Onze handleiding om de beste betalingsprovider te kiezen voor jouw webshop!

Geschreven door Olivier Janssen

Wil je een nieuwe webshop lanceren of ben je van plan om de werking van je huidige e-commerce platform onder de loep te nemen? Dan zal je zeker ook geconfronteerd worden met de keuze tussen verschillende betalingsproviders. Een betalingsprovider of payment service provider (PSP) staat namelijk in voor de afhandeling van betalingen via verschillende betaalmogelijkheden, zoals Bancontact, bankoverschrijving, creditcardbetaling, betalingen per mobiele telefoon,… Omdat dit een cruciaal aspect is van elke winkel, is het belangrijk om hierin een juiste keuze te maken.

Met o.a. Wordline, Mollie, Pay.nl, MultiSafePay, Adyen, … zijn er tal van bekende spelers op de markt, elk met een uitgebreid arsenaal aan mogelijkheden. Zeker als je ze onderling wil vergelijken, dan is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer zal zien. Er zijn een namelijk heel veel factoren waarmee je rekening moet houden om de meest geschikte betalingsprovider te kiezen voor jouw winkel. Deze keuze kan een aanzienlijke impact hebben op het succes van jouw bedrijf, maar zeker ook op de kosten die je maandelijks moet afdragen, dus is het belangrijk om de tijd te nemen om verschillende PSP's (Payment Service Provider) onder de loep te nemen om de juiste match te vinden. In dit artikel proberen we je bij deze zoektocht te helpen met concrete 10 tips.

1. Kies een PSP die je het leven eenvoudiger maakt

Een belangrijk verschil tussen de verschillende PSP’s is gebaseerd op het soort van taken die ze (mogen) verrichten in de transactieketen. Aan het ene kant vind je gateway providers. die enkel maar de technische link voorzien tussen je winkel en één bepaalde betaaloplossing. In dit geval moet je per betaaloplossing nog bijkomend een apart contract afsluiten met een dienstverlener zoals bv. Visa, Mastercard, Maestro, Bancontact, IDEAL, UnionPay… om betalingen te kunnen ontvangen.

Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook Full Service PSP’s. Naast het technische aspect zijn ze ook verantwoordelijk voor de financiële verwerking van transacties. Via een Full Service PSP kan je ook één contract afsluiten voor meerdere betaalmethoden, wat een hele administratieve vereenvoudiging met zich meebrengt. Ze bieden daarboven ook heel wat bijkomende diensten en integraties aan waarmee je je winkel kan boosten (zoals bv. conversie optimalisatie en integraties met boekhoudpakketten).

Een Full Service PSP is vaak duurder dan te werken met één of meerdere gateway providers. Maar omdat een Full Service PSP simpelweg een meer complete oplossing bieden voor uw webshop, is dit de meerprijs volgens ons meer dan waard

2. Kies een PSP die jouw doelpubliek begrijpt

Een andere belangrijke factor om mee rekening te houden is het actiegebied van de PSP. Enerzijds zijn er PSP’s die zich richten op een paar Europese landen, anderzijds er zijn ook grote globale spelers. Een PSP moet steeds gelicentieerd zijn door de lokale financiële toezichthouder om transacties te mogen verwerken in een bepaald land. Heb je dus vestigingen in meerdere landen dan moet je hier dus ook rekening mee houden. Werk je echter enkel online dan zullen vooral de aangeboden betalingsmethoden de belangrijkste factor zijn die jouw keuze zal bepalen.

Betalingsvoorkeuren van klanten zijn heel erg regio gebonden. En zelfs in regio’s die dicht bij elkaar liggen, kunnen er soms grote verschillen zijn. Daarom toets je best ook af of het aanbod van de PSP overeenstemt met de belangrijkste betaalmethoden van de landen of regio’s waarop je je focust. Heb je bijvoorbeeld een webshop die zich richt op een internationaal publiek dan denk je best ook aan een PSP die een voordelige currency conversion aanbiedt, om zo klanten van buiten de eurozone de mogelijkheid te geven om in hun eigen valuta af te rekenen.

Overweeg ten slotte ook zeker de ervaring die de PSP kan voorleggen. De beste betalingsprovider voor jouw webshop heeft reeds een aantal interessante cases op zijn naam staan in de sector waar jij ook actief in bent. Ook tussen verschillende sectoren kunnen er soms significante verschillen zijn in betaalvoorkeuren en andere specifieke klantbehoeften. Informeer dus zeker ook bij de kandidaat PSP of ze hun expertise kunnen aantonen met marktspecifieke statistieken.

3. Selecteer een PSP met de juiste focus

PSP’s vandaag hebben vaak een uitgesproken focus op card-present of card-non-present transacties. Kort samengevat gaat dit over enerzijds fysiek met een kaart betalen in een winkel en anderzijds online een betaling afronden. Door de snel evoluerende markt lijken meer PSP’s echter meer en meer te streven naar een volledig omnichannel aanbod, d.w.z dat zowel online betalingen als terminalbetalingen op één betalingsplatform kunnen worden aangeboden.

Op het moment van schrijven van dit artikel is het duidelijk dat bepaalde PSP’s hierin verder staan dan anderen. Heb je uitbreidingsplannen om naast je webshop ook één of meerdere fysieke winkels te openen dan kan het aan te raden zijn om voor een PSP te kiezen die een duidelijk omnichannel verhaal heeft. Een belangrijk element hierbij om rekening te houden is het vermogen van de provider om zijn diensten gemakkelijk te schalen om aan jouw veranderende behoeften te voldoen. Vraag dus zeker ook advies aan de PSP hoe ze je hierin kunnen ondersteunen.

Het is zeker geen must om met een PSP te werken die beide aanbiedt, maar al je betalingen onder één dak onderbrengen zorgt wel voor extra comfort en gemoedsrust. Omdat veel firma’s al sneller uitblinken in het ene of het andere, is het vooral belangrijk een PSP te kiezen die het beste jouw kernactiviteiten ondersteunt.

4. Bied voldoende betalingsmethoden aan

Er zijn heel wat verschillende betaalmogelijkheden op de markt om een bestelling af te rekenen, maar welke betaalmethodes moet je dan juist aanbieden aan jouw klanten? In 2022 waren de meest gebruikte online betalingsmethoden voor België en Nederland respectievelijk Bancontact en IDEAL waarbij je met je debetkaart kan afrekenen. Ook betalen met krediet kaart en Paypal blijft erg populair. Het dan ook niet verwonderlijk dat je de bovenvermelde betalingsmethodes haast bij alle PSP’s terugvindt.

Hieronder vermelden we nog een aantal andere populaire betaalmethoden die interessant kunnen zijn om aan te bieden.

Verkoop je producten die met maaltijd, eco- of consumptiecheques betaald kunnen worden? Dan is dit mogelijks ook een factor waar je rekening mee moet houden. In België worden deze cheques uitgegeven door Sodexo, Edenred en Monizze. Op de meeste betaalterminals wordt dit ondersteund en een aantal PSP’s voorzien ook al de mogelijkheid om online hiermee te kunnen betalen.

Buy Now Pay Later is een betalingsmethode met een financiering op korte termijn, waar de krediet- en frauderisico’s van de winkelier worden overgenomen door de aanbieder van de betaalmethode. Klarna is momenteel hier de grootste speler in Europa, maar

Een digital wallet is een stukje software waar je de digitale versies van debet-, creditkaarten en vouchers kunt opslaan. PayPal is hier grotespeler, maar je er momenteel enkel nog online mee betalen. Wallets zoals Apple Pay & Google Pay hebben daarentegen het voordeel dat het momenteel hiermee wel mogelijk is om te betalen aan een betaalterminal, als die de wallet in kwestie ondersteunt tenminste.

Als terugkerende betalingen een belangrijk deel uitmaken van jouw business model, dan dan kijk je best ook naar de recurring payment oplossingen die de PSP hierin voorstelt.

Ben je startende onderneming en zoek je een low-cost manier om betalingen te innen zonder integratie met je webshop of kassa dan kan het voor jou interessant zijn om het Pay by link aanbod van de PSP te bekijken.

Ten slotte, als je zelf nog geen goed beeld hebt van welke betaalmethoden jij moet aanbieden, vraag dan zeker hierin ook advies aan de kandidaat PSP voor jouw specifieke case.

5. Kies een PSP die je omzet kan verhogen

Er zijn heel wat verschillende betaalmogelijkheden op de markt om een bestelling af te rekenen, maar welke betaalmethodes moet je dan juist aanbieden aan jouw klanten? In 2022 waren de meest gebruikte online betalingsmethoden voor België en Nederland respectievelijk Bancontact en IDEAL waarbij je met je debetkaart kan afrekenen. Ook betalen met krediet kaart en Paypal blijft erg populair. Het dan ook niet verwonderlijk dat je de bovenvermelde betalingsmethodes haast bij alle PSP’s terugvindt.

Hieronder vermelden we nog een aantal andere populaire betaalmethoden die interessant kunnen zijn om aan te bieden.

Verkoop je producten die met maaltijd, eco- of consumptiecheques betaald kunnen worden? Dan is dit mogelijks ook een factor waar je rekening mee moet houden. In België worden deze cheques uitgegeven door Sodexo, Edenred en Monizze. Op de meeste betaalterminals wordt dit ondersteund en een aantal PSP’s voorzien ook al de mogelijkheid om online hiermee te kunnen betalen.

Buy Now Pay Later is een betalingsmethode met een financiering op korte termijn, waar de krediet- en frauderisico’s van de winkelier worden overgenomen door de aanbieder van de betaalmethode. Klarna is momenteel hier de grootste speler in Europa, maar

Een digital wallet is een stukje software waar je de digitale versies van debet-, creditkaarten en vouchers kunt opslaan. PayPal is hier grotespeler, maar je er momenteel enkel nog online mee betalen. Wallets zoals Apple Pay & Google Pay hebben daarentegen het voordeel dat het momenteel hiermee wel mogelijk is om te betalen aan een betaalterminal, als die de wallet in kwestie ondersteunt tenminste.

Als terugkerende betalingen een belangrijk deel uitmaken van jouw business model, dan dan kijk je best ook naar de recurring payment oplossingen die de PSP hierin voorstelt.

Ben je startende onderneming en zoek je een low-cost manier om betalingen te innen zonder integratie met je webshop of kassa dan kan het voor jou interessant zijn om het Pay by link aanbod van de PSP te bekijken.

Ten slotte, als je zelf nog geen goed beeld hebt van welke betaalmethoden jij moet aanbieden, vraag dan zeker hierin ook advies aan de kandidaat PSP voor jouw specifieke case.

6. Ga voor een PSP met een geschikte technische oplossing

De manier waarop jouw winkel betalingen accepteert, heeft een grote invloed op de algemene klantervaring. Zowel online als in een fysiek verkooppunt is het dus cruciaal dat het betalingsproces zo naadloos mogelijk verloopt. Daarom is het van belang dat je de verschillende opties bekijkt waarop je je kassasysteem of webshop kan integreren met het betalingsplatform van de PSP. Er bestaan hier verschillende oplossingen voor, gaande van simpel en onpersoonlijk tot complex en op maat.

Hosted betalingen is een integratie waarbij de klant de betaling volledig via een externe betalingspartner afrondt. Deze oplossing is goedkoop en gemakkelijk te implementeren maar heeft weinig tot geen personalisatie mogelijkheden. Gebruik je een populair e-commerce platform, dan is de kans groot dat de PSP’s hiervoor reeds plugins aanbiedt die relatief makkelijk te installeren zijn. De personalisatie mogelijkheden hierbij kunnen tussen de verschillende plugins onderling sterk verschillen. Heb je bovendien ook één of meerdere fysieke verkooppunten vergeet dan niet om te bekijken of er voor jouw kassasysteem een kant-en-klare oplossing bestaat.

Heb je een volledig op maat ontwikkelde webshop en/of kassa dan is de technologie waarmee je webshop is gebouwd de belangrijkste factor. Een goed documentatie gecombineerd met een goede technische ondersteuning verzekert immers een vlotte implementatie. Ga na of de kandidaat PSP een SDK of een goed gedocumenteerde API beschikbaar stelt voor jouw situatie en laat deze onder de loep nemen door het development team van je website. Door een integratie op maat te maken heb je veel meer controle over het design en het verloop van de checkout, maar zal het heel wat programmeerwerk vereisen om alles op punt te krijgen.

Om de bedrijfscontinuïteit van jouw winkel te verzekeren is het ook belangrijk dat er na de integratie een goede technische ondersteuning verzekerd wordt Vraag bij de kandidaat PSP na welke ondersteuning en garanties men aanbiedt indien er zich gedurende de looptijd van het contract problemen zouden voordoen.

7. Kies een PSP die het beste voorstel doet

Een goed voorstel houdt rekening met alle bovengenoemde punten. Maar voor de meeste onder jullie zal de totale prijs die je maandelijks aan de PSP moet betalen het meest doorslaggevende element zijn .

De pricing models van de verschillende spelers die op de markt te vinden zijn soms complex en de pakketten die men aanbiedt zijn vaak moeilijk met elkaar te vergelijken.

Wat betreft de vaste maandelijkse kosten kunnen er al heel wat verschillen zijn. Bepaalde PSP’s rekenen bijvoorbeeld eenmalige setup kosten aan voor de activatie van hun diensten, en anderen niet. Enkele PSP’s maken pakketten met inbegrepen services en transactiebundels, terwijl de anderen alles à la carte aanbieden.

Maar het belangrijkste en ook het meest complexe element van de offerte zijn zonder twijfel de transactionele kosten. De prijs die je per transactie bepaalt kan namelijk uit verschillende componenten opgebouwd zijn die dan ook nog eens afhankelijk kunnen zijn van bepaalde voorwaarden.

Transactionele en incidentele kosten

Een PSP zal steeds een vast tarief per transactie aanrekenen, de zogenaamde acquirer fee. De prijs die PSP’s hiervoor aanrekenen wordt vaak bepaald aan de hand van het volume aan maandelijkse transacties of de effectieve omzet die je realiseert met één bepaalde betaalmethode.

Daarnaast zijn er ook nog de verwerkingskosten die vaak afhangen van een specifieke betaalmethode. Deze processing fee kan uit een vaste kost en/of een variabel gedeelte bestaan. De PSP kan het tarief ofwel volledig zelf bepalen ofwel laten afhangen van de kosten van het kaartnetwerk. Voor bepaalde betaalmethoden wordt het grootste deel van de prijs van de processing fee bepaald door de uitgever van de kaart. Indien de PSP deze kosten integraal doorrekent aan jou dan noemt men dit het interchange prijs model. Het kaartnetwerk zelf laat op hun beurt hun tarieven steeds ook afhangen van een aantal variabelen.

Mastercard en Visa zetten bijvoorbeeld hun prijs op basis van de regio, de betaalmethode, het type kaart én card-present/card-non-present transacties. Omdat bij het interchange model de PSP’s steeds de prijszetting van het kaartnetwerk volgen, is het van belang om steeds de juiste actuele informatie op te vragen bij de PSP m.b.t. de kosten per betaalmethode voor elke mogelijke situatie.

Andere mogelijke kosten, zoals bijvoorbeeld een pay out fee, kunnen dan weer afhangen van de frequentie dat je wenst dat PSP de gelden aan jou overmaakt en het risico profiel dat de PSP van jouw winkel heeft opgesteld. Pricing voor andere incidentele kosten zoals bv. chargeback kosten hangen vooral af van de gebruikte betaalmethode. Omdat deze kosten veel minder vaak voorkomen, zal de impact hiervan ook op jouw afrekening niet zo groot zijn als de transactie kosten.

Veranderen van PSP is hopelijk niet iets wat je vaak wil doen, zeker als je investeert in een integratie op maat. Daarom is het belangrijk om ook aandacht te schenken aan mogelijke verbrekingskosten die vermeld worden in het contract.

De verschillende prijsmodellen en voorwaarden zorgen ervoor dat het geen evidentie is om een goede vergelijking te maken tussen verschillende PSP’s. Een transparante prijszetting is volgens ons in ieder geval zeker een pluspunt, al is het maar om toekomstige discussies te vermijden. Daarom is het interessant om een prijssimulatie op te vragen per betaalmethode. Vraag daarbij op voorhand duidelijk welke gegevens je moet aanleveren om een correcte prijs simulatie te laten maken.

Indien je ook voor jouw fysieke winkel een betaaloplossing wenst, vergelijk dan zeker ook het aanbod van betaalterminal toestellen. Wat het beste toestel voor jou is, hangt af van jouw specifieke situatie. Staat de terminal bijvoorbeeld op een vaste plaats in jouw winkel of moet deze mobiel ingezet kunnen worden, is het mogelijk om via wifi te verbinden of moet het apparaat ook van het mobiele datanetwerk gebruik kunnen maken. Heb je een ingebouwde printer nodig om de betaalbon af te drukken of werk je met een netwerk bonnenprinter?

Hoewel het misschien evident lijkt om voor de ​​aanbieder te kiezen die de laagste tarieven aanbiedt, is het vooral om stil te staan bij het totaalpakket aan diensten die de PSP aanbiedt. Om deze goed met elkaar te kunnen vergelijken vraag je dus best een gepersonaliseerd voorstel aan bij een aantal PSP’s die aan jouw voorwaarden voldoen.

Door deze 7 tips te overwegen, vind je beslist de meest geschikte betalingsprovider voor jouw webshop. Neem de tijd om de opties te vergelijken en kies verstandig om het succes van je bedrijf te bevorderen.

Bij Inventis maakten we reeds deze oefening vergeleken we het aanbod van een aantal omnichannel betaalproviders

 MolliePAY.NLAYDENMULTISAFEPAYWORLDLINEBUCKAROO
ProfielNederlandse PSP met focus op e-commerceNederlandse PSP met omnichannel aanbodNederlandse PSP die globaal aanwezig is in zowat alle sectoren Nederlandse PSP met een focus op e-commerceFranse PSP die globaal actief is met een focus op Point of Sale transacties Nederlandse PSP met focus op e-commerce 
Landen ActiefEER-landenEU-landenGlobaalNL, BE, FR, DE, ES, IT, AT, NO, DK, FI, PL, CH, UKGlobaalNL, BE, FR, DE, GB, ES, IT, AT, PT, FI)
SectorenRetail, events, mobiliteitRetail, food & beverageAlle sectorenRetail, food & beverageAlle sectorenRetail food & beverage,, mobiliteit
Pricing✭✭✭✭✩✭✭✭✭✩✭✩✩✩✩✭✭✭✭✭✭✭✩✩✩✭✭✩✩✩
E-commerce aanbod (BE)✭✭✭✭✭✭✭✭✭✩✭✭✭✭✩✭✭✭✭✩✭✭✭✩✩✭✭✭✩✩
POS aanbod (BE)✭✭✭✩✩✭✭✭✩✩✭✭✭✩✩✭✭✭✭✩✭✭✭✩✩✩✩✩✩✩ *
Extra Services✭✭✭✭✩✭✭✭✩✩✭✭✭✭✩✭✭✭✩✩✭✭✭✩✩✭✭✩✩✩
     * Geen gegevens voor België

Welke payment provider raden we bij Inventis aan? 

We raden onze klanten steeds aan om eens naar Mollie te kijken bij de keuze van een betaalprovider.

Waarom?

Brede selectie van betaalmethoden:

Mollie ondersteunt een uitgebreid scala aan betaalmethoden, waaronder creditcards, iDEAL, PayPal, Bancontact, SEPA-incasso's, SOFORT Banking, en meer.
Door verschillende betaalmethoden aan te bieden, kan een webshop zijn klanten een brede keuze bieden en hun bereik vergroten.

Betrouwbaarheid:

Met een robuuste infrastructuur verwerkt Mollie miljoenen transacties per jaar met minimale uitvaltijd.

Transparante prijzen:

Geen verborgen kosten, klanten betalen alleen voor de verwerkte transacties.

Gebruiksgemak:

De integratie van Mollie in onze webshops is soepel en gebruiksvriendelijk, zowel voor ons team als voor onze klanten.

We zetten ons altijd in voor het beste voor onze klanten en daarom zijn we overtuigd van de kracht van Mollie.

Met welke betalingsprovider werk jij? En wat is het voordeel om voor die partij te kiezen?