Uw browser is sterk verouderd. Upgrade je browser voor een betere gebruikers ervaring en veiligheid.

Artikels

Waarom E-mailmarketing beter saai en duidelijk is

Geschreven door

Om te beginnen, Ik ben al jaren klant bij AS Adventure en kom graag in hun winkels, dus ik heb helemaal niets tegen AS Adventure maar toen ik eens een mailing van hen grondig las werd ik eerlijk gezegd een beetje lastig.

Waarom lastig?

Ik probeer tijdens het maken van websites, het schrijven van mails en andere marketingteksten zo recht doorzee als mogelijk te zijn. Zeggen waar het op staat en niet te veel creatief taalgebruik te gebruiken. En voor mij was onderstaande nieuwsbrief een voorbeeld hoe het niet moet. Sorry marketeer van AS Adventure van dienst :). 

AS AdventureOp het eerste zicht een mooie mail maar als je verder gaat lezen stel ik me toch een aantal vragen...

Laten we letterlijk starten bij "Start here..."

Als eerste een slogan waar ik als lezer niets aan heb... Verspilling van ruimte als je het mij vraagt.

Dan maar verder naar de volgende foto.

Een avontuurlijke foto en 46 promoties die mijn lente gaan activeren...

De foto mag van mij blijven, die schept wat sfeer, een beetje onrealistisch maar kom daar gaan we niet moeilijk over doen. Maar waar zijn die 46 promoties? Zie jij ze in de mail staan? Ik alvast niet. Misschien is het een promotiezoektocht? Dat zou kunnen natuurlijk.

We lezen verder...

Een karrenvracht inspiratie voor een knaller van een voorjaar en gratis levering tijdens de hele folderperiode! Leuk! Maar weet jij hoelang een folderperiode is? 1 week, 2 weken? Ik weet het niet... Bij AS Adventure zullen ze ongetwijfeld wel weten hoe lang de folderperiode is maar hun lezers niet.

"Blader door de folder" zalig, een duidelijke, niet mis te verstane call to action. 1 van de weinige in deze mail.

Maar als we verder lezen begint het "inspiratie-gedeelte" en inspiratie staat helaas voor veel marketeers gelijk aan: "laten we wazig en onduidelijk zijn, dat inspireert!".

De items die dan volgen in de mail zijn stuk voor stuk pareltjes in misleiding. 

"On the road" wat zou ik vinden als ik daar op zou klikken? Een helm misschien want dat heeft die vrouw zeker nodig. Cuphouders? Spelletjes voor onderweg? Wegenkaarten? GPS voor auto of moto? Schermpjes om de kinderen bezig te houden? Dat zijn de dingen waar ik persoonlijk aan denk.

Waar sturen ze mij naar toe? Naar een pagina met wat schoenen, een vrouwenjas, koffers, bodywarmers, kousen en natuurlijk inlegzolen. Dat ik daar niet aan gedacht had bij "on the road". Shame on me!

"Brunch best buiten" Waar denk ik nu aan? Ah AS Adventure verkoopt ook tuintafels en stoelen en een dienblad om die mooie karaf met fruitsap op te zetten. Was ik juist? Helaas als ik er op klik zie ik:

Helaas ik was weer mis! Dit had ik weer niet zien komen.

Wat is de kans dat ik als man zeg: "ah maar dat is een interessante promotie, die cardigan bestel ik meteen!"?

Op naar de volgende quizvraag:

"Van alle markten thuis" Ik moet eerlijk zijn, bij dit item slaag ik er gewoon niet in om aan iets te denken :). Toch maar eens klikken dan uit nieuwsgierigheid? (Eerlijk, ik zou hier nooit op klikken als ik niet getriggerd werd door het feit dat deze mail wel heel wazig is.)

Dat had ik weer niet zien komen, misschien moeten ze bij AS Adventure maar eens glazen bollen gaan verkopen als hulpmiddel bij het lezen van de nieuwsbrieven?

De volgende quizvraag is een "makkie".

Een link naar de BBQ sectie van AS Adventure! Barbeques, grillen, handschoenen, BBQ-gerief om mee te nemen op trektocht, ... Dat kan niet missen. Of toch?

Hmm ik ben echt slecht in de AS Adventure nieuwsbriefquiz! Dit had ik weer niet zien komen. Geen enkel BBQ item op de pagina!

Ook de volgende items "Buiten begint hier", "Loop er niet van weg" en "Kleine boer, grote oogst" brachten de ene verrassing na de andere.

Wat had AS Adventure beter kunnen doen?

  • Duidelijke omschrijvingen en titels gebruiken, zeg gewoon waar het op staat
  • Ze weten dat ik een man ben, stuur mij dan naar de mannen pagina, de kans dat ik een vrouwenvest koop is heel klein.

UPDATE: HET WERD BETER

Enkele weken na de bewuste mail waar het hier boven over ging begon de e-mailmarketing naar mijn mening te verbeteren. De mails werden wat minder abstract en relevanter. Goed bezig AS Adventure!

Hieronder een voorbeeld:

AS Adventure mailing 2Bovenstaande e-mail ziet er al beter uit, de producten spreken mij al meer aan.

De titels zijn minder dubbelzinnig en ik zie zelfs dat denken te weten dat ik een fietser ben. Zie de binnenband die ze me aanraden.

Op de goede weg dus maar ze maken 1 fout.

Welke fout?

Het gebruik van humor!

Humor gebruiken per e-mail is altijd gevaarlijk. En ja, even later kwam er een verontschuldiging in de mailbox:

AS Adventure mail 3Mensen zijn dus niet altijd opgezet met humor, discriminerende humor gebruiken is nooit een goed idee.

Conclusie

Als ik 1 tip kan geven: Wees gewoon saai een duidelijk, dat is beter dan creatief en wazig. Ik hoop dat bovenstaand voorbeeld mijn punt duidelijk gemaakt heeft. Nog eens mijn excuses aan AS Adventure dat ik dit als voorbeeld gebruikt heb.