Hoe pop-ups je SEO kunnen beïnvloeden

Geschreven door Jan Raedschelders

Welke verschillende soorten pop-ups zijn er?

  • Pop-ups die verschijnen in een nieuw venster (deze worden door de meeste browsers geblokkeerd en zo goed als uitgestorven)
  • Pop-ups die in hetzelfde venster verschijnen als een kleiner element of venster - bijvoorbeeld om je in te schrijven voor een nieuwsbrief
  • Pop-ups die als interactievenster over de hele content verschijnen, waardoor je niet met de content die eronder zit kunt interageren.
  • Pop-up vensters die verschijnen en beginnen af te tellen, waardoor je pas na een bepaald aantal seconden kan doorgaan naar de content.

Welke pop-ups bestraft Google?

Google hecht heel wat belang aan de gebruikerservaring van bezoekers. En als de content van webpagina’s niet direct beschikbaar is - bijvoorbeeld door pop-ups - dan zal de zoekmachine je daarvoor strafpunten geven. Concreet wil dat zeggen dat je lager gaat scoren in de ranking van Google en dat mensen je website dus minder snel gaan vinden. Vermijd daarom zeker de volgende pop-ups:

  • Pop-ups die de belangrijkste content op de pagina bedekken, zowel degenen die onmiddellijk verschijnen wanneer de pagina laadt of die na een paar seconden pas verschijnen;
  • Commerciële pop-ups die je eerst moet wegklikken voordat je de website kan bezoeken;
  • Pop-ups die worden geïntegreerd in de lay-out, zodat ze als eerste verschijnen en je naar onder moet scrollen vooraleer je de echte content ziet.

Welke pop-ups zijn wel toegelaten?

Toch zijn er een aantal uitzonderingen op de regel die volgens Google wel zonder problemen geïntegreerd mogen worden. En die zijn afhankelijk van twee factoren, namelijk de content en het formaat:

  • Content: Grote pop-ups die inspelen op de cookiewetgeving of die de leeftijd controleren, zijn wel toegelaten.
  • Formaat: Kleinere pop-ups die niet opdringerig overkomen en die makkelijk weg te klikken zijn, worden doorgaans wel door de vingers gezien. Denk hierbij aan pop-ups die rechtsonder verschijnen om je in te laten schrijven voor een nieuwsbrief.

Welke factoren zijn nog belangrijk voor SEO?

In sommige gevallen zijn pop-ups dus niet schadelijk voor je positie in Google. Het belangrijkste is dat je zelf de voor- en nadelen van de integratie hiervan tegen elkaar afweegt. Wil je ze toch integreren? Dan zijn er nog een aantal elementen waarop je best kan letten:

  1. Timing
    Timing is alles. Je hecht dus best heel wat aandacht aan het moment dat je je pop-up laat verschijnen. Google behandelt een pop-up die direct verschijnt namelijk anders dan eentje die pas verschijnt na een paar minuten of wanneer je klaar bent met scrollen door een blogpost. Ook de tijd dat een pop-up zichtbaar blijft, is belangrijk. Hoe korter, hoe beter. Advertenties die niet gesloten kunnen worden of aftellen zijn in dat geval dus problematisch.
  2. Interactie
    De pop-up mag geen invloed hebben op de interactie met en de leesbaarheid van de content op de pagina. Het mag de content dus niet volledig bedekken en je moet het ook makkelijk kunnen sluiten.
  3. Voorwaarden
    Ook de voorwaarden waaronder een pop-up verschijnt zijn van belang. Als je een pop-up laat verschijnen aan niet-ingelogde gebruikers, dan zal iedereen die je website bezoekt vanuit een zoekmachine het te zien krijgen en dit zal Google afstraffen. Maar wanneer je je enkel richt op ingelogde gebruikers en het gaat over een activiteit die je aan het uitoefenen bent op de site, dan beschouwt Google dit als deel van de user experience.
  4. Impact van engagement
    Google hecht heel wat belang aan engagement van bezoekers met een bepaalde site. Klikken ze dus vanuit de zoekmachine op jouw site, maar klikken ze ook meteen op de terugknop omdat er vervelende pop-ups verschijnen? Dan is dit een teken voor Google dat je een slechte gebruikerservaring biedt en dat kan een negatieve invloed hebben op de ranking van je website.

Samenvatting

Wat pop-ups betreft, geldt er eigenlijk één algemene regel: vermijd alle elementen die de user experience kwaad kunnen doen. Pop-ups die de inhoud van je webpagina bedekken, zijn dus uit den boze. Wil je toch gebruik maken van pop-ups, zorg er dan voor dat de belangrijkste content leesbaar blijft en je de pop-up makkelijk kunt wegklikken.

Maar voor de duidelijkheid: Popups horen bij het wapenarsenaal van iedere online marketeer. Gebruik ze, maar wel spaarzaam en voorzichtig.