Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Specifieke campagnes per doelgroep zorgen voor meer succes

Geschreven door

De dag van vandaag heeft de consument een hoger verwachtingspatroon dan een aantal jaren geleden wanneer ze voor de eerste keer kennis maken met een nieuw product of een nieuwe dienst.

Oorzaak hiervan is het overaanbod aan reclame. Enkel een kritische blik van de consument kan hem of haar helpen om de echt interessante aanbiedingen te onderscheiden van de grote massa.

Een consument is m.a.w. beter geïnformeerd en meer selectief dan vroeger. Als marketeer moet je je dus onderscheiden van de rest. Enkel de meest relevante boodschappen zullen de nodige aandacht van de consument krijgen.

Het is dus niet meer voldoende om één campagne op te maken voor iedereen. Neem de tijd om je doelpubliek te segmenteren en zo voor iedere doelgroep (in de mate van het mogelijke) een advertentie of campagne op maat te ontwikkelen.

Wat houdt personaliseren per doelgroep juist in?

Met personaliseren bedoelen we het schrijven van content die tegemoet komt aan de verwachtingen en interesses van een bepaalde doelgroep.

Als je je bijvoorbeeld richt op sporter is 1 algemene campagne natuurlijk zinloos want fietsers hebben andere interesses dan lopers. En ook binnen de doelgroep fietsers moet je verder gaan segmenteren. Zo kan je mountainbikers en wielertoeristen best met andere campagnes benaderen.

Als je nog verder wil kan je de wielertoeristen nog verder gaan opdelen in zij die op zondag op een gezapig tempo van café tot café fietsen en de bijna semi professionele liefhebber die er alles aan doet om zo snel mogelijk te fietsen.

Bovenstaand voorbeeld maakt duidelijk dat hoe specifieker je je doelgroep kan bepalen hoe specifieker je je campagnes kan gaan afstellen en hoe hoger het rendement gaat zijn.

Stel deze 3 vragen: wie, wat en waar?

Om campagnes op maat van de consument te maken moet je eerst 3 zaken weten:

  • Wie wil je juist aanspreken?
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
  • Via welke kanalen ga je je persoonlijke boodschap overbrengen?

Wie wil je aanspreken?

Een eerste belangrijke stap bij het uitwerken van een succesvolle campagne is het bepalen van je doelgroep.

Om te starten, moet je rekening houden met de volgende kenmerken bij het samenstellen van je doelgroep:

  • Welke geografische locatie wil ik bereiken?
  • Welke interesses toont deze doelgroep?
  • Welke zoektermen geven zij in op Google?

Deel je doelgroep in, in segmenten op basis van de bovenstaande kenmerken.

Een nieuw voobeeld: stel nu dat een ijssalon gelegen in Opglabbeek wil starten met online adverteren.

Onderstaande tabel geeft een antwoord op de vragen die ik eerder heb vermeld:

Locatie Interesses Zoektermen
  • Hasselt
  • Genk
  • Opglabbeek
  • Meeuwen-Gruitrode
  • Ijs
  • Zomer
  • Kinderen
  • Vakantie
  • Genieten
  • Fietsen
  • Terras
  • Vrienden
  • Ijs op terras
  • Ijssalon fietsroutenetwerk
  • Zomerterras
  • Ijsje eten

Je kan nu verschillende segmenten instellen gebaseerd op de verschillende kenmerken van je doelgroep. We starten met het maken van 2 segmenten.

Het segment ‘Fietsers’ bevat alle mensen:

  • Die in Genk, Opglabbeek of Meeuwen-Gruitrode wonen (in de buurt van het ijssalon)
  • Interesse tonen in fietsen
  • Op zoek zijn naar ‘Ijssalon fietsroutenetwerk’

Het segment ‘Terras’ bevat alle mensen:

  • Die in Hasselt, Genk, Opglabbeek of Meeuwen-Gruitrode wonen
  • Interesse tonen in de zomer, terras of vrienden
  • Op zoek zijn naar ‘Ijs op terras’ of ‘Zomerterras’

Een andere mogelijkheid is om je doelgroep te segmenteren op basis van koud, warm en heet verkeer.

Hiermee bedoelen we het volgende:

  • Koud: Deze mensen hebben nog niet echt van jou gehoord.
  • Warm: Deze mensen hebben al van jou gehoord, hebben al contact met jou gehad.
  • Heet: Deze mensen kennen jou en staan op het punt om een bestelling te plaatsen.

Deel je doelgroep in, in 3 verschillende segmenten (koud, warm en heet). Maak voor elk segment persoonlijke advertenties en probeer zo de consument te overtuigen van jouw product.

Mensen die interesse tonen in jouw product zijn nog niet klaar om een aankoop te doen. Deze mensen moeten nog warmer gemaakt worden zodat ze gaan verlangen naar jouw product. Dit kan je alleen doen door héél persoonlijk te werk te gaan!

Lees meer over het toepassen van deze techniek in de blogpost ‘3 marketingcampagnes die voor meer klanten zorgen’.

Welke boodschap wil je overbrengen?

Nu dat je weet wie je wil bereiken, is het tijd om te beslissen welke boodschap je wil overbrengen.

Ook hier weer: wees zo specifiek mogelijk.

Denk terug aan het voorbeeld van het ijssalon en de 2 segmenten ‘Fietsers’ en ‘Terras’.

Wanneer je wil gaan adverteren op Facebook kan je in een handomdraai meerdere advertenties instellen voor de verschillende segmenten.

Je kan dus elk segment persoonlijk gaan aanspreken.

Bekijk hier de advertenties voor beide segmenten:

Segment ‘Fietsers’:

Tievishoeve - FietsersSegment ‘Terras’:

Tievishoeve - TerrasHet opmaken van verschillende advertenties op maat van je doelgroep neemt wat extra tijd in beslag maar deze tijd is zeker nuttig geïnvesteerd! Want ik kan je zeggen: ‘hoe persoonlijker je boodschap, hoe beter de resultaten’.

Via welke kanalen ga je je persoonlijke boodschap overbrengen?

Wanneer je weet welke boodschappen je wil overbrengen aan welke segmenten, moet je alleen nog beslissen op welke kanalen je deze wil gaan inzetten.

Denk zeker aan de volgende kanalen:

  • Website
  • E-mail
  • Facebook
  • AdWords

Probeer deze persoonlijke boodschappen zoveel mogelijk te verwerken in deze verschillende kanalen want denk eraan: je krijgt slechts 8 seconden de tijd om de aandacht van een consument te trekken.

Optimaliseer je landingspagina's

Het merendeel van de campagnes die je zal opzetten, zullen verwijzen naar specifieke landingspagina’s.

Zorg er dus voor dat je landingspagina’s zijn opgebouwd om het vooropgestelde doel te bereiken. Enkel dan zal je succesvol zijn.

Denk aan het plaatsen van CTA’s op de juiste plaats van jouw landingspagina, het schrijven van gepersonaliseerde content of het tonen van gepersonaliseerde afbeeldingen.

Ben je niet zeker of je landingspagina wel goed is opgebouwd? Geen nood, maak verschillende versies van je landingspagina en doe een A/B test en meet welke versie het beste scoort.

Op die manier zal je snel te weten komen welke landingspagina het meeste succes heeft bij je website bezoekers.

Remarketing

Wanneer mensen via een campagne of advertentie terecht zijn gekomen op jouw website tonen ze al een blijk van interesse.

Het adverteren stopt hier echter niet. Vanaf nu kan je nog een stap verder gaan! Onderzoek welke pagina’s de bezoeker op jouw website heeft bezocht en gebruik deze informatie om remarketing advertenties op te zetten.

Tip: je kan héél eenvoudig via Facebook of AdWords remarketing advertenties instellen op basis van het gedrag van een bezoeker op jouw website.

Lees er hier meer over:

Voorbeeld:

Stel ik krijg een campagne van Coolblue te zien met een advertentie over laptops. Via de advertentie kom ik rechtstreeks uit op de landingspagina van de laptops.

Maar na enkele minuten verlies ik mijn interesse in de laptops en ga ik op zoek naar het assortiment van smartphones.

Coolblue kan dit héél eenvoudig detecteren via de remarketingpixel en zal mij de dagen nadien met zekerheid advertenties over smartphones laten zien.

Coolblue AdVanaf nu maak ik dus ook deel uit van de doelgroep die interesse toont in smartphones.

Wanneer moet je starten met targetten op doelgroepen?

Een goeie vraag! In principe kan je ALTIJD starten met personaliseren. Het beste moment om te starten was maanden geleden, het 2de beste moment is VANDAAG! Dit kan alleen maar een positief effect hebben op de resultaten van jouw bedrijf of zaak.

Het personaliseren van campagnes is niet enkel weggelegd voor grote bedrijven of zaken. Ook kleine spelers op de markt kunnen campagnes met een minimale hoeveelheid aan inspanningen personaliseren per doelgorep.

Denk aan het voorbeeld over het ijssalon. Met slechts een kleine extra inspanning kan dit het ijssalon een mooi extra publiek opleveren tijdens de zomermaanden!

Conclusie

Start met het targetten van je campagnes per doelgroep en probeer een beetje te experimenteren. Het opstellen van marketingcampagnes voor de consument is altijd een ‘trial and error’ proces.

Probeer zoveel mogelijk van de content, afbeeldingen en CTA’s af te stemmen op de doelgroep die je wil aanspreken.

Stel enkele A/B tests op zodat je met je eigen ogen kan zien welk type campagne het best presteert. Je gaat hier enkel en alleen maar uit kunnen leren.

Heb je niet genoeg aan deze tips? Klik hier om nog meer tips te ontvangen over hoe je via simpele aanpassingen je website sterk kunt verbeteren. Start nu en maak je website beter door wekelijks onze tips toe te passen.