Een voorbeeld van e-mailmarketing met een meerwaarde

Geschreven door Jente Kasprowski

Als online marketeer een adblocker gebruiken vind ik persoonlijk ook geen goed idee. Je ziet dan niet wat anderen doen. Maar dat is een andere kwestie, deze keer gaat het over e-mails.

In het verleden heb ik al eens wat kritiek geuit op de e-mailmarketing van A.S. Adventure, je weet wel die kledingwinkel die op een outdoor-winkel lijkt :).

Maar laatst hebben ze mij in positieve zin verbaasd en als het goed is mag het ook gezegd worden.

Ik kocht laatst een fleece in een fysieke winkel van A.S. Adventure, dus niet online, en enkele dagen later kreeg ik volgende e-mail:

Ik was aangenaam verrast door deze mail!

Geen platte promotiemail maar een e-mail met informatie die heel relevant was na mijn aankoop.

Wat doet A.S. Adventure hier goed?

  1. Ze combineren offline en online data
    Ik kocht de fleece in een fysieke winkel, maar hun systeem werd toch getriggerd om online een relatie met een klant op te bouwen
  2. De informatie is heel relevant
    Ik heb pas een fleece gekocht, ik ben 100% de doelgroep voor deze e-mail
  3. De informatie is niet louter commercieel
    Ze geven onderhoudstips, leren je het laagjes-principe, ...
  4. Het geeft de klant het gevoel dat ze de juiste keuze gemaakt hebben
    "Proficiat met de aankoop van je fleece, Jente!" De proficiat vind ik er net wat over en zou meer gepast zijn bij een grotere aankoop zoals een fiets of een auto. Maar door deze zin bevestigt A.S. Adventure wel dat ik een goede keuze heb gemaakt en dat geeft iedereen toch een goed gevoel, niet?

Wat kunnen we hieruit leren?

Probeer zo gericht mogelijk te e-mailen. Een e-mail na een aankoop met de juiste informatie komt de relatie met de koper ten goede en kan zonder te storen aanzetten tot een eventueel volgende aankoop.

Zit je zelf wat vast met e-mailmarketing? Bij Inventis helpen we klanten met het opstellen en versturen van duizenden e-mails per maand. Misschien kunnen wij je helpen met wat ideeën? Neem gerust contact met ons op