Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Online verkoop: een chatbot versus een echte persoon, wie wint er?

Geschreven door

Ik ben fan van mijn Bose noise cancelling hoofdtelefoon maar mijn huidige exemplaar begint te verslijten dus ik ben op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon.
Een ideaal moment om de Chatbot van www.vandenborre.be te testen, zie hier mijn poging tot aankoop via een Chatbot:

Dat was geen succes dus, Max de chatbot heeft de naam van een hond maar ik denk dat een gemiddelde Border Collie mij even goed had kunnen helpen. Beiden zouden mij geen antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Zonde van mijn en hun tijd!

Dat moet toch stukken beter kunnen. 1 zoekterm ingeven in de zoekfunctie geeft mij wel het juiste resultaat.

Zoekveld vs Chatbot: 1-0!

Hoe kan het dan beter?

Volgens mij voorlopig enkel als er mensen aan te pas komen.
Zo was ik op zoek naar planten voor in de nieuwe locatie van Blabloom, ook die kocht in online, niet via de website van http://www.tgroenkwartier-dmdepot.be/nl maar via de Facebook chat. Lees even onderstaande conversatie:

Zo ging het nog even door... Tot we er waren:

Dat ging heel wat vlotter dan een chatbot hé!

Dergelijke service kost natuurlijk tijd en vergt een inspanning maar volgens mij zijn klanten dat waard. Als ik bij Ruben in de winkel was geweest had ik ook die aandacht en tijd van hem gekregen maar nu heeft de chat op Facebook mij een rit bespaard.

Kan Ruben dat voor iedere klant doen? Natuurlijk niet, dergelijke chats zijn moeilijk schaalbaar maar als bloemenwinkel om de hoek is net dat persoonlijke een troef! Dergelijke service maakt het verschil.

Moet Ruben nu een chatbot gaan installeren op zijn website?

NEE! Alstublieft niet!

Hij moet doen waar hij sterk in is, persoonlijk advies geven en daar de kanalen voor gebruiken die hij beheerst. In dit geval was Facebook een perfect verkoopskanaal.

Mijn advies: denk 2 keer na voor je een chatbot gaat inzetten, een onbruikbare chatbot doet je klantenservice meer slecht dan goed.

Als in de toekomst bots intelligenter gaan worden kunnen ze mensen waarschijnlijk wel vervangen maar ze moeten nog heel veel leren.

Voor mij is het op dit moment nog duidelijk: Chatbots komen nog niet eens in de buurt van mensen als het gaat om online verkopen.

Wat is jouw mening over chatbots? Heb jij al een goed voorbeeld van een chatbot gezien? Laat het weten in de commentaren hieronder.