Hoe “Google Mijn Bedrijf” je lokale SEO kan verbeteren

Geschreven door Jan Raedschelders

Waarom is Google My Business belangrijk voor je lokale SEO?

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert om een bepaald type zaak te vinden, toont Google je op basis van je locatie een kaart waarop drie bedrijven worden uitgelicht.

Wanneer ik bijvoorbeeld ‘babywinkel’ hier in Limburg intyp, dan zie je dat Blabloom bij de eerste drie resultaten in Google verschijnt:

Die drie bedrijven krijgen dus een veel grotere zichtbaarheid en kunnen op die manier ook op de meeste kliks rekenen. Afhankelijk van je locatie toont Google hier andere resultaten. Als jij je zoekopdracht in Brussel uitvoert, zal je Brusselse kinderwinkels als resultaat krijgen.

Als je dus wilt dat meer mensen je bedrijf vinden, is het erg belangrijk om een plaatsje op die lijst te veroveren. En dat kan je doen door de SEO van je bedrijfsvermelding te optimaliseren.

We geven je hieronder een aantal tips om hoger te scoren in de vermeldingen van Google.

Hoe kan ik mijn Google My Business optimaliseren?

1. Claim je bedrijfsvermelding op Google

Als je je bedrijfsvermelding wilt gaan optimaliseren, dan is het essentieel om eerst je vermelding in Google op te eisen. Google maakt dit namelijk vaak automatisch voor je aan - met gegevens die niet altijd even volledig of up-to-date zijn. Door een account aan te maken op het Google My Business platform, kan je je bedrijfsvermelding gaan claimen en zo je eigen gegevens beheren.

2. Vul alle contactgegevens in en houd deze up-to-date

Daarnaast is het enorm belangrijk dat alle essentiële gegevens zoals locatie, openingsuren, telefoonnummers, je website en overige contactgegevens ingevuld zijn. Je kan GMB immers vergelijken met je online visitekaartje en het is dus erg belangrijk om alle info te voorzien waarnaar mensen mogelijks op zoek zijn.

Probeer in dat geval om zo specifiek mogelijk te zijn. Wanneer je openingsuren bijvoorbeeld afwijken op feestdagen, dan vermeld je dat best ook in je GMB. Ook consistentie is enorm belangrijk. Vermeld je een bepaald telefoonnummer op je website? Gebruik dan datzelfde telefoonnummer voor je bedrijfsvermelding. Google vindt het namelijk erg belangrijk dat je gegevens overeenkomen met de informatie op je website of op andere locaties.

Bovendien is het belangrijk om regelmatig je gegevens te controleren en te updaten. Een vermelding die regelmatig geüpdatet wordt met relevante informatie, zal beter scoren in Google.

3) Duid de juiste categorie aan

Wanneer bedrijven hun bedrijfsvermelding op Google invullen, dan vergeten ze wel vaker om een categorie aan te duiden. Nochtans kan de juiste categorie je meer klanten opleveren, aangezien Google dit gebruikt om suggesties te doen wanneer mensen naar een bepaalde zaak op zoek zijn.

Voor sommige bedrijven is het natuurlijk makkelijker om een categorie aan te duiden dan voor anderen. Je kan in dat geval wel meerdere categorieën aanduiden, maar toch is het belangrijk om hier niet in te overdrijven. Focus je op één hoofdcategorie en probeer zo specifiek mogelijk te blijven.

Zo heb je bijvoorbeeld een grotere kans om hoog te scoren met ‘verse groentewinkel’ dan met ‘supermarkt’ of ‘winkel’. Of met ‘burgerrestaurant’ of ‘pannenkoekenhuisje’ in plaats van ‘eetgelegenheid’. Wees zo specifiek mogelijk over de producten of diensten die je aanbiedt. Want hoe specifieker, hoe minder concurrentie en hoe groter de kans dat mensen daadwerkelijk naar jou op zoek zijn.

4) Kies de juiste foto’s

Foto’s zijn het uithangbord van je bedrijf. Niet alleen trekken ze de aandacht van surfers, ze geven ook heel wat informatie weer over je zaak. Bovendien zal Google een bedrijfsvermelding met foto’s als relevanter beschouwen en hoger laten scoren in de zoekresultaten.

Foto’s toevoegen is dus erg belangrijk, al zal je met één foto niet ver geraken. Als je een effect wilt zien op je SEO, dan zou je op zijn minst 3 of 4 afbeeldingen moeten uploaden. Heb je er nog meer? Voeg ze dan niet allemaal op hetzelfde moment toe, maar upload ze op de verschillende tijdstippen. Google houdt immers van nieuwe of geüpdatete inhoud, en dus ook van recente foto’s. Maar opgelet: gebruik enkel je eigen foto’s en geen stockfoto’s. Het is namelijk erg belangrijk dat je afbeeldingen de realiteit weerspiegelen.

Verder zijn vooral foto’s van de binnen- en buitenkant erg belangrijk. Dankzij een foto van de buitenkant zullen je klanten je winkel of bedrijf sneller vinden en herkennen, terwijl foto’s van de binnenkant dan weer een voorsmaakje geven over de uitstraling van je bedrijf. Vaak weten mensen niet wat er zich achter je voorgevel bevindt. Ook foto’s van teamleden, producten, menu’s, … doen het goed.

5) Vraag naar reviews

Online reviews zijn belangrijker dan ooit. Niet alleen zorgen positieve reviews voor meer vertrouwen in je zaak, ook Google zal je bedrijfsvermelding in dat geval als relevanter beschouwen. Reviews zorgen er dus voor dat je hoger gaat scoren in de zoekresultaten en dat klanten sneller zaken met je gaan doen.

Al komen die reviews er meestal niet zomaar. Wie graag recensies wilt, zal er actief om moeten vragen. Mensen zijn immers sneller geneigd om een review achter te laten wanneer een bedrijf hen dat specifiek vraagt. Vraag het persoonlijk, via e-mail, via een link op je website, … Er zijn verschillende mogelijkheden, dus kies zelf de methode die het beste werkt voor jou.

6) Antwoord op alle reviews

Bedank klanten steeds voor goede en positieve reviews, maar houd zeker ook een oogje in het zeil voor negatieve commentaren. Je kan negatieve reviews immers makkelijk een positieve draai geven, maar enkel wanneer ze correct behandeld en beantwoord worden. Zet je klantvriendelijkheid in de kijker zetten en toon aan dat je bereid bent om je bedrijf te verbeteren.

7) Creëer elke week een nieuwe post

Recent voerde Google ook de mogelijkheid in om content te posten op je bedrijfsvermelding. Heel wat bedrijven doen dit nog niet, maar toch kan het nuttig zijn om dit in je strategie op te nemen. Zorg er in dat geval voor dat je minstens één nieuwe post per week inplant. Content op Google My Business heeft namelijk maar een levensduur van één week, wat wil zeggen dat je post automatisch na 7 dagen verdwijnt.

Conclusie

Als je graag wilt opvallen in lokale zoekresultaten, dan is het erg belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan je bedrijfsvermelding op Google. Een vermelding die hoog scoort in Google zorgt immers voor een veel grotere zichtbaarheid en gaat je ook veel meer websitebezoekers opleveren. Bovenstaande tips zullen je alvast op weg helpen om een plaatsje te veroveren in de lijst met de drie belangrijkste zoekresultaten. En wanneer dat gebeurt, heb je al een grote stap voor op je concurrentie.