Als je webshop in 2025 digitaal toegankelijk moet zijn is er NU werk aan de webwinkel.

Geschreven door Saskia Hannon

Quickwins die je zelf nu al kunt toepassen om je webshop toegankelijker te maken.

In dit artikel duiken we in de essentie van webtoegankelijkheid en waarom het nu maar zeker in 2025 een absolute prioriteit voor elke webshop zou moeten zijn. Ontdek concrete stappen en praktische tips over hoe je je online winkel meer toegankelijk kan maken. Van inclusieve ontwerp-principes tot technische implementatie – leer hoe je jouw webshop openstelt voor een breder publiek en tegelijkertijd voldoet aan de groeiende eisen van een inclusieve digitale wereld. Wacht niet tot 2025 om de toegankelijkheid van je webshop voor iedereen te garanderen!

Toegankelijkheid, het maken van websites voor iedereen, inclusief mensen met beperkingen, is een groeiend aandachtspunt.  Verplichte processen, zoals belastingaangiftes, meterstanden doorgeven en documenten aanvragen bij gemeenten, kan je bijna niet meer voltooien zonder gebruik te maken van een website of applicatie. In 2025 gaat dan ook de European Accessibility Act (EAA) in. 

Deze wet « digitale toegankelijkheid » verplicht ook e-commerce bedrijven om hun diensten digitaal toegankelijk te maken. Dit betekent concreet dat bijvoorbeeld ook webshops moeten gaan voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG AA: Web Content Accessibility Guidelines) én dat er op elke website een toegankelijkheidsverklaring moet staan.

Toegankelijkheid is altijd belangrijk.

Als bedrijf wil je gastvrij zijn. Voor iedereen. Je wilt dat bezoekers of klanten een goede ervaring hebben als ze jou bezoeken. Daarom werk je continu aan het verbeteren van je website, producten, gebouw of de openbare ruimte.  Maar ben jij je ook bewust van mensen die op een andere manier gebruikmaken van jouw diensten?

1 op 6 personen in de wereld heeft een aanzienlijke beperking

— World Health Organisation

Naar schatting zijn er 16 à 24% Vlamingen die een beperking hebben. (Bron: Knack) Zij maken net zo goed gebruik van allerlei diensten alleen op een andere wijze. Denk bijvoorbeeld aan iemand die jouw website gebruikt met spraaksoftware. Of een bezoeker in een rolstoel of iemand die moeite heeft met taal en horen. Voor deze mensen zijn veel websites, locaties en voorzieningen niet gebruiksvriendelijk en/of toegankelijk. En dat is jammer. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor jouw bedrijf. Hiermee bereik jij uiteindelijk minder bezoekers of klanten én hebben deze bezoekers een negatieve klantervaring.

Zo maak je je website toegankelijk voor iedereen. Deze ‘quickwins’ kan je snel toepassen.

Websites die goed in elkaar zitten, kunnen door iedereen worden gebruikt. Vaak wordt gedacht dat het toegankelijk maken van een website vooral een taak is voor webdevelopers. Maar iedereen kan bijdragen aan een toegankelijke en inclusieve website. 

  1. Verbeter de leesbaarheid door meer contrast: Geef tekst een goed contrast ten opzichte van de achtergrond. Gebruik niet enkel kleur om informatie over te brengen. Let ook op de leesbaarheid met tekst op afbeeldingen.  
  2. Verbeter de scanbaarheid door een goede structuur: Structureer de content door gebruik te maken van koppen (headings). Houd daarbij de niveaus aan: h1, h2, h3, enz.  Zo zijn webpagina's ook goed scanbaar voor spraaksoftware.
  3. Maak afbeeldingen 'zichtbaar' met tekst: Wanneer afbeeldingen worden toegevoegd, voeg dan een alternatieve beschrijving of alt tag toe waarin je beschrijft wat er op deze afbeelding te zien is. Zo kan een screenreader voorlezen wat er op de afbeelding te zien is.  
  4. Zorg dat formulieren gemakkelijk in te vullen zijn: Geef een invoerveld duidelijke labels mee met instructies voor het invullen van het veld. Zorg ervoor dat je het formulier volledig met een toetsenbord kan invullen en hou ook rekening met duidelijke feedback over foutieve invoer en verplichte velden.
  5. Geef links een duidelijke naam: Voeg betekenisvolle links toe, dus niet ‘lees meer’ want dit vertelt de gebruiker niet waar hij meer over gaat lezen. Liever: ‘lees meer over het belang van inclusief design’.
  6. Gebruik geen auto-play: Zorg ervoor dat video’s niet automatisch afspelen.  Vooral voor screenreaders is dat erg vervelend. Laat de gebruiker zelf beslissen of voorzie op z'n minst een pauze-knop.
  7. Keyboard testing: Navigeer zelf door je website met enkel gebruik van je toetsenbord door op de TAB-toets te drukken.  Geraak je overal?  Is het duidelijk waar je precies zit met je tab?
  8. Zooming test: Sommige gebruikers maken vaak gebruik van schermvergroting of inzoomen. Bij het vergroten van het scherm mag er geen belangrijke informatie verloren gaan..  Zoom zelf eens in op 400% via je browser.  Overlappen er geen elementen? Is de content nog goed leesbaar? Kan je nog steeds je keyboard gebruiken?
  9. Gebruik html-tekst: maak zoveel mogelijk gebruik van html-tekst in plaats van pdf’s (of het moet een toegankelijke pdf zijn).
  10. Pas een zichtbare focus toe: Bijvoorbeeld een kader om het geactiveerde item zodat iemand die met een toetsenbord navigeert ziet op welk onderdeel van de pagina op dat moment de focus ligt.
  11. Maak geen gebruik van CAPTCHA: Deze moet namelijk gezien worden om te begrijpen. Een goed alternatief is om spambots onzichtbaar tegen te gaan doormiddel van het gebruik van een Honeypot.
     

Je loopt klanten mis in je webshop door slechte toegankelijkheid!

Zodra ergens op je website het mis gaat met de toegankelijkheid op je website kan dit betekenen dat iemand:

  • het winkelmandje met aankopen niet kan vinden
  • een bestelknop niet kan herkennen
  • een contactformulier niet kan invullen
  • verdwaalt in de onduidelijke structuur
  • blijft hangen in een pop-up omdat deze niet herkend wordt door de voorleessoftware

Zonder je ervan bewust te zijn, loop je als ondernemer mogelijk klanten en omzet mis. In België heeft 20% van de bevolking te maken met een of andere vorm van beperking. Het risico bestaat dat deze potentiële bezoekers het gewenste product niet kunnen vinden of dat ze bijdragen aan een aanzienlijk hoger bouncepercentage vanwege de ontoegankelijkheid van de website zelf.

Denk eens aan dat percentage: 20%!  Stel je voor dat je in je analyse ontdekt dat 20% van je bezoekers afhaakt in de sales funnel; dan zou je onmiddellijk actie ondernemen. Het feit dat misschien wel 20 procent van je bezoekers niet eens de kans krijgt om je funnel te betreden, zou minstens zo alarmerend moeten zijn.

 

Digitale toegankelijkheid: vergeet de ouderen niet!

Bij toegankelijkheid denken we maar al te vaak aan mensen met een aangeboren fysieke beperking, blinden en slechtzienden maar zij zijn zeker niet de enigen waarvoor digitale toegankelijkheid belangrijk is.

 21% van de bevolking in België is ouder dan 65 jaar. De 75-plussers is een snel groeiende groep online gebruikers.  (Bron: Vlaanderen.be) En niet te vergeten, deze doelgroep beschikt doorgaans over een grotere koopkracht in vergelijking met de voorgaande generatie. Hierdoor vormt ze een boeiende markt voor jouw dienst of product. Desalniettemin gaat het ouder worden vaak gepaard met fysieke beperkingen waardoor toegankelijkheid steeds belangrijker wordt:

Gezichtsvermogen

Als je ouder wordt neemt het gezichtsvermogen gelijdelijk af en dichtbij kijken wordt lastiger. Ook het aanpassen aan veranderende lichtsterktes en het onderscheiden van bepaalde kleuren kost meer moeite.

2 tips om het mensen met een beperkt zicht gemakkelijker te maken:

  • zorg voor voldoende grote fonts: op desktop minstens 12pt en op mobiel minstens 16pt met een voldoende kleurcontrast-ratio
  • iconen en symbolen: plaats een begeleidende tekst erbij en gebruik iconen enkel om iets te begrijpen. Niet puur voor decoratie.

Handvaardigheid

Als je ouder wordt heeft dit ook invloed op je handvaardigheid. Pijnlijke gewrichten, trillende handen en minder soepele vingers hebben invloed op de hand-oogcoördinatie en fijne motoriek.

Om het mensen met een beperkte fijne motoriek gemakkelijker te maken:

  • gebruik grote interactieve elementen met voldoende ruimte
  • bied meerdere mogelijkheden aan om iets te kunnen invoeren. bv. bij een datum kiezen niet enkel via een kalender geef ook de mogelijkheid om een datum te typen.

Geheugen

Boven de 65 jaar kan te maken krijgen met ouderdomsvergeetachtigheid.  Oudere online gebruikers vergeten dat ze een pagina of link al bezocht hebben en bezoeken deze opnieuw.  Belangrijk is dat een oudere vaak iets makkelijker herkent dan het zich herinnert.

  • Gebruik broodkruimels bovenaan de pagina
  • Zorg voor duidelijke pagina titels
  • De algemene navigatie moet goed zichtbaar, terugkerend en consistent zijn
  • Een bezochte link kan je van kleur of uiterlijk laten veranderen.

Informatie verwerken

Veel lezen via een scherm kan extra vermoeiend zijn voor een oudere gebruiker.  Gebruik daarom:

  • Korte paragrafen die makkelijk te scannen zijn
  • Eenvoudig en algemeen taalgebruik
  • Korte zinnen
  • Zo weinig mogelijk Engelse woorden of vakjargon

Digitale leercurve bij ouderen

Ouderen zijn niet opgegroeid met het internet. Wat voor veel jongere online gebruikers vanzelfsprekend is, is voor oudere gebruikers moeilijker te begrijpen.  Bij veel ouderen heerst er dan ook wat onzekerheid over hun digitale vaardigheden.  Als er iets mis gaat geven ze zich vaak zelf de schuld.

Een foutmelding kan ervoor zorgen dat een oudere gebruiker meteen stopt.  Een duidelijk omschreven en behulpzame foutmelding helpt de ouderen om door te gaan met hun handelingen.

  • Vraag alleen informatie als dat echt nodig is en leg uit waarom bepaalde gegevens nodig zijn
  • Laat een gebruiker zijn ingevoerde gegevens zien en ze ook beheren

Ouderen blijken gemotiveerder te zijn om online actief te worden als het aansluit bij hun interesses.  Voor velen heeft de Coronatijd duidelijk gemaakt dat de digitale wereld helpt om in contact blijven met de buitenwereld. Het is aan ons om de drempel voor deze ouderen dan ook te verlagen.

Als je website aan al de bovenstaande items voldoet zal je website al een stuk toegankelijker zijn. 

Enkele toegankelijkheidstips specifiek voor webshops:

  • Zorg ervoor dat de productfilter is voorzien van HTML-checkboxes/-radiobuttons met duidelijke namen. Zodat voorleessoftware deze ook kan lezen.
  • Zorg ervoor dat de titel van een product in een HTML-title staat, bijvoorbeeld een H1 of een H2.
  • Zorg ervoor dat de knop om het product toe te voegen (of te verwijderen) een duidelijke naam heeft en op een logische plek bij het product staat
  • Geef de klant ook een tekstuele terugkoppeling als er iets in het winkelmandje gelegd wordt. Op deze manier wordt dit ook door de voorleessoftware kenbaar gemaakt dat er iets aan het winkelmandje is toegevoegd.
  • Geef het visuele winkelmandje-icoon een beschrijvende linknaam, bijvoorbeeld ‘Winkelmandje’.
Tip: Wacht niet tot 2025, zorg dat je webshop nu al toegankelijk is! 

Lukt het niet om zelf uw webshop toegankelijk te maken? Neem gerust contact met ons op, dan bekijken we graag of we u kunnen helpen.