Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Social media zorgen voor stormloop bladzuigers

Geschreven door

Bladzuigers van viking

Bestellen maar!

Op de website van Viking stond de bladzuiger gisteren te koop voor 1,21 euro (1,47 incl. btw). Ter navolging van ‘Bonnenman’ en bij wijze van test besloten een paar Inventis-teamleden een lading bladzuigers te bestellen. Zou Viking zich aan zijn woord houden en de bladzuigers daadwerkelijk aan de geadverteerde prijs leveren?

Een lopend sociaal vuurtje

Op Twitter en Facebook volgde het een na het ander berichtje over bladzuigers en bestellingen.

http://twitter.com/#!/Fritsmo/status/50637953654992896
http://twitter.com/#!/iworx/status/50635277315739648
http://twitter.com/#!/bramfranken/status/50590934890586112
http://twitter.com/#!/ritco/status/50580277608718336

Dit is maar een kleine greep uit de tweets over het bladzuigerincident. Een kleine fout op een website kan dus op korte tijd grote gevolgen hebben als mensen dit snel delen via social media. Voor ze de vergissing bij Viking doorhadden waren er al tientallen bladzuigers aan de foute prijs besteld.

Bedankt Viking!

Bestellingen geplaatst en de ochtend erna was het afwachten ‘geblazen’… Lang werd ons geduld echter niet op de proef gesteld, want uit het bestelbusje dat hier stopte verscheen al snel een stapel bladzuigers

Bonnenman

Dit voorval doet een beetje denken aan de Bonnenman. Een paar weken geleden sloeg de zogenaamde ‘Bonnenman’ weer toe. Norbert Verswijver uit Merksem bestelde 1600m² parket ter waarde van 200.000 euro. Die wilde hij enkel betalen met een stapel kortingsbonnen van -10% en 25,98 euro. Op de bonnen stond namelijk niet vermeld dat ze niet cumuleerbaar zijn. ‘Bonnenman’ was hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Zo kon hij ooit bij Mediamarkt 500 autoradio’s op de kop tikken ter waarde van elk 1 euro en kocht hij bij Match voor 5 cent diepvrieskervel ter waarde van 6000 euro.

Laat je niet vangen en bescherm je tegen zulke fouten

Nu vroegen we ons natuurlijk af of Viking verplicht was ons deze bladzuigers aan de foutief vermelde prijs te leveren. Of hadden zij hier gewoon van kunnen afzien?

Als je zelf een webshop hebt en je tegen zo’n vergissingen in wilt dekken, maak je best op voorhand goede afspraken hierover in de algemene voorwaarden. Zorg er ook voor dat de bepalingen duidelijk opgenomen zijn in de betalings- en leveringsvoorwaarden en win hier zeker juridisch advies over in bij een specialist ter zaken. In de algemene voorwaarden van Viking stond hier evenwel niets over vermeld. Wanneer we naar het aantal schrijffouten kijken binnen de algemene voorwaarden van VickingDirect dan is het duidelijk dat hier geen jurist over is gegaan. Goed uitgewerkte algemene voorwaarden kunnen je heel wat zorgen besparen.

In deze algemene voorwaarden wordt bijvoorbeeld wel vermeld dat bij een foutieve afbeelding van de prijs, de webshop de juiste prijs aan de klant zal meedelen. De klant heeft dan het recht de bestelling alsnog te laten annuleren of de bestelling tegen de juiste prijs te laten verrichten.

Hoe zou jij dit probleem opgelost hebben in het geval van Viking? Had jij de bestellingen gewoon laten leveren?

*Voor al wie nog interesse toont voor een bladzuiger: de prijzen zijn inmiddels aangepast!