Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Is alles wel meetbaar in online marketing?

Geschreven door

Laat er geen twijfel over bestaan, ik ben fan van Google Analytics en de statistieken die beschikbaar zijn in bvb Adwords. Ik spendeer uren per dag in Google Analytics maar “Alles is meetbaar in online marketing” is gewoon bullshit.

Marketing en branding zijn verre van een exacte wetenschap en laat je daarom ook niet wijsmaken dat deze in exacte cijfers te vatten zijn.

We kunnen veel meten en cijfertjes zijn er genoeg maar wat zijn deze cijfers waard?

Neem nu bijvoorbeeld volgende metrics:

Pagina's/sessie

In Google analytics kan je het aantal pagina’s per sessie van je websitebezoekers zien. Wat is een goede score daar? Daar knelt het schoentje, voor de meeste websites is er geen goede of slechte Pagina's/sessie te bepalen. Wanneer iemand op zoek is naar je telefoonnummer en direct op de contactpagina landt om je een order van 25.000 euro door te geven per telefoon is 1 pagina per sessie voldoende.

Wil je het aantal pagina’s per sessie verhogen? Of juist verlagen? Daar is geen antwoord op te geven, die metric houdt eigenlijk voor de meeste websites geen steek.
Wanneer is Pagina's/sessie wel interessant om te verhogen? Wanneer je inkomsten van je website afhankelijk zijn van reclame. Een krantenwebsite die zijn inkomsten haalt uit banners en ads heeft liever een hoog aantal pagina's/sessie omdat dan de banners meer bekeken worden en er dan meer reclame inkomsten zijn.

Bouncepercentage

Het bouncepercantage is het aantal bezoekers dat na 1 pagina je website al verlaat. Als je website een bouncepercentage heeft van 20%, verlaten 20 bezoekers op 100 je website zonder verder te klikken naar een 2de pagina. Maar ook daar weer: Wanneer iemand op zoek is naar je telefoonnummer en direct op de contactpagina landt om je een order van 25.000 euro door te geven per telefoon is 1 pagina per sessie voldoende. Ook deze metric moet je in de juiste context bekijken.

Kosten per conversie in Adwords

Als je de conversies van bezoekers die je inkoopt via Adwords meet ben je al goed bezig, maar staar je ook hier niet blind op. Als je een product verkoopt waar je 15 euro marge op hebt is een kost per conversie van 10 euro dan te veel? Dat hangt er vanaf…
Meestal mag je het aantal conversies wel wat verhogen want adwords kan enkel de rechtstreekse conversies meten. Als je x% onrechtstreekse conversies mee in rekening gaat brengen gaat die 10 euro al naar beneden bijgesteld worden.
Wanneer je dan ook nog eens de eventuele customer lifetime value in rekening brengt ben je al goed op weg om die 10 euro per conversie te relativeren.

Open rate van je nieuwsbrief

Open rate van je nieuwsbrief is nog zo’n leuke metric. Het is zeker interessant om te weten hoeveel mensen je e-mails openen maar de mailing met de hoogte openrate is niet per definitie de beste.
Ook mensen die je nieuwsbrief niet openen zien bvb je naam verschijnen in je inbox en zonder de mail te openen komt je merk nog eens in beeld. Ook deze “views” tellen mee en kunnen eventueel leiden naar een conversie vroeg of laat.

De meeste cijfers zijn een indicatie en een houvast maar (online) marketing is geen exacte wetenschap en de “harde” cijfers moet je met een korreltje zout nemen en in de juiste context plaatsen.

Welke metrics tellen dan wel?

Omzet, marge en winst!

Wat heb je aan een lage bounce rate en bezoekers die gemiddeld 22 pagina’s op je website bekijken als er uiteindelijk geen omzet, marge en winst gegeneerd wordt?

Niks natuurlijk! Daarom is het vooral belangrijk om altijd omzet, marge en winst in de gaten te houden. Of je nu een webshop, KMO of multinational bent, met een lage bouncerate of een veel views per sessie koop je niets en betaal je geen lonen.

Cijfers en statistieken zijn dus leuk om hier en daar wat bij te sturen maar staar je niet blind op de verkeerde cijfers. Een webshop mag een bouncepercentage hebben van meer dan 50% als de webshop rendabel is. Als de bouncerate van mijn website met 10% stijgt terwijl de winst 25% toeneemt lig ik zeker niet wakker van die bouncerate.

Je kan wel proberen de bouncerate te verminderen maar dat gaat niet noodzakelijk voor meer conversie zorgen. Je conversiepercentage gaat sowieso stijgen maar je totale omzet niet noodzakelijk.

(online) marketing doe je om de omzet, marge en winst van een bedrijf te verbeteren, niet om mooie cijfertjes die er niets toe doen in Google Analytics te behalen.

Laat je dus omringen door mensen die weten hoe ze cijfers moeten interpreteren en kaderen. Bij Inventis hebben we een nuchtere kijk op cijfers en weten we dat het niet draait om een lage bouncerate of hoge openrate, interesse om je (online) marketing eens te bekijken? Neem contact met ons op en we bekijken samen of we iets voor elkaar kunnen betekenen.