Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Kredietkaartfraude via webshops

Geschreven door
Kredietkaartfraude via webshops

Stel je hebt een webshop waar je de mogelijkheid aanbiedt om online via een kredietkaart (VISA, MasterCard ...) te betalen. Persoon X plaatst een bestelling op je website en probeert via een gestolen kredietkaart (van persoon Y) te betalen. Vaak zal dit niet lukken omdat je tegenwoordig verplicht bent om 3-D secure geactiveerd te hebben. Toch zijn er nog duizenden webshops die dit nog niet geactiveerd hebben, deze kunnen in de problemen geraken.

Persoon X heeft dus een bestelling geplaatst en betaalt via de gestolen kredietkaart, je krijgt een goedkeuring van betaling van de aangesloten bankinstelling en stuurt nietsvermoedend de producten naar de klant op. Na enkele dagen zal persoon X de producten ontvangen en gaat deze vaak opnieuw een bestelling plaatsen, ditmaal meestal een grotere bestelling met een ander bestel -of leveradres zodat dit niet echt opvalt. Zo kan persoon X zonder problemen blijven bestellen met de gestolen kredietkaart zolang je bankinstelling de betaling blijft goedkeuren. Van jouw kant uit merk je hier totaal niets van omdat je het geld ontvangt, je aan de klant niets kan merken en de bankinstelling een goedkeuring geeft voor de transactie.

Natuurlijk kan dit niet blijven voortduren, zeker niet omdat bij een kredietkaart een maandelijkse aflossing hoort. De oorspronkelijke eigenaar van de gestolen kaart krijgt van zijn bankinstelling deze aflossing, maar betaalt deze niet omdat hij eerder gemeld had dat zijn kredietkaart gestolen was. In de tussentijd zijn er natuurlijk al een aantal bestellingen geplaatst waarvan je de producten hebt opgestuurd en natuurlijk ook het geld hebt ontvangen. Nu volgt het addertje onder het gras, namelijk dat de bankinstelling bij de eigenaar van de webshop zal aankloppen om het gefraudeerde bedrag te vergoeden. Je ontvangt als eigenaar het bedrag van de bestelling niet en bent ook nog eens je producten kwijt omdat je deze reeds verstuurd hebt. Vaak kan dit al snel oplopen tot ettelijke duizenden euro's. Wanneer je met Ogone werkt als betalingsprovider bestaat er echter wel een extra module binnen je abonnement. FDM of Fraud Detection Module, dit is een extra onderdeel binnen het Ogone systeem waarmee je per betaling een score krijgt en op basis hiervan de betaling al dan niet kunt goedkeuren. Dit is een kostelijke extra, maar biedt je wel de hoogste garantie op ontvangst van betaling (geen 100%).

Heb je zelf een webshop en wil je het risico op fraude vermijden, neem dan zeker contact op met de aangesloten bankinstelling en overloop even wat je kunt doen om fraude tegen te gaan. Vraag zeker achter 3-D secure, meer hierover in mijn volgende blogpost.