4 tips om meta descriptions te schrijven die goed scoren in Google

Geschreven door Jan Raedschelders

SEO of zoekmachine optimalisatie is altijd een riskant onderwerp. Google heeft namelijk de neiging om op regelmatige basis haar algoritme aan te passen, met het gevolg dat de SEO regels ook continu veranderen. Al wil dat niet zeggen dat al je SEO inspanningen een verloren zaak zijn. Van sommige optimalisaties is namelijk geweten dat ze ook op lange termijn zullen lonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het regelmatig toevoegen en updaten van content en het gebruiken van de juiste keywords, om zo hoger in de zoekresultaten van Google te kunnen verschijnen.

Maar wist je al dat meta descriptions ook enorm belangrijk zijn voor je SEO?

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand enorm veel moeite heeft gedaan om zijn website te optimaliseren voor Google, maar uiteindelijk toch geen kliks krijgt. Vaak is de reden hiervoor dat de metabeschrijving over het hoofd werd gezien. In dit artikel geven we je dan ook wat meer uitleg over wat meta descriptions zijn en vertellen we je hoe je de beste meta descriptions schrijft, zodat je websiteverkeer toeneemt en je hoger scoort in Google.

Wat is een meta description?

Vooraleer we je tips geven over hoe je de beste meta descriptions kan schrijven, beginnen we best eerst met de belangrijkste vraag: wat zijn metabeschrijvingen nu juist? Een metabeschrijving is een stukje tekst dat meer uitleg geeft over de content op een bepaalde webpagina. Een soort van samenvatting van die webpagina, dus. De meta description is niet zichtbaar op je webpagina zelf, maar is vooral belangrijk in zoekmachines als Google. 

Wanneer je namelijk naar iets zoekt in Google, dan krijg je in de zoekresultaten telkens een titel, een URL en een korte omschrijving van een website te zien: de meta description. Vaak genereert Google die metabeschrijving zelf op basis van wat de zoekmachine op je site kan vinden, maar daarnaast kan je ook zelf een metabeschrijving invoeren.

Alleen: hoe vindt Google deze tekst nu als hij niet zichtbaar is op je webpagina zelf? Simpel. De metagegevens - waaronder de titel, de URL en de meta-omschrijving - worden verwerkt in de HTML van de pagina. Door de tekst als meta te taggen, weet Google waarvoor ze gebruikt mag worden.Bij ons ziet de metabeschrijving in de HTML er bijvoorbeeld als volgt uit:

In Google ziet het er zo uit:

Maar daarnaast kan je bij heel wat websites de metagegevens ook gewoon invoeren via een handige SEO plug-in:

Elke pagina van elke website heeft wel de mogelijkheid om metagegevens te delen met Google, wat wil zeggen dat je dus ook voor elke webpagina de metadata kan optimaliseren.

Waarom zijn meta descriptions nu zo belangrijk?

Oké, je kan dus metagegevens invoeren voor elke pagina op je website, maar waarom zijn ze nu zo belangrijk? De reden is simpel. Door ze te optimaliseren, kunnen ze je helpen om hoger in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Een kleine kanttekening: niet alle elementen van je metadata zullen je SEO gaan beïnvloeden, ondanks dat veel mensen dat wel denken. Bij je metagegevens kan je bijvoorbeeld ook de meta keyword tag opnemen. Vroeger gebruikten sluwe marketeers die keyword tag om de HTML van een website vol te proppen met alle mogelijke sleutelwoorden die de webpagina beter konden doen scoren in Google. Daarom besloot Google om de keyword tag niet meer mee te tellen in de ranking score.

Maar dat wil dus niet zeggen dat de andere elementen van je metadata er niet toe doen. Zo zijn de URL, de titel en de description tag wel degelijk belangrijk voor Google. Waarom? Door de description tag in te vullen, kan je duidelijk maken aan de gebruikers van Google waarover jouw webpagina gaat. Anders gezegd: je metabeschrijving helpt gebruikers om te beslissen of het zoekresultaat overeenstemt met datgene waarnaar ze op zoek zijn. Wanneer je een interessante titel, een duidelijke URL en een aantrekkelijke omschrijving hebt die gebruikers vertellen dat jouw webpagina hun vraag kan beantwoorden, dan zal je click-through rate toenemen.

Google hecht op zijn beurt heel veel belang aan gebruikservaring en is erg benieuwd hoe waardevol jouw website is.

Wanneer je dus een goede meta-omschrijving schrijft die duidelijk vertelt wat mensen mogen verwachten op jouw pagina en die mensen uitnodigt om te klikken, dan ziet Google dat als een teken dat jouw website een goede gebruikservaring biedt. Hierdoor zal jouw website op zijn beurt hoger in Google gaan scoren.

Samengevat: wanneer je de metabeschrijving van een webpagina optimaliseert, kan je het doorklikpercentage verhogen. En die doorklikpercentages worden dus door Google gebruikt om te bepalen welke ranking je krijgt in de zoekresultaten.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw meta-omschrijving mensen daadwerkelijk gaat overtuigen om te klikken? Wij geven je 4 tips:

1. Focus niet te hard op het aantal tekens

Metabeschijvingen zijn korte stukjes tekst en bestaan dan ook uit een beperkt aantal tekens die daadwerkelijk in Google gaan verschijnen. Heel wat mensen hebben de neiging om zich krampachtig vast te houden aan deze tekenlimiet. Staar je hier niet blind op. Zoals we hierboven al eens aanhaalden, vindt Google het wel leuk om regelmatig de kaarten eens door elkaar te schudden.

Zo bedroeg vroeger het aantal tekens voor een metabeschrijving 160, waarna Google de tekenlimiet een tijdlang verdubbelde naar 300, om hem dan weer te verlagen naar 160. De kans is dus groot dat Google deze limiet binnen de kortste keren opnieuw gaat aanpassen.

Op het internet circuleren heel wat artikels die proberen te analyseren wat deze veranderingen betekenen voor SEO. Maar door je enkel hierop te focussen, verlies je net het punt van SEO uit het oog: je content optimaliseren, om je gebruikers zo de beste ervaring te bieden. En om dat punt wat kracht bij te zetten, deed ook SEMRush onderzoek naar het belang van de tekenlimiet.

Tijdens hun onderzoek botsten ze al snel op verrassende resultaten. Ze vonden namelijk dat metabeschrijvingen die de tekenlimiet overschreden - en dus in het midden van een zin afgebroken werden - vaak beter scoorden en bijgevolg een hogere ranking kregen in Google. De meta descriptions die zich braaf hielden aan het maximum aantal tekens, scoorden dus niet per se beter.

De boodschap is duidelijk: de gebruikservaring primeert altijd. Zolang je de content op je pagina dus correct en interessant voorstelt, zit je op het juiste spoor. En dat brengt ons meteen bij het volgende punt:

2. Wees interessant

Het klinkt misschien logisch, maar toch lijken heel wat metabeschrijvingen net bij dit punt de mist in te gaan. Meta descriptions die er niet in slagen om de interesse van de gebruiker op te wekken, zullen niet veel kliks opleveren. En dat is uiteraard niet wat we willen hebben. Maar hoe kan je nu interessant zijn en mensen overtuigen om te klikken?

Benadruk de voordelen

Een meta description is de ideale plek om te benadrukken welke voordelen of oplossingen jouw webpagina de bezoeker te bieden heeft. Dat kan gaan om speciale kortingen of promoties, maar ook over het feit dat jouw webpagina hét antwoord op een bepaalde vraag heeft, een duidelijke uitleg kan geven over een bepaald onderwerp, een product aanbiedt waarnaar iemand op zoek is, … Elke webpagina heeft in principe wel iets te bieden aan gebruikers. Benadruk dit dan ook. De Bijenkorf heeft bijvoorbeeld een uitgebreid aanbod kinderkleding dat gratis en snel bezorgd kan worden en benadrukt al die voordelen ook nog eens in de meta-omschrijving:

Wees specifiek

Draai niet rond de pot, maar vertel specifiek wat jouw webpagina de lezer te bieden heeft. Start niet met een uitgebreide introductie, om dan pas op het einde to the point te komen. Je hebt maar een beperkte plaats om je boodschap te verkondigen, dus maak hier ook gebruik van en vertel meteen waarover jouw pagina gaat.

TUI heeft de boodschap bijvoorbeeld duidelijk begrepen en vertelt me in hun meta description meteen dat ik op hun webpagina terecht kan voor een rondreis door Canada:

Schrijf actiegericht

Uiteraard wil je dat mensen die zoeken in Google en vervolgens jouw pagina tussen de resultaten zien staan, ook tot actie ondergaan. Daarom is het belangrijk om hen klaar en duidelijk te vertellen wat ze moeten doen. Wil je dat ze op jouw pagina iets lezen, kopen, zich voor iets inschrijven, ...? Spoor aan tot actie door een duidelijke call-to-action in je tekst te verwerken.

Wanneer ik bijvoorbeeld in Google op zoek ga naar een autoverzekering, dan kom ik al snel op de onderstaande meta description uit:

De boodschap is duidelijk: wanneer ik naar de pagina ga, dan is het de bedoeling dat ik verschillende autoverzekeringen met elkaar ga vergelijken. En ook de voordelen worden hier nog eens benadrukt, want door de verschillende autoverzekeringen met elkaar te vergelijken, kan ik makkelijk de laagste prijs vinden.

Maar daarnaast zijn niet alleen de call-to-actions belangrijk. Eigenlijk zou je hele metabeschrijving actief moeten zijn.

Actieve zinnen zijn niet alleen veel makkelijker om te lezen dan passieve zinnen, ze komen ook directer over en zullen meer uitnodigen om te klikken. 

Vergelijk bijvoorbeeld "Wij hebben een groot aanbod jassen" met "Bij ons kan er een groot aanbod jassen gevonden worden".  De tweede zin klinkt niet echt uitnodigend om verder te klikken, toch? 

Kortom: schrijf dus steeds vanuit een actief persepctief en probeer - waar mogelijk - ook een duidelijke call-to-action in je tekst te verwerken.

Zorg ervoor dat je metabeschrijving matcht met de content op je pagina

Wanneer je in je meta-omschrijving iets belooft en iemand omwille van die reden op jouw link klinkt, maar die belofte vervolgens niet kan terugvinden op je webpagina, dan zal hij of zij je website weer snel verlaten. Voor Google is dat een teken dat je toch niet de beste gebruikerservaring te bieden hebt.

Het is dan ook erg belangrijk dat je metabeschrijving matcht met de content op je pagina.
Wanneer ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een tent om te kopen, dan kom ik op deze metabeschrijving uit:

Deze metabeschrijving belooft dus dat ik op de webpagina in kwestie een uitgebreid aanbod van tenten kan terugvinden. Wanneer ik op de link klik, kom ik op de volgende pagina uit:

De pagina matcht dus met datgene waarnaar ik op zoek was en de content op de pagina gaat verder in op de belofte die in de meta description te vinden is.

3. Gebruik keywords

Je doet veel moeite om na te denken over de verschillende keywords die je in de content van je webpagina gaat steken. Waarom zou je ze dan niet in je metabeschrijving gaan verwerken?

Keywords geven Google namelijk een duidelijk signaal over wat je webpagina nu juist gaat. Wanneer mensen bovendien op bepaalde keywords zoeken en die keywords zich ook in je tekst bevinden, dan zet Google ze in het vet, waardoor ze meer opvallen en mensen dus sneller zullen klikken. Dankzij de keywords weten mensen dus dat jouw pagina misschien wel datgene bevat waarnaar ze op zoek zijn.

Voor Blabloom publiceren we bijvoorbeeld elke week een blogpost met een aantal reviews over een bepaald product, zoals bijvoorbeeld een review van de Wobbel. Wanneer ik in Google zoek naar een review over die Wobbel, dan springt de metabeschrijving mij meteen in het oog:

Door keywords in je meta-omschrijving te verwerken, vallen ze dus meer op en kan je meteen ook duidelijk maken waarover je pagina gaat.

4. Schrijf unieke metabeschrijvingen

Last maar absoluut niet least: het is erg belangrijk dat elke metabeschrijving uniek is. Natuurlijk is het verleidelijk om een goede meta-omschrijving meerdere keren te gebruiken - zeker wanneer je veel moeite hebt gedaan om deze zo goed mogelijk uit te werken. Maar dat vermijd je dus beter.

Elke pagina zou zijn eigen unieke titel en meta-omschrijving moeten krijgen die de content van de pagina in kwestie beschrijft. Wanneer iemand vervolgens een zoekopdracht uitvoert in Google, dan zal hij of zij meteen op de juiste webpagina uitkomen.

Daarnaast heeft Google ook een hekel aan herhaling en ziet de zoekmachine duplicate content als een slechtere gebruikservaring, waardoor je website lager zal scoren in de zoekresultaten. Heb je geen inspiratie of tijd om voor elke webpagina een unieke metabeschrijving te verzinnen? Dan is het nog beter om de metabeschrijving gewoon open te laten, zodat Google deze zelf kan invullen. Die automatische meta descriptions zijn misschien wel niet het beste, maar ze zijn wel uniek, en dat is het belangrijkste.

Conclusie

Metabeschrijvingen worden wel vaker over het hoofd gezien, maar zijn toch een stuk belangrijker voor je SEO dan de meeste mensen denken. Je kan ze namelijk zien als een soort van advertentie die mensen uitnodigt om op jouw link te klikken. Google ziet deze click-through rate dan weer als het bewijs dat jouw website een goede gebruikservaring biedt, waardoor de zoekmachine je hoger gaat laten ranken in de resultaten.

Als je dus graag je website helemaal SEO proof wil maken, dan mag je de meta description zeker niet vergeten. Houd je niet krampachtig vast aan de tekenlimiet, maar zorg ervoor dat je omschrijving interessant en uniek is en dat de belangrijkste sleutelwoorden in je omschrijving verwerk zijn. SEO is een werk van lange adem, maar als je rekening houdt met bovenstaande tips, dan zal je op termijn zeker de juiste resultaten zien.

Heb je nog hulp nodig om je website en metabeschrijvingen te optimaliseren voor Google? Neem dan zeker contact met ons op en dan bekijken we graag vrijblijvend de mogelijkheden.