil voor een e-mailadres? Deze zaken zijn onze leadmagnets

Waarom willen we een e-mailadres van onze bezoekers?

E-mailmarketing is een kanaal dat je zelf onder controle hebt, wat je uitstuurt, wanneer je het uitstuurt, de kosten, …

Via e-mails kan je je leads iedere keer weer bereiken om ze via waardevolle mails op te warmen en te overtuigen van je kennis en toegevoegde waarde.

In 1 van de mails die we naar onze e-maillijst stuurden toonden we het verschil tussen koud, warm en heet verkeer op je website aan. Als je dit interessant vind kan je je altijd hier inschrijven op onze nieuwsbrief.

Als we een nieuw artikel schrijven kunnen we dit gratis aan onze leads voorschotelen per e-mail, bij Facebook en andere kanalen moet je meestal betalen om je “fans” te bereiken.

Het organisch bereik van berichten van je Facebookpagina is vaak nauwelijks 10% terwijl de openrate van onze e-mails nu op 49,3% zit, dat is 5 maal hoger!

In 2015 haalden we dus nieuwe dus 50% meer bezoekers naar Inventis.be met een internet en content strategie.
We verzamelden +300 leads via onze website en werkten 189 offertes uit voor deze leads.

meer bezoekers dankzij onze contentstrategieOp bovenstaande grafiek kan je mooi de stijging van het aantal bezoekers zien. November en december 2014 presteerde duidelijk minder dat het jaar er voor en vanaf januari 2015 is er een duidelijke ommekeer zichtbaar.

Wat zijn de doelen voor 2016 van onze internet strategie voor 2016?

  • Verder timmeren aan de weg door goede content aan te bieden en ons publiek uit te breiden
  • Ons beter richten op een doelpubliek wat we willen bereiken, gerichter werken naar het soort leads dat we willen verzamelen
  • Kwaliteit van de leads nog meer verbeteren
  • LinkedIn actief in onze internet strategie betrekken
  • Content funnels uitwerken
  • Adwords retargeting inzetten

Wat zijn jouw doelen in 2016?

Heb je al een internetstrategie voor dit jaar? Of laat je het op een beloop en zie je wel waar het naar toe gaat?

1 goede raad: wacht niet tot het te laat is, begin vandaag met je content strategie want op 2 maanden kan je het tij niet keren.

Zonder een degelijke internet strategie en content marketing kan een website nooit z’n maximale rendement halen.

Interesse in onze tips om je website en internet strategie naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.

Wil je eens samen bekijken wat een internet of content strategie voor jouw website kan doen? Contacteer ons dan.