Terug naar overzicht

Toneelhuis Antwerpen

Toneelhuis, het grootste stadstheater van Vlaanderen, biedt in de historische Bourlaschouwburg in het centrum van Antwerpen onderdak aan heel verschillende theatermakers die eigentijds en innovatief werk maken met een internationale uitstraling. Met een website op maat realiseerden we voor hen als het ware een digitaal podium, waarbij ze een ruim aanbod aan artistieke disciplines en voorstellingen kunnen aanbieden aan een divers publiek.

Toneelhuis, het grootste stadstheater van Vlaanderen, biedt in de historische Bourlaschouwburg in het centrum van Antwerpen onderdak aan heel verschillende theatermakers die eigentijds en innovatief werk maken met een internationale uitstraling. Met een website op maat realiseerden we voor hen als het ware een digitaal podium, waarbij ze een ruim aanbod aan artistieke disciplines en voorstellingen kunnen aanbieden aan een divers publiek.

Klant Toneelhuis
Sector Cultuur & muziek
Geleverde diensten Analyse & consulting, Development

De opdracht

Met een vernieuwde grafische identiteit, Salesforce als nieuwe centrale informatiebron en een handvol andere platformen voor online communicatie kwam Toneelhuis aankloppen bij Inventis. Naast de noodzaak voor een goed functionerende website was er ook de vraag voor ondersteuning met hun digitale communicatie. Een uitdaging van formaat, waarin een goed partnership van cruciaal belang is.

Salesforce, regisseur achter de schermen

Toneelhuis centraliseert alle informatie gerelateerd aan de voorstellingen & theatermakers binnen Salesforce. Dit gaat van promotionele en redactionele informatie tot productie en planning van repetities. Salesforce is in dat opzicht veel meer dan enkel en alleen een bron aan informatie, de dagdagelijkse werking binnen Toneelhuis wordt hierin bepaald.

Het was vanzelfsprekend dat de nieuwe website hier naadloos aan gekoppeld moest worden; een doordachte synchronisatie voedt de website dagdagelijks van nieuwe data, wat de operationele werking van Toneelhuis vereenvoudigt.

 

Programma & makers

Centraal staan het programma en de theatermakers, beiden geven een overzicht van het ruime aanbod aan voorstellingen dat Toneelhuis te bieden heeft. Naast een overzicht van voorstellingen per maker biedt het programma een volledig overzicht van alle voorstellingen waarbij de bezoeker kan filteren op datum en locatie.

Aangezien de voorstellingen vaak meerdere maanden (soms zelfs jaren) lopen en de locaties zéér uiteenlopend zijn, was het vooral belangrijk om de bezoeker een duidelijk overzicht te bieden. In dit voorbeeld hebben we ervoor gekozen om de voorstellingen per maand te bundelen en de verschillende speeldata in die specifieke maand weer te geven. De combinatie van deze speeldata en de filtermogelijkheden zorgen ervoor dat de bezoekers op verschillende eenvoudige manieren het interessante aanbod van Toneelhuis kunnen ontdekken.

Mailchimp als communicatie-platform

Wat betreft digitale communicatie hebben we Toneelhuis voorzien van een goed doordachte Mailchimp-setup. We migreerden actieve contacten vanuit Campaign Monitor & Ticketmatic en werkten voor de oudere inactieve contacten een plan uit tot heractivatie.

Al deze contacten komen samen in een audience waarbij er gewerkt wordt met specifieke groepen, tags en segmenten om zo nadien gericht campagnes uit te sturen. Voor Toneelhuis is het belangrijk dat abonnees eenvoudig hun voorkeuren kunnen beheren, hiervoor werkten we een gebruiksvriendelijke profiel-pagina uit binnen de website, dewelke in sync staat met het Mailchimp.

Koppelingen met Ticketmatic & UiTdatabank

Naast het centraliseren van data was het voor Toneelhuis ook belangrijk om heel wat processen te automatiseren. Iedere nieuwe voorstelling wordt zo bijvoorbeeld automatisch gepubliceerd op de kalender van UiT in Vlaanderen, zonder dat er hier verder enige bijkomende handeling moet gebeuren. De data stroomt vanuit Salesforce via de website dagelijks door naar UiTdatabank.

Ook voor Ticketmatic werden er een aantal automatische processen opgezet zoals bijvoorbeeld het synchroniseren van de ticket kopers naar Mailchimp en het automatisch uitlezen van de correcte ticket status. Dergelijke processen automatiseren vereenvoudig de werking en spaart vooral ook heel wat kostbare tijd uit.

Plug and play oplossingen

Met maatwerk en uitgebreide API zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Zo hebben we naast de Toneelhuis-website ook een microsite uitgewerkt voor vier jonge regisseurs onder de noemer ‘P.U.L.S.’. Deze microsite deelt niet alleen enkele gemeenschappelijke functionaliteiten met de hoofdwebsite maar staat ondermeer ook in sync met het Salesforce-platform.

Daarnaast hielpen we de organisatie ook met hun narrowcasting, het aansturing van de infoschermen. Ook hiervoor maken we gebruik van bestaande data en werkten we visuele weergaven uit geschikt voor de schermen ter plaatse.

Heel tevreden over onze keuze voor deze technisch erg solide partner. Houdt usability en webstandaarden hoog in het vaandel en legt probleemloos koppelingen met externe tools zoals Salesforce, Mailchimp, Ticketmatic, Facebook Products... you name it. Is steeds positief kritisch, betrouwbaar én eerlijk in zijn facturatie. Een aanrader!

Bram Van WichelenDigitale communicatie en database

Meer weten?

Wil je meer over dit project weten of wil je weten wat Inventis voor uw project kan betekenen?
Neem contact met ons op

Terug naar overzicht
Ontdek hier wat Inventis voor de cultuur & muziek sector kan betekenen