Er was eens ... ‘storytelling’, de nieuwe manier van ‘adverteren’.

Geschreven door Martijn Knoops & Jente Kasprowski

De dagen dat bedrijven met relatief weinig inspanning advertenties de wereld in stuurden en het doelpubliek hier massaal op reageerde, liggen ver achter ons. Wil je opvallen en de nodige aandacht krijgen dan ben je vandaag verplicht om met een goed verhaal te komen.

De mogelijkheden voor ons als gebruiker op het internet zijn de laatste jaren eindeloos geworden. We bepalen nu zelf wat we wel of niet willen zien, welke artikels we willen delen, …

Dit is allemaal héél leuk voor de gebruikers maar voor bedrijven betekent dit een serieuze strategiewijziging op het gebied van online marketing.

Vroeger was creativiteit niet nodig wanneer je een advertentie ontwikkelde. De woorden ‘Koop nu’, ‘2+1 gratis’, ‘Speciale aanbieding’ en ga zo maar door leverden waarschijnlijk ook voor jou het gewenste resultaat op.

Vandaag ligt dit helemaal anders. Mensen accepteren dit niet meer en denken nu twee keer na vooraleer ze beslissen om iets aan te kopen.

Platte reclame maken op de verschillende social media kanalen is al helemaal niet aan te raden! Gebruikers willen op deze platformen geen reclame maar wel interessante verhalen, meningen, … lezen.

Deze transformatie heeft ervoor gezorgd dat bedrijven zichzelf niet meer mogen zien als een merk maar wel als een ‘levend’ verhaal. Een verhaal waar steeds een nieuw interessant hoofdstuk voor wordt geschreven.

Kies als bedrijf dus voor een sterk verhaal. Vergeet even dat je zo veel mogelijk wil verkopen op korte tijd! Zorg ervoor dat mensen geboeid je verhaal lezen, je video bekijken, ...

Doe met andere woorden aan ‘storytelling’! Geef mensen een goed verhaal zonder hen direct iets te willen verkopen. Enkel op die manier zal je het nodige vertrouwen winnen en kan je een relatie opbouwen met je doelpubliek.

Nu je weet wat er bedoeld wordt met ‘storytelling’ ga ik je aan de hand van enkele voorbeelden uitleggen hoe je dit in de praktijk kunt toepassen:

Soorten verhalen

Er bestaan verschillende soorten verhalen waar je gebruik van kunt maken. Lees hieronder meer over het verschil tussen de soorten verhalen en leer waarom je voor een bepaald verhaal moet kiezen.

1. Deel iets gemeenschappelijk

Ken je publiek! Kies een onderwerp, iets waar jouw doelpubliek naar verlangt of absoluut nodig heeft om gelukkig te zijn.

De verhalen waar wij het meeste van houden, vertellen ons waar gewone mensen (zoals jij en ik) van houden, niet van houden en waar ze naar verlangen.

Denk bijvoorbeeld aan mythes. Verhalen die zoveel generaties later nog steeds bestaan! Dat zijn sterke verhalen.

Als je als merk een mythe kan creëren dan zal de aandacht voor jouw product of dienst vanzelf komen!

Wat je zeker moet onthouden!

Zoek een onderwerp, een waarheid waar jouw doelpubliek veel aandacht aan besteedt. Link dit onderwerp onrechtstreeks aan jouw product of dienst en schrijf hier een verhaal over.

Maak een goed verhaal in de vorm van een tekst of video op je website en breng een interessante boodschap aan je publiek!

Voorbeeld: creatieve video's

Wanneer we spreken over ‘storytelling’ via video’s kan je veel leren uit de video’s van Coca Cola en Nike.

Een goed voorbeeld zijn de marketingcampagnes van Coca Cola. Zij proberen via video’s op Youtube visueel weer te geven dat Coca Cola gedronken wordt met vrienden of familieleden in de buurt. (Dit is natuurlijk geen toeval.)

Het idee om gezellig samen te zitten in een appartement, huis of studio wordt duidelijk naar voren gebracht. Het flesje Coca Cola wordt m.a.w. voorgesteld als iets waar iedereen van geniet of naar verlangt. Je ziet enkel en alleen maar gelukkige mensen met een flesje Coca Cola in de hand op deze video!

Een ander goed voorbeeld kan je terugvinden bij Nike. Hun video’s op Youtube zetten mensen aan om te gaan sporten zonder hierbij reclame te maken over Nike.

Zij vermelden tijdens de video niets over Nike, enkel op het einde zie je het Nike logo kort passeren. De video is een soort van motivatievideo met bijpassende muziek die ervoor zorgt dat je zin krijgt om te sporten!

En om te sporten heb je natuurlijk goed materiaal nodig. Materiaal dat je bij Nike kan vinden ...

Zij brengen een kort maar sterk verhaal waar weinig mensen van gaan weg klikken.

2. Niet je product of dienst maar je doelpubliek is fantastisch

Niemand maar dan ook niemand wil een verhaal horen waarin dat de consument het met een probleem zit en jouw product of dienst de oplossing is!

Het traditionele ‘slachtoffer-held’ verhaal behoort definitief tot de verleden tijd.

Laat je verhaal rond je doelpubliek draaien en maak hen de ‘held’ van het verhaal.

Mensen kopen niet jouw product maar een betere versie van zichzelf! Ze verbeteren zichzelf door jouw product of dienst.

Wat je zeker moet onthouden!

Geef aan waarom jouw doelpubliek zo fantastisch is en wat er allemaal mogelijk is met jouw product of dienst.

Door niet constant te verwijzen naar je product of dienst lezen of bekijken mensen je verhaal zonder hierbij te denken dat ze naar reclame aan het kijken zijn.

Voorbeeld: marketing van een ander niveau

Denk als voorbeeld aan de campagnes van Red Bull: ‘Red Bull geeft je vleugels’. Alle marketingcampagnes zijn rond deze slogan opgebouwd.

In hun video’s en verhalen wordt duidelijk dat hun consumenten niet twijfelen en er vol voor willen gaan, vol energie (zij zijn de helden van het verhaal). Een positieve zaak waar iedereen zich mee wil associëren!

Denk maar aan de parachutesprong van Felix Baumgartner uit de ruimte! Het verhaal dat Red Bull hiervoor uitschreef was van een zéér hoog niveau. De beleving die zij creëerde bij hun doelpubliek was enorm!

3. Leg emotie in je verhaal

Leg emotie in je verhaal zodat lezers of kijkers zich betrokken voelen. Ze moeten een bepaalde empathie hebben met de hoofdfiguur uit het verhaal.

Kies voor thema’s die mensen nauw aan het hart liggen. Enkel op deze manier krijg je het beste effect.

Wat je zeker moet onthouden!

Wanneer je spreekt over emotie gaat het vaak over mensen, dieren of het leed in de wereld.

Voorbeeld: emotionele video's

In het onderstaande voorbeeld zie je dat het vertellen van een goed verhaal wel degelijk voor de nodige emotie bij de kijkers kan zorgen. Deze video werd gemaakt door een organisatie die geld inzamelt om daklozen verder te helpen met hun leven.

Een ander goed voorbeeld vind je terug bij een verzekeringsbedrijf uit Thailand. MetLife is één van de grootste bedrijven in de wereld op het gebied van verzekeringen.

In hun ‘reclame’ video’s op Youtube proberen zij een gevoelige snaar te raken bij de kijkers. Door een emotioneel verhaal te tonen, behouden ze simpelweg de aandacht van de kijker!

Iets wat blijft hangen bij het grote publiek!

Dit zijn natuurlijk extreem goede voorbeelden die helaas enkel voor de grote budgetten op aarde bereikbaar zijn maar met kleinere budgetten kan je zeker een mooi verhaal vertellen. Zorg er voor dat je verhaal in iedere vorm van communicatie terugkomt en herkenbaar is.

4. Schrijf en leef je verhaal

Om betere verhalen te schrijven, moeten bedrijven/merken ook betere verhalen ‘zijn’.

Wanneer je mensen het gevoel geeft dat zij de held zijn (en niet het merk), zal dit zorgen voor een hoger verwachtingspatroon waar ook jij als bedrijf aan moet voldoen.

Kan jij niet aan de verwachtingen voldoen dan zal de teleurstelling groot zijn bij je doelpubliek. Je mythe die je tot dan in stand hebt gehouden zal verdwijnen.

Vertel dus niet alleen sterke verhalen maar voer deze ook uit!

Onthoud vooral dit: Goede bedrijven zijn goede ‘storytellers’. Geweldige bedrijven zijn goede ‘storydoers’.

Maar hoe doe je dit nu voor jouw website?

Zoek de antwoorden op de onderstaande vragen en krijg een stappenplan waar je direct mee aan de slag kan.

  1. Wie wil ik bereiken? Welke doelgroep wil ik bereiken?
    • Stem de inhoud of het onderwerp van je verhaal af op je doelpubliek
  2. Welke onderwerpen (niet jouw product of dienst) zijn interessant voor mijn doelpubliek?
    • Zorg ervoor dat je iets kiest waarvan je lezers ‘s nachts wakker liggen, iets wat hen bezig houdt in hun leefwereld
    • Je lezers moeten blijven lezen en niet na de 1e alinea afhaken...
  3. Hoe kan ik deze onderwerpen omzetten in informatieve, nuttige of amusementsverhalen?
    • Kies voor de juiste woorden, probeer zo actief mogelijk te vertellen
    • Maak verhalen deelbaar
    • Maak gebruik van een aantal visuele effecten in de vorm van foto’s of video’s
  4. Hoe kan ik mijn bedrijfsfilosofie verwerken in mijn verhaal?
    • Creëer een sfeer rond het verhaal
  5. Kies het soort verhaal dat je wil brengen!

De antwoorden op deze 5 vragen zijn cruciaal voor het schrijven van een goed verhaal. Ga niet te snel te werk en kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Enkel op die manier ga je beter begrijpen wat jouw doelpubliek verwacht en hoe je hier op in kan spelen.

Kies niet voor ‘platte’ reclame maar kies voor een verhaal met inhoud!

Voorbeeld: Hoe hebben we dit voor Blabloom.com toegepast?

Bij Blabloom.com vertellen we tussen de lijnen door het verhaal van Annelies en Kim. 2 ervaren moeders die tijdens de eerste jaren van hun moederschap op zoek waren naar kinderproducten die het waard waren om voor hun kinderen te gebruiken.

Annelies en Kim zijn als het ware de hoofdrolspelers in het verhaal en doorheen verschillende artikels/blogposts en e-mails vertellen zij hun verhaal. 

Ze kwamen problemen tegen zoals rode billetjes, slecht speelgoed, slechte slapers, vroeger vogels, ... Kortom alle problemen waarmee bijna alle moeders te kampen hebben. 

Door deze verhalen te vertellen raken we bij het doelpubliek (jonge moeders) een gevoelige snaar en maken we een connectie. Samen dezelfde problemen overwinnen schept een band!

Blabloom vertelt om die reden doorheen heel de communicatie het verhaal van 2 jonge moeders op zoek naar producten die hun kind beter maken.

Conclusie

Mensen zijn op zoek naar producten, merken, bedrijven, … die loyaal zijn met hun doelpubliek. De beste manier om mensen te overtuigen van je loyaliteit is degene beschreven in deze blogpost.

Het schrijven van een sterk verhaal vraagt een zekere creativiteit. Op het internet vind je vele boeken en tips terug die leren hoe je een sterk verhaal schrijft en dus aan ‘storytelling’ doet.

De beste manier om dit te leren, is gewoon door het zelf te doen. Door te experimenteren, te analyseren en aan te passen zal je veel bijleren en uiteindelijk tot een goed resultaat komen.

Maak hier dus tijd voor vrij en schrijf je eigen verhaal! Wij bij Inventis zijn benieuwd naar het resultaat!