Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Maak een succesvolle productpagina die scoort!

Geschreven door

killer product pages

met dank aan www.invesp.com voor de afbeelding en inspiratie.

 

Beelden die tot conversie leiden

Cool BlueMaak gebruik van originele foto’s. Gebruik geen stockfoto’s, maar maak nieuwe foto’s van je producten. Geef de bezoekers kwalitatieve beelden (1) die ze nog niet gezien hebben en die jou onderscheiden van de rest. Foto’s waarop je kunt inzoomen (3), die je kunt draaien, aanklikken, waarop je de kleur kunt aanpassen (4).

Meer en meer webshops gebruiken ook videomateriaal om hun verkoop te stimuleren (5). De foto’s die je op je pagina gebruikt, moeten zowel informatief als entertainend zijn.

Op de webshop van Cool Blue vinden we authentieke productfoto’s waarmee we het product langs alle kanten kunnen bekijken en inzoomen. We zien hoeveel plaats er is om je tassen er onder te zetten. Als je deze expressomachine met de verse koffiebonen er in ziet, krijg je meteen zin in een tasje koffie.

Design afstemmen op conversie

Je pagina verdeel je best in twee, maximum drie kolommen. Aan de linkerkant en in het midden zet je de belangrijkste items. Zorg voor een gebruiksvriendelijke navigatie (6) en voorzie een zoekbalk om doelgericht naar producten te laten zoeken (8).

De stap naar een aankoop, moet zo eenvoudige mogelijk zijn. Met gebruik van een winkelwagentje kan je je aankopen makkelijk beheren.

Gun je bezoekers rust door af en toe wat witruimte te schenken en gebruik een goed leesbaar lettertype (11). Een rommelig design wekt al snel een bedenkelijke blik en veel wantrouwen op. Een levendige opmaak trekt ons aan zolang hij evenzeer functioneel is. De opmaak mag nooit ten koste van de laadtijd van de pagina gaan.

Focus op verkoop

De woorden ‘koop nu’ en ‘voeg toe aan je winkelwagen’ zijn onontbeerlijk voor een goede call-to-action op de productpagina (7). Praktisch overal vind je deze woorden, maar de verkoop kan nog beter worden door deze woorden nog meer uit je tekst te laten springen of te benadrukken dat ze korting krijgen op dit product (2). Dit kan door de korting in een opvallende kleur te zetten, vlakbij het merk en de prijs van het product.

Een goede knop of button bevat best een duidelijke eenvoudige tekst die de actie perfect verwoordt en eventueel een pictogram dat ondubbelzinnig impliceert wat de bedoeling is. Een opvallende button werkt in het geval van een koop-actie veel beter dan een simpele link die niet uit de pagina springt. Als mensen moeten zoeken naar een knop,  is de kans groot dat er een aantal ongeduldige mensen gaan afhaken.

De kunst van het verleiden

Als jouw pagina er ongeveer hetzelfde uitziet als die van je concurrenten ben je fout bezig. Je moet weten wat jou net onderscheidt van de rest. De titel van je pagina (9) moet de mensen aanspreken en je tekst moet een bepaalde emotie oproepen (12).

Het louter aanbieden van je assortiment is niet voldoende om klanten te overtuigen. Speel online verkoper en beperk je niet enkel tot de droge details en feiten, prijs je producten aan! Een goede productomschrijving is niet hetzelfde dan een goede serviceomschrijving.

Indien je mensen kunt aantonen welk voordeel zij kunnen hebben om bij jou te shoppen, kun je hen wel overhalen. Dat kan gaan van gratis levering (10), gratis omruiling binnen de twee weken tot extra features als beelden die tonen hoe het product gemaakt werd.Woot

Woot is een webshop die zich onderscheidt door de teksten die bij de producten staan. Mensen komen naar de site omdat ze geïnteresseerd zijn in wat ze te lezen krijgen. Je merkt dat de onderneming gepassioneerd bezig is met de producten. Ze hanteren een persoonlijke grappige aanpak en dat werkt.

Het zit ‘m in de details

Hoe meer functionaliteiten je van het product kunt geven, hoe meer kans je hebt om klanten te overhalen. Sommige webshops bieden producten aan die kunnen gepersonaliseerd worden aan de hand van kleur of motief (13).

Een gedetailleerde productomschrijving bevat veel meer dan het merk, de afmetingen en de kleur. Als we spreken over details slaat dat op verzendingskosten, levertermijn, materiaal, bruikbaarheid, kwaliteit en dergelijke. Om je pagina overzichtelijk te houden, kan je werken met verschillende tabbladen, ‘lees verder’-links of werken met een FAQ-lijst.

Een andere mogelijkheid is om klanten online advies te geven via de live chat (18). Indien ze vragen hebben, kunnen ze deze dan hier stellen om er onmiddellijk een antwoord op te krijgen.

Sociaal bewijs

Het kan leuk zijn voor klanten om hun aankoop met vrienden te delen. Stel je voor dat je net een barbecue gekocht hebt waarmee je indruk wil maken op je vrienden. Enerzijds is dit voor de klanten een leuk item om te delen omdat ze hun vrienden alvast warm kunnen maken voor een volgend barbecue feestje. Anderzijds is dit voor jou de ideale manier om gratis reclame te maken voor je product. Het is sociaal bewijs dat anderen het ook kopen en er tevreden over zijn en vrienden die een product aanraden zijn de beste verkopers!

Zet dus gerust na de aankoop een link met knoppen voor Twitter, Facebook of Pinterest (16). Mensen kunnen een second opinion vragen alvorens een product te kopen of het product aanraden aan iemand die ook geïnteresseerd zou kunnen zijn. Zet daarom zeker een link om het aanbod door te mailen (17).

Creëer vertrouwen met reviews en labels

Naast foto’s zijn ook de koopervaringen van klanten erg waardevol. In het begin zal je nog niet zoveel reviews (14) krijgen en is het best om klanten enige tijd na hun aankoop te vragen hoe hun ervaring met het product was. Indien ze positieve ervaringen kunnen delen is dit een extra stimulans om nog meer mensen klant te maken.

Negatieve ervaringen zijn onaangenaam voor je onderneming, maar zijn niet noodzakelijk bezwaarlijk. Integendeel, een negatieve review kan je pagina net meer geloofwaardigheid opleveren. Het bewijst dat dit authentieke beoordelingen zijn van echte klanten en dat dit niet zo maar een tekstje is dat de makers van de website zelf geschreven hebben om de klanten voor zich te winnen.

Een andere manier om geloofwaardigheid te verkrijgen is door labels met garanties te plaatsen (19) en verworven certificaten bij de verkoop te vermelden (20).

Poging tot upsell of cross-sell

Een verkoper wil natuurlijk liever een duurder dan een goedkoper product verkopen. Hij kan de verkoop van het duurdere product aanmoedigen door ze naast elkaar te zetten en te benadrukken welke extra features dat duurdere item heeft. Dit zal niet bij iedereen werken, maar sommige klanten zullen toch voor optie twee kiezen, want meer is toch beter niet?

Wanneer een klant gevonden heeft wat hij zocht, vraagt een verkoper soms of hij nog interesse heeft om gelijkaardige of aanvullende items te kopen. Ook online kun je dit doen! Bij elk product geef je een aantal gerelateerde producten weer (15). Heb je bijvoorbeeld net een iPad verkocht, vraag dan ook of ze niet het handig opbergzakje willen kopen. Echte shopaddicts zullen het niet bij die ene aankoop laten.

Trends

AmazonMensen zijn vaak eerder volgers dan leiders. Als anderen het doen, zullen zij het ook maar doen. Door te laten zien welke items op dit moment populair zijn, zullen er mensen zijn die het product ook meteen willen kopen. Het zorgt niet enkel voor meer cliënteel, het kan ook voor meer publiciteit zorgen. Dit is een perfecte uitgangsbasis voor schrijvers van tijdschriften die op zoek zijn naar trends of bloggers die willen linken naar je pagina.

Op Amazon heeft men een pagina ‘trending global’ met de producten van Amazon die wereldwijd het meest verkocht worden. Klanten die iets willen kopen, maar niet goed weten wat kunnen hier ideeën op doen. De meeste mensen gaan ook van de veronderstelling uit dat als er zoveel mensen zijn die deze items kopen, dat het dan sowieso wel iets goed moet zijn.

Conclusie

Een productpagina moet meer zijn dan 1 afbeelding en wat droge details, verkoop je product, emotioneer mensen en overtuig ze!