Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Mijn site zakt maand na maand in Google

Geschreven door

Mogelijke oorzaken van de daling in Google

  • Je site verliest links en dus populariteit
    Wanneer meer en meer sites de links naar je site weghalen, verlies je aan populariteit en kan het zijn dat je plaats na plaats zakt in de Google-index aangezien het aantal links naar je website een belangrijke factor is in de rangschikking die Google hanteert.
  • Je concurrenten doen SEO inspanningen
    Iedereen wil op nummer 1 staan in Google, je concurrenten zitten dus zeker niet stil. Wanneer zij SEO-inspanningen doen die succesvol zijn is het mogelijk dat hun site een betere ranking behaalt dan jouw website, weer een plaatsje achteruit dus.
  • De content van je website is niet dynamisch
    Google houdt van nieuwe inhoud, wanneer je site maanden of zelfs jaren onveranderd blijft komt dit de ranking van je website niet ten goede.
  • Je website is veelvuldig niet bereikbaar
    Uptime van je server is belangrijk om te scoren in Google, wanneer Google merkt dat je website vaak onbereikbaar is zal je dit zeker enkele plaatsjes in de Googleranking kosten.

Mogelijke oplossingen om je posities in Google te behouden

  • Op regelmatige basis zorgen voor nieuwe, betrouwbare links naar je website
    Nieuwe waardevolle links naar je website verzamelen is één van de beste manieren om de ranking van je website te verzekeren en zelfs te verbeteren. Grijp dus iedere kans om een link naar je website te krijgen met beide handen.
  • Houd je concurrenten in het oog en probeer ze altijd een stapje voor te zijn!
    Wanneer je concurrenten plots hoger scoren in Google kan je proberen te achterhalen waarom hun site plots hoger scoort dan de jouwe. Het ideale scenario is echter dat jijzelf je concurrenten steeds de loef afsteekt door je website voortduren te optimaliseren voor zoekmachines.
  • Voorzie je website regelmatig van nieuwe, interessante inhoud
    Schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Google houdt van nieuwe inhoud, voorzie je site dan ook zoveel als het kan met nieuwe relevante informatie. Breng nieuws uit je sector, omschrijf je nieuwe producten en diensten of breidt je huidige inhoud uit.
  • Zorg voor een kwalitatieve hosting zodat je website een maximale uptime heeft
    Kwalitatieve hosting is zeer belangrijk, vergelijk bij het kiezen van een hostingpartner zeker de uptime garanties. Ga voor kwaliteit, wanneer je huidige hoster niet voldoet aan je eisen, verhuis je site dan naar een andere host.

Conclusie:

Als je eenmaal een site hebt die goed scoort in Google mag je zeker niet op je lauweren gaan rusten. Google schudt bijna dagelijks de kaarten opnieuw en de positie van je website kan daarom bijna dagelijks verschillen. Het is dan ook belangrijk om je zoekmachine optimalisatie inspanningen niet op te geven en te blijven werken aan een goede ranking.