Beheer je de website voor je bedrijf? Deze skills zou je allemaal moeten bezitten.

Geschreven door Jente Kasprowski

1. Je moet kaas gegeten hebben van marketing

Of je het nu graag hoort of niet: een website beheren is marketing. Je moet weten hoe je een product of dienst aan de man moet brengen.

Je moet een antwoord kunnen geven op volgende vragen:

  • Wie zijn onze concurrenten?
  • Wie zijn onze klanten/bezoekers?
  • Welke rol speelt de website binnen de organisatie?
  • Wat is het doel van de website die ik beheer?
  • Waarom kiezen klanten voor onze dienst of ons product?

Denk bewust na over deze vragen, de antwoorden bepalen voor een groot deel mee hoe je strategie rond je website opgebouwd moet worden.

2. Content marketing heeft geen geheimen voor je

Een website zonder content is een lege doos. De inhoud van je website bepaalt voor het grootste deel je slaagkans.

Als webdesigner zeg ik het niet graag, maar met een lelijke website met de juiste content kan je meer resultaten boeken dan met een mooie website waar de invulling te wensen overlaat.

Om een goed content marketing plan op te stellen moet je weten wat je doelpubliek wil lezen.

Ga op zoek naar inhoud die je lezers informeert en waardevol is voor je lezers. Met welke problemen of angsten zit je doelpubliek? Stel ze vast en bied oplossingen aan via content.

Je moet weten welke teksten je moet voorzien om klanten voor je te winnen en over de streep te trekken. Het vertrouwen van een onbekende kan je winnen door belangeloos content te delen waar hij of zij echt iets aan heeft.

Content in vele vormen

Content komt in vele vormen. Een goede content marketeer weet dan ook in welk formaat zijn doelpubliek het liefst content consumeert. Ga verder dan enkel wat teksten op je website te schrijven. Bied content aan in allerlei vormen:

  • Blogposts
  • Video content
  • Ebooks
  • Whitepapers
  • Webinars
  • Case studies
  • Onderzoeksrapporten
  • Nieuwsbrieven

Goede content is een investering, maar kan jarenlang renderen.

3. Je moet kunnen schrijven

Veel inhoud op je website komt in de vorm van tekst. Als je een website goed wil beheren, moet je kunnen schrijven. En dan bedoel ik niet enkel artikels, maar ook titels, intro tekstjes, en call to actions op knoppen.

Voor je ook maar denkt aan content marketing moeten eerst de basisteksten van je website goed zitten.

Met tekst moet je mensen kunnen overtuigen, enkel door de juiste woorden op het scherm te toveren kan je mensen boeien en aanzetten tot de juiste actie.

4. Op de hoogte zijn van SEO

Zoekmachines, of laat ons zeggen Google, kunnen voor een groot aantal gratis bezoekers zorgen op 1 voorwaarde:

Je site moet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Wat moet je weten?

Om je site te optimaliseren voor zoekmachines moet je de basis van de werking zoekmachines kennen.

Zoekmachines rangschikken websites eenvoudig gezegd op basis van hun inhoud, relevantie en het aantal links van andere websites.

De algoritmes van zoekmachines zijn veel complexer dan dat natuurlijk, maar als je de basis al begrijpt, kom je al een heel eind.

Zorg voor goede content met de juiste keywords en zorg voor inkomende links. Als je hier hard aan werkt, doe je al beter dan een groot deel van je concurrentie.

Doe jezelf een plezier en google volgende keywords: Black hat seo, duplicate content seo, Google panda update, Google Pinguin update en leer hierover.

5. Je moet van bezoekers leads kunnen maken

Als je een website beheert mag je niet tevreden zijn met enkel bezoekers. Je moet deze bezoekers converteren naar leads.

Leadgeneratie zou een toptaak van je website moeten zijn.
Leads zijn bezoekers waarvan je een e-mailadres of andere contactgegevens hebt waarmee je in de toekomst deze persoon kan contacteren.

Een goede website heeft een duidelijke strategie om gegevens van bezoekers te verzamelen.
Bezoekers die niet converteren of waarvan je geen gegevens kan achterhalen zijn enkel leuk voor de algemene statistieken.

6. Leadnurturing

Nadat je gegevens van een bezoekers hebt verkregen, is het nog niet gedaan. Helemaal niet.
Nu moet komt de belangrijkste fase: Leadnurturing.

Vaak wordt deze fase over het hoofd gezien en gaat men ervan uit dat iemand die z’n gegevens achterlaat al klaar is om een aankoop te doen of een beslissing te nemen.

Dat is in de meeste gevallen niet waar.
Iedere bezoeker kan zich in een andere fase van het aankoopproces bevinden.

Een customer journey ziet er vaak uit als volgt:

Image Bron: http://analytics.blogspot.be

Voor ieder product of dienst is de customer journey uniek, doorgaans is de lengte van het aankoopproces recht evenredig met de prijs. Hoe duurder de aankoop, hoe langer de customer journey.

Over de aankoop van een paar schoenen denk je over het algemeen minder lang na dan over je nieuwe auto.

Iemand die zich nog in de awareness fase bevindt, is zich nog maar net bewust van zijn vraag en van jouw bestaan. In de meeste gevallen is hij nog niet klaar om te kopen.

Lead nurturing helpt personen door middel van de juiste informatie doorheen de hele customer journey tot aan de eventuele aankoop.

Iemand die een website beheert moet hierover nadenken!

7. E-mailmarketing

Eens je leads hebt en aan lead nurturing denkt, komt vrijwel onmiddellijk onze goede oude vriend e-mailmarketing om de hoek kijken.

Als je van je website een succes wil maken is e-mailmarketing een must. Iedere mail die naar je lijst verstuurd wordt, is een kans om je relatie met iedereen op die lijst te verbeteren.

Zorg voor mails die een meerwaarde zijn, ga je leads niet platbombarderen met “koop nu”-mails en je daarna afvragen waarom er niemand koopt.

De nieuwe e-mailmarketing moet bestaan uit e-mails die mensen graag lezen, mails die waardevolle informatie bevatten.

Tip: personaliseer je e-mailmarketing waar mogelijk! Stuur gerichte informatie naar segmenten van je mailinglijst. Een kledingshop kan bvb. best een aangepaste e-mail versturen op basis van geslacht. Mannenkleding naar de mannen, vrouwenkleding naar de vrouwen.

Zorg er voor dat je mailinglijst de nodige data bevat om deze segmenten te maken!

Leer ook zeker je publiek kennen en bekijk de statistieken van je mailings.

Waar klikt je doelpubliek op? Waar wordt niet op geklikt? Welke onderwerpen zorgen voor een hogere of lagere openrate?

Als je de basis van e-mailmarketing onder de knie hebt, is het zeker de moeite waard om e-mailautomation in te schakelen.

Door e-mails op te stellen die automatisch naar je adressen in je lijst worden gestuurd kan je een marketing machine bouwen die bijna vanzelf loopt. 

8. Adwords

Met Adwords ppc (pay per click) kan je betaalde advertenties op Google plaatsen.
Er bestaan nog andere ppc netwerken, maar als je begint met Adwords onder de knie te krijgen ben je al goed bezig.

Zorg ervoor dat je de interface van Adwords onder de knie hebt en ook weet hoe je je budget moet beheren. Je zou niet de eerste zijn die honderden euro’s spendeert aan nutteloze advertenties. Zet enkel in op keywords die een goede prijs per conversie hebben.

Adwords verdient een plaats in iedere evenwichtige internet strategie.

9. Je moet je weg kennen in Google Analytics

Je moet statistieken kunnen lezen en interpreteren. Als beheerder van een website moet je kunnen monitoren hoe goed je bezig bent.

Google Analytics is hier een uitstekende tool voor.

Maar ga verder dan enkel bezoekersaantallen bekijken. Als je enkel Google Analytics op je website hebt staan om te zien hoeveel bezoekers er op je website komen, mis je het potentieel van Google Analytics.

Het aantal bezoekers op je website is de beginnersmetric die op zich geen waarde heeft.

Stel doelen in in Google Analytics en meet wat je wil dat bezoekers doen op je website.

Analyseer de samenstelling en herkomst van je verkeer, welke pagina’s zijn populair, welke zijn net niet populair?

Leer trends spotten en bekijk of je vooruitgang of achteruitgang boekt tegenover vorige maand of vorig jaar.

Gebruik UTM-tags om de herkomst van je bezoekers beter in kaart te brengen en doe nog veel meer maar kijk aub verder dan gewoon het aantal bezoekers per dag! (Want dat klopt standaard toch vaak niet omwille van spambots en dergelijke)

Tip: Gebruik een referral spamfilter om je statistieken in Google Analytics accurater te maken zie: http://www.simoahava.com/spamfilter/

10. Kennis hebben van Social media

Als je een site wil promoten kan je niet om social media heen.

Facebook heeft een enorm bereik, alle lagen van de bevolking zijn op Facebook vertegenwoordigd en ook jouw doelpubliek zit op Facebook.

Niet ieder doelpubliek is even talrijk, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor ieder product of iedere dienst een publiek op Facebook te vinden is.

Of je je nu richt op 25-jarige mannen die geïnteresseerd zijn in motoren of op 55-jarige vrouwen met breien als hobby, op Facebook kan je ze bereiken.

Tip: Wanneer je je e-maillijst naar Facebook upload als custom audience, kan je meteen testen hoeveel van je doelgroep effectief op Facebook actief is.

Je kan eerst aan de slag gaan met je eigen Facebookpagina voor je bedrijf en gratis berichten plaatsen. Om een publiek op te bouwen op Facebook moet je actie ondernemen. Mensen uitnodigen om je pagina leuk te vinden, goede content delen, …

Als je meer uit Facebook wil halen kan je gaan betalen voor advertenties. Met Facebook advertenties kan je je bereik drastisch verhogen voor enkele euro’s per dag, verdiep je dus zeker in het advertentiebeheer van Facebook.

Andere social media zoals Twitter en LinkedIn kunnen ook interessant zijn, maar voor de meeste websites is het interessanter om eerst op Facebook te focussen.

11. Google tag manager

Google tag manager is geen must, maar wel handig als je actief bezig bent met je website. Via de Google tag manager kan je zonder tussenkomst van developers tags toevoegen aan je websites.

Tags zijn onzichtbare stukjes code die vaak voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Denk maar aan Facebook pixels, Adwords conversiepixels en dergelijke.

Het is handig als je zelf deze tags kan beheren zonder tussenkomst van een webdeveloper en Google tag manager biedt deze mogelijkheid.

12. Geduldig zijn

Een website en een publiek voor een website opbouwen is een werk van maanden en jaren, niet van uren en dagen.

Je bouwt aan iets, stap voor stap. Dit artikel is bijvoorbeeld weer een bouwsteen voor onze website zoals ieder artikel, iedere advertentie op Facebook, iedere inkomende link, iedere … noem maar op.

13. Enige technische kennis is mooi meegenomen

Als je echt nog tijd over hebt is het interessant om ook technisch op de hoogte te zijn van websites bouwen. Ik zeg niet dat je zelf hele website moet kunnen bouwen maar wat kennis van html en de mogelijkheden van programmeertalen is altijd een meerwaarde. Al is het maar om de meetings met je webbouwer beter te begrijpen en betere instructies te geven van wat je precies wil.

Conclusie

Om een website goed te beheren heb je toch wel wat kennis nodig.
Heb je bovenstaande kennis totaal niet en moet/wil je toch een website beheren?

Schaaf je kennis dan bij, leer bij over de dingen waar je nog niets van weet en blijf op de hoogte.

Heb je niet de mogelijkheid om zelf alles te leren, laat je dan bijstaan om je website goed te beheren. Wij bij Inventis maken niet alleen websites, we helpen je ook om er een succes van te maken. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bekijken.